• Anonym (Spyless!)

Jag ORKAR INTE plugga!!! Känner mig så värdelös!

Jag är så fruktansvärt besviken på mig själv!! Jag känner mig så enormt misslyckad... !!

Pluggar andra terminen på universitet, har tänkt plocka ihop en examen på fristående kurser, läser själv på distans.. Förra terminen gick bra, Men nu orkar jag bara inte plugga...det går inte!!
    Började rätt bra i början av terminen, jag kände mig motiverad, hade valt intressanta kurser och allt var på topp! Men sen tog motivationen slut..

Halkade efter lite pga av några specialböcker som var försenade som jag var tvungen att ha för att kunna göra något. Jag försökte jobba ikapp, men sen var jag tvungen att lägga allt fokus på en tenta mitt i terminen. Så jag halkade efter ännu mer i de andra kurserna. Nu har jag panik och förstår inte hur jag ska hinna med allt! Läser tre kurser samtidigt (fast det överstiger inte 100% studietakt) och allt är kaos!!

Fick dessutom veta att jag inte klarade tentan jag skrev förut. Så motivationen sjönk ännu mer... Försöker plugga, men har sån panik att ingenting fastnar och till slut sitter jag bara apatisk och får ingenting gjort..
    Trots att jag innerst inne tycker kurserna är intressant så känner jag motvilja så fort jag tar upp böckerna... Är spylsess på att plugga! Söker jobb för fullt men det går trögt...

Vet inte vad jag vill med den här tråden...förmodligen bara skriva av mig. Och kanske få tips på vad faan jag ska ta mig till...hur ska jag klara av studierna? Är ett sånt nederlag för mig det här!! Vill så gärna klara av kurserna! Men det var dumt av mig att välja att läsa flrea samtidigt! Det här känns omöjligt just nu...   

• Svar på tråden Jag ORKAR INTE plugga!!! Känner mig så värdelös!
  • Anova

Jag upplever att alla studenter någon gång når den punkten i studierna då man bara vill starta ett bokbål på gräsmattan utanför och riva sina anteckningar till småbitar, kasta dem i luften och låtsas som om det snöar  

Mitt tips som gammal student (och som pluggade fler kurser samtidigt) är att göra listor på vad som ska läsas/göras varje dag. Då har du kolla på studiera och du blir lite motiverad av att stryka för på listan sånt som är gjort och då allt är gjort för dagen kan du med gått samvete glo på tv, surfa på FL eller något sånt. 
    Diciplin är ju A och O då man är student.  Sätt en vilodag i veckan där du kan göra allt utom att studera med gott samvete. 

Kanske byte av studiemiljö kan öka motivationen. Själv tyckte jag att det var superskönt så här på vårterminen att sätta mig i solen på min balkong och plugga.

• Llimen

Ett tips från mig som också är distansstudent är att när det känns sådär fruktansvärt tungt är att se det som ett jobb. Gå upp på morgonen, gör dig iordning och gå en promenad till "skolan", runt kvarteret eller liknande.  Bestäm på förhand både vad som ska bli gjort (en lista) och hur länge du ska jobba och när du får ta rast, gå sedan ut ett par minuter på lunchen åtminstone på balkongen för lite luft och en promenad "hem" på eftermiddagen.

Är det fortfarande svårt när du sitter hemma, så gå till biblioteket eller liknande för att ta bort distraktionsmoment (som disk, internet, städning och annat  som verkar viktigare än plugg just där och då).

Jag upplever att det är mycket lättare att läsa en kurs åt gången, men nu när du har flera samtidigt: planera in så att du kan studera ett ämne hela dagen. Alternativt ett ämne på förmiddagen och ett på eftermiddagen.

LYCKA TILL!

• Anonym (Spyless!)

Tack för era svar!!

Det känns rätt hopplöst.. Men jag har skrivit en planering för nästa vecka nu till att börja med.. Planerat har jag iofs gjort hela terminen. Men nu har jag gjort en mer realistisk, som förhoppningsvis blir lättare att hålla. Och som jag kanske inte får panik av.. Ska försöka fokusera på en kurs om dagen och inte tänka på de andra..får se hur det går..
     Men kan ändå inte förstå hur jag ska hinna allt..

Nån som vet hur det är med kurser där det bara är inlämningsuppgifter och en rapport som ska göras, ingen tenta alltså. Om man inte hinner klart allt där, får man möjlighet att göra klart det efter terminen, eller blir man avskriven helt?

Kurser med tenta som man inte klarar får man ju göra omtenta på...så jag får kanske satsa på att försöka klara de kurser med inlämningsuppgifter och skriva omtentor sen...Så jävla tråkigt bara...   

• Ebba Caroline
    Anonym (Spyless!) skrev 2012-04-27 17:52:55 följande:
    Tack för era svar!!

Det känns rätt hopplöst.. Men jag har skrivit en planering för nästa vecka nu till att börja med.. Planerat har jag iofs gjort hela terminen. Men nu har jag gjort en mer realistisk, som förhoppningsvis blir lättare att hålla. Och som jag kanske inte får panik av.. Ska försöka fokusera på en kurs om dagen och inte tänka på de andra..får se hur det går..

Nån som vet hur det är med kurser där det bara är inlämningsuppgifter och en rapport som ska göras, ingen tenta alltså. Om man inte hinner klart allt där, får man möjlighet att göra klart det efter terminen, eller blir man avskriven helt?

Kurser med tenta som man inte klarar får man ju göra omtenta på...så jag får kanske satsa på att försöka klara de kurser med inlämningsuppgifter och skriva omtentor sen...Så jävla tråkigt bara...   

