• Mamma911

Arbetsliv

Hej

Är en två barns mamma som väntar sitt tredje nu i november. Jobbar om dagarna. Problemet är att jag har fått väldiga smärtor i magen varje dag och det påverkar mitt humör. Jag sköter mitt jobb och biter ihop, men när jag kommer hem så gråter jag nästan av smärta.

Jag trivs inte alls på mitt jobb, så min man tror jag hittar på för att slippa jobba, men så är det inte. Jag sköter mitt jobb till 100%, men magsmärtan börjar ta över.

Jag har gjort för många år sedan en titthållsoperation där dom tog bort gallblåsan p.g.a av all sten, och jag har haft många känningar efter det. Nu har jag haft ett litet uppehåll, men nu när jag blev gravid så kom smärtorna tillbaka.

Ska jag behöva bryta ett ben för att man ska bli trodd?
    Vet inte vad jag ska göra, personalen på jobbet är stressad, så man får dåligt samvete så fort jag är hemma o vabbar eller sjuk själv.
     Behöver jobba, men som sagt smärtorna tar över.

Vad ska jag göra, nån som vet eller har liknande problem?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Arbetsliv
  • Lumo

Prata med chefen o säg som det är, "jag har så ont att jag inte är säker på hur länge till jag orkar jobba", fråga hur "vi" ska lyckas lösa detta. Bättre att chefen får förbereda sig på att du trappar ner i jobb eller slutar nu/snart än att det kommer som en överraskning.

Sedan bokar du tid hos läkaren o diskuterar alternativ. Som sagt, gå ner till 50% kanske räcker?! Eller åtminstone avlastar o ger dig lite andrum. Eller så måste du sluta helt? Det känner du själv bäst. Sanningen är i alla fall att du själv o din hälsa inte tjänar något på att härda ut på jobbet o ha dödsont. Det kommer du bara ångra i efterhand.

Jag har haft 2 plågsamma graviditeter pga foglossning o första grav var jag lojal o "duktig" anställd som härdade ut alldeles för länge. Inte fick jag någon tack för det, varken av chefen eller kollegorna. 2a grav insisterade jag på sjukskrivning 50% från v 20, o slutade helt 2 mån innan. Det var sååå skönt o bara på 1 v blev mina smärtor bättre för att jag slapp alla onda rörelser o kontorsstolen som jobbet innebar, samt att jag kunde vila när jag hade ont. Helt klart rätt beslut!!!

Även jag har tagit bort gallan, men klarat mig från problem efter. Känns ditt onda som gallstensanfall? Måste ju isf vara vedervärdigt, för det gör ju dödsångestont. Mycket värre än att föda barn (o då slutade min 1a fl i akutsnitt efter alla plågor, hehe).

• Nanni

Är precis i samma situation. Dock älskar jag mitt jobb. Jag är i tidigt i graviditeten och har många bukoperationer bakom mig. Jag blev sjukskriven i två veckor. Men jobbar när jag mår bra. Idag var jag 5 timmar på jobbet och hann med en massa liggande och akuta saker. Skönt att veta att man bara kan gå om det behövs eller jobba hemifrån. Prata med din läkare så du får en sjukskrivning. Det är inte omöjligt.

• Mamma911

Hej!

Tack Lumo & Nanni för era svar, det var intressant att höra hur andra har det och hur ni löser det.
    Har precis som fått reda på att jag har urinvägsinfektion o det kan vara det som gör att jag haft ont, vi får se. Går på antibiotika nu. Mina magbesvär försvann lite innan jag började med pillerna så det är inte säkert att det har med detta att göra, men förhoppningsvis så.

Det "komiska" är att jag knäckt till min rygg (har problem med ryggen sedan innan) så nu har jag en ny åkomma.
    Jag har varit bortskämd med två snälla graviditeter så nu får jag väl igen hihihi.

Mitt ryggont försvann med dom andra graviditeterna, men denna gången har det stannat kvar.
    Ska börja jobba nu på måndag efter att ha vatt hemma o varit sjuk.

Det positiva är att magen känns bättre, men ryggen gör förbaskat ont fortfarande fast jag bär ryggskydd. Ja ja det löser sig väl, lite krämpor hör väl till, som sagt jag har varit bortskämd innan.

Hoppas att ni får en trevlig helg/ Kram på er

Svar på tråden Arbetsliv