Farfalla skrev 2012-04-27 09:44:37 följande:
Igår var vi ute och åt på en restaurang, det var 2st som handhavade maten till min dotter. Men jag var mer än övertydlig till dom båda om att min dotter INTE tål varken mjölkprotein eller sojaprotein. Förklarade tom att det INTE rörde sig om laktosintollerans utan en allergi mot all form av mjölk..
Dottern hinner ta 2små tuggor av maten. Innan hon blir jätteröd runt munnen. Klagar på att hon har ont i magen, vill sitta i min famn och kurar ihop sig. Sen säger hon att hon har ont i munnen! Och där blir jag verkligen rädd eftersom min tolkning kan vara att det rör sig om att hon blir svullen i munnen/halsen!!!!
Men hon verkade ändå mer ok sen på kvällen och vi hade noga koll på henne hela tiden.
Efter hennes reaktion gick jag fram med dottern och ifrågasatte detta om det verkligen inte fanns mjölk i. Dom blev otroligt dryga och otrevliga och menade att den fanns INGEN mjölk i den. Och min mening var ju att hon reagerat och om dom verkligen är säkra. Dom fnyser åt mig och undrar om dom vill att jag ska kolla innehållsförteckningarna, och det tycler jag ju eftersom det är bra att veta. Dom kollar på sås, bröd men det var fritt från mjölk. Sen undrar dom om det inte kan vara någon av grönsakerna. Och jag sa att hon reagerat på tomat med utslag vid munnen men inte av denna sort och inte att hon fått ont i magen (kom en hel del gaser) och klagat på munnen.. Sen ifrågasätter jag kycklingen och hon som då var restaurangchef var otrevlig och menar att det ska inte finnas någon mjölk i den. Men jag sa ju att den är ju tillagad på något sätt och är alltså inte "ren" kyckling. Hon surar och går iväg och läser.
Sen kommer hon tillbaka som en skamsen hund. Säger att det var nog kanske så att det var kycklingen..
Kanske?! menar jag.
Ja det stod komjölksprotein på innehållsförteckningen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det är sällan jag blir så vansinnigt förbannad.
Hon undrar om jag vill ha matcheckar. Eh nej tack jag tror inte jag vill äta där igen och min dotters hälsa är inte i utbyte mot lite gratismat!
Iaf så skulle restaurangchefen prata och förklara för sina anställda om att det faktiskt finns mjölk i kycklingen (men restaurangchefen var en av dom som gjorde maten!!)
Sen skulle hon prata med chefen för matstället. Och jag fick ett nr att ringa.
Men jag känner att detta är så pass allvarligt och inget misstag då jag påpekat detta FLERA gånger när dom tillredde maten!!
HUR ska jag gå vidare och VART kan jag vända mig?
Jag citerar ifrån en tidning som jag rev ut sidor utifall att något sådant här skulle hända mig eller någon annan jag fick höra talas om:
"Så här gör du en anmälan
--> Som privatperson ska du i första hand vända till kommunens livsmedelskontrollant (ringa eller mejla din kommun) om du har anmärkningar på mat som du ätit på restaurang eller som tillagats i storkök
--> Livsmedelverket, länsstyrelserna och de kommunala miljöförvalningarna har gemensamt kontrollen över de totalt drygt 65 000 livsmedeldsföretagen i landet - från kiosker till stora livsmedelsindustrier. Men det är oklart vilken myndighet som tar ansvar för vad.
--> Generellt kan sägas att kommunen har tillsyn över de allra flesta livsmedelsföretagen i landet. Länsstyrelserna i sin tur kommunernas livsmedelskontroll så att denna skötds på rätt sätt. Om du inte är nöjd med kommunens beslut kan du överklaga till länsstyrelsen.
--> Gäller anmälan en stor livsmedelsproducent eller ett stort livsmedelsföretag kan du även vända dig direkt till livsmedelsverket,
www.slv.se, Verker har kontrollansvar för ca 600 stora livsmedelsanläggningar - allt ifrån slakterier till anläggningar för äggprodukter. Dessa finns listade på verkets hemsida under rubriken Livsmedelsföretag. Sök där vidare till Livsmedelsanläggningar och underrubriken Livsmedelverkets kontrollobjekt.
--> Om du dessutom vill ha ett skadestånd så bör du kontakta ett juridiskt ombud som kan föra din talan. Då har du två möjligheter. dels kan du göra en polisanmälan om misshandel. Det finns fall där glutenintoleranta har gjort polisanmälan med hänvisning till att tarmen utsatts för skada som orsakat dig smärta. Du bör då ha ett läkarintyg på vad som hänt och omfattningen på skadan.
--> Dels kan du göra en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen, DO. På DO har man hittills ansett att liknande händelser inte kan bedömas av DO men ju fler som anmäler diskriminering, desto mer ökar trycket på DO att agera. DO:s adress:
diskrimineringsombudsmannen.se
--> Är du ansvarig för en restaurang eller ett kafé som drabbats av tveksamma varuleveranser ska du vända dig direkt till livsmedelsverket. Tänk också på att du har skyldighet att informera din personal om vilka gränsvärden som gäller för gluten och hur personalen ska bemöta gäster som är glutenintoleranta"
Nu tjatas det om glutenintoleranta (som vanligt) i texten men gäller ju även andra intoleranser och allergier.
Jag har också varit med om sådant där. Under mina 18 år som diagnostiserad mjölkallergiker har jag varit med om alla attityder ifrån restauranger och kaféer ifrån Ja men den är mjölkfri, va är det mjölk i smör och ost? till Javisst det fixar vi det är inga problem (och det verkligen inte varit några problem). Av någon anledning har det blivit fel mat till mig nästan varenda gång jag varit iväg med jobbet. När jag var på kurs förut på ett litet hotell så hade jag beställt vegetariskt och mjölkfritt. Till frukosten serverade de först en kalkonsmörgås med riktigt mjölksmör. (man utvecklar väldigt känsliga smaklökar och även näsa för smaken, doften och känseln av mjölkprodukter) så sa servitrisen förlåt och sprang ut i köket och kom tillbaka med en ostmacka. När jag påpekade att jag hade beställt en mjölkfri smörgås fick jag ett jättesnorkigt svar att Ja men det där är faktiskt mjölkfri ost (mjölkfri ost är inte ostgul, den är ofta beige eller vit) och då började hon att tjafsa med mig. När det sedan var dags för lunch fick jag qornfiléer som jag VET innehåller mjölkprotein, det står klart och tydligt på paketet men det envisades dem med att det var mjölkfritt. Förmodligen hade de stekt potatisen i lite smör eftersom jag ratade ju båda mackorna på frukosten och även filéen till lunchen men jag minns inget av eftermiddagens kurs eftersom jag satt med en allergisk reaktion och mådde pyton. Sedan var jag tvungen att vara sjukskriven ifrån jobbet i två dagar. När jag mailade om detta ville de bjuda mig på gratis middag för två. Som om jag någonsin kommer vilja äta där igen.