• Whoopsi daisy

Vem äger bilden?

Om man tar kort hos en fotograf som man sedan köper bilden av vem äger då bilden? Kunden äger ju naturligtvis sin kopia men har man rätt att t ex göra fler kopior av fotot? Diskuterade detta med en kompis idag och vi kunde inte enas. Någon som kan hjälpa till?

• Svar på tråden Vem äger bilden?
  • Morcheeba

Jag vet inte vad lagen säger, men jag skulle tippa på den som beställt fotojobbet. En fotograf kan ju t ex inte ta bilder från en privat fotografering (typ ett bröllop) och sälja till en reklamkampanj utan den personens medgivande. Om ett företag köper in en bild från en fotograf så äger ju företaget bilden, det borde gälla samma med privatpersoner. 

• sportpappa

Är fotografen medlem i Svenska Fotografers Förbund? http://www.sfoto.se/
    Då förenklas det en hel del eftersom de har tydliga regler för vad som gäller för sina medlemmar (om det inte avtalas om annat).
    Normalt har beställaren användningsrätt för privat bruk. All annan användning kräver fotografens godkännande. Just för privata bilder så ser nog de flesta fotografer lite mellan fingrarna med hur bilderna används. Sen har inte upphovsrättslagarna riktigt hängt med i den "nya" internet-eran. 
    Det krävs samtycke med beställaren om fotografen ska få använda bilden för marknadsföring. I princip innebär det ett underskrivet avtal. Så kolla avtalet för fotograferingen. Där ska allt stå med. 

• Vitamin

Om jag kommer ihåg rätt är det så, att de foton som du fått med nagativen (eller originalbildfilen) till, är bilder du äger rätten till helt.

Har du endast köpt ett pappersfoto är det bara det exemplaret som är ditt.

Du kan säkerligen ta några kopior för eget bruk (precis som man kan göra med en musik-cd eller dvd-film) Men du får inte sprida, eller använda bilden i offentligt eller komersiellt syfte.

Fotografen får heller inte använda (eller sälja bildrättigheten till någon annan) bilder där du kan identifieras, om ni inte kommit överens om det.

Svar på tråden Vem äger bilden?