Nu pluggar jag på ett program men jag tror inte det skiljer. Nej, man blir inte avskriven på kursen med du får inte alla poängen så länge inte alla delmoment är slutförda.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Spyless!)
    Ebba Caroline skrev 2012-04-27 18:42:21 följande:

Nu pluggar jag på ett program men jag tror inte det skiljer. Nej, man blir inte avskriven på kursen med du får inte alla poängen så länge inte alla delmoment är slutförda.
    Ok..så chansen finns alltså att jag kan göra klart det jag inte hinner nu under sommaren och få poängen sen när allt är klart och godkänt?
    Det vore underbart... om det är så kanske paniken släpper lite så jag kan tänka klart och få något gjort... 
  • Ms H

Jag har också pluggat en massa, både distans och ickedistans. Och, som alla andra, varit toktrött på det periodvis.
    Min erfarenhet är att det är lättare att ha inlämningsuppgifter kvar när kursen är slut än en ogjord tenta. Det tycker jag eftersom att omtentor ju hålls vissa datum och då måste man kunna allt då. Ofta har Man nått annat då samtidigt, så måste man prioritera. Inlämningsuppgifter kan man göra lite när det passar med det övriga och dessutom så brukar man få komplettera om det inte räcker till.

• Anonym
    Anonym (Spyless!) skrev 2012-04-27 17:52:55 följande:
    Tack för era svar!!
    ...
    ...
    Du kanske inte kan eller måste hinna allt. En realistisk plan är en plan där du sätter upp vad du realistiskt sett kommer att kunna hinna med. Se på det som ett jobb (vilket det ju är) där du pluggar mellan 9-17 och är ledig på kvällen. Ett fel man kan göra är att sätta upp en heorisk studieplan som i princip går ut på att läsa ikapp dag som natt, sedan misslyckas man naturligtvis med detta och ger upp och gör inget. Det som du redan missat kan du inte göra ogjort, utan börja med att planera från 1 maj och framåt. Jag antar att du egentligen innerst inne vet vad du ska göra, och hur en realistisk studieplan ska se ut. Låtsas att du rådger någon annan, en vän, när du utformar planen. Du skulle ju inte rådge din vän at plugga t ex 20 timmar per dygn under sommaren, eftersom det är helt orealistiskt, men när man funderar över sina egna missade tentor kan man lätt få den där typen av orealistiska idéer. Läs också igenom råden från Anova, de är användbara. Börja varje dag med att föreställa dig en inre bild där du ser dig själv lämna in tentan och klarar denna, idrottsmän använder tekniken.
  • oväntatväntatgravid
    Anova skrev 2012-04-26 22:54:03 följande:
    Jag upplever att alla studenter någon gång når den punkten i studierna då man bara vill starta ett bokbål på gräsmattan utanför och riva sina anteckningar till småbitar, kasta dem i luften och låtsas som om det snöar  

Mitt tips som gammal student (och som pluggade fler kurser samtidigt) är att göra listor på vad som ska läsas/göras varje dag. Då har du kolla på studiera och du blir lite motiverad av att stryka för på listan sånt som är gjort och då allt är gjort för dagen kan du med gått samvete glo på tv, surfa på FL eller något sånt. 
    Diciplin är ju A och O då man är student.  Sätt en vilodag i veckan där du kan göra allt utom att studera med gott samvete. 

Kanske byte av studiemiljö kan öka motivationen. Själv tyckte jag att det var superskönt så här på vårterminen att sätta mig i solen på min balkong och plugga.
    SKulle precis skriva något liknande själv, det där om listor på vad som måste göras och sen stryka över när du gjort dem. Det lyfter självförtroendet! Jag har själv en sån lista nu eftersom jag har enorma mängder labbar, inlämningsuppgifter, och annat skit. 

Om du känner att du inte hinner med allt, fokusera på två av kurserna eller en och ta dem först, gör sedan de andra vid en omtenta. Hellre klara en eller två första gången än att missa på alla tre för att du inte hann plugga till dem.  
  • Ebba Caroline
    Anonym (Spyless!) skrev 2012-04-28 10:04:35 följande:
    Ok..så chansen finns alltså att jag kan göra klart det jag inte hinner nu under sommaren och få poängen sen när allt är klart och godkänt?
    Det vore underbart... om det är så kanske paniken släpper lite så jag kan tänka klart och få något gjort... 

Ja.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Spyless!)
    Ebba Caroline skrev 2012-04-28 22:52:41 följande:

Ja.

Hoppas verkligen det är så...För nu är det kört...Gjorde en planering som faktiskt var rätt ok. Kändes lite mer hoppfullt. Inte så att jag skulle hinna allt! Men ganska mycket...Men så blev jag sjuk och låg med feber och ont överallt i en vecka...Försökte plugga men det gick inte.. Så nu gick planeringen åt skogen och jag har bara två veckor på mig att göra allt nu..Går inte! Va dålig jag är!!Helt jävla värdelös! Klarar inte ens av att plugga!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Spyless!) skrev 2012-05-20 23:12:10 följande:
    Hoppas verkligen det är så...För nu är det kört...Gjorde en planering som faktiskt var rätt ok. Kändes lite mer hoppfullt. Inte så att jag skulle hinna allt! Men ganska mycket...Men så blev jag sjuk och låg med feber och ont överallt i en vecka...Försökte plugga men det gick inte.. Så nu gick planeringen åt skogen och jag har bara två veckor på mig att göra allt nu..Går inte! Va dålig jag är!!Helt jävla värdelös! Klarar inte ens av att plugga!
    Jag rekommenderar dig starkt att prata med studievägledaren på skolan och göra upp en studieplan.
Svar på tråden Jag ORKAR INTE plugga!!! Känner mig så värdelös!