• Farfalla

Kan man anmäla restaurang??

Igår var vi ute och åt på en restaurang, det var 2st som handhavade maten till min dotter. Men jag var mer än övertydlig till dom båda om att min dotter INTE tål varken mjölkprotein eller sojaprotein. Förklarade tom att det INTE rörde sig om laktosintollerans utan en allergi mot all form av mjölk..

Dottern hinner ta 2små tuggor av maten. Innan hon blir jätteröd runt munnen. Klagar på att hon har ont i magen, vill sitta i min famn och kurar ihop sig. Sen säger hon att hon har ont i munnen! Och där blir jag verkligen rädd eftersom min tolkning kan vara att det rör sig om att hon blir svullen i munnen/halsen!!!!

Men hon verkade ändå mer ok sen på kvällen och vi hade noga koll på henne hela tiden.

Efter hennes reaktion gick jag fram med dottern och ifrågasatte detta om det verkligen inte fanns mjölk i. Dom blev otroligt dryga och otrevliga och menade att den fanns INGEN mjölk i den. Och min mening var ju att hon reagerat och om dom verkligen är säkra. Dom fnyser åt mig och undrar om dom vill att jag ska kolla innehållsförteckningarna, och det tycler jag ju eftersom det är bra att veta. Dom kollar på sås, bröd men det var fritt från mjölk. Sen undrar dom om det inte kan vara någon av grönsakerna. Och jag sa att hon reagerat på tomat med utslag vid munnen men inte av denna sort och inte att hon fått ont i magen (kom en hel del gaser) och klagat på munnen.. Sen ifrågasätter jag kycklingen och hon som då var restaurangchef var otrevlig och menar att det ska inte finnas någon mjölk i den. Men jag sa ju att den är ju tillagad på något sätt och är alltså inte "ren" kyckling. Hon surar och går iväg och läser.

Sen kommer hon tillbaka som en skamsen hund. Säger att det var nog kanske så att det var kycklingen..
    Kanske?! menar jag.
    Ja det stod komjölksprotein på innehållsförteckningen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det är sällan jag blir så vansinnigt förbannad.

Hon undrar om jag vill ha matcheckar. Eh nej tack jag tror inte jag vill äta där igen och min dotters hälsa är inte i utbyte mot lite gratismat!

Iaf så skulle restaurangchefen prata och förklara för sina anställda om att det faktiskt finns mjölk i kycklingen (men restaurangchefen var en av dom som gjorde maten!!)
    Sen skulle hon prata med chefen för matstället. Och jag fick ett nr att ringa.

Men jag känner att detta är så pass allvarligt och inget misstag då jag påpekat detta FLERA gånger när dom tillredde maten!!

HUR ska jag gå vidare och VART kan jag vända mig?

Rasmus och Jolinas mamma..
  • Svar på tråden Kan man anmäla restaurang??
  • Virriga Vera

Jag tycker att du har gjort vad du har kunnat. Du stod på dig mot kökschefen som kontrollerade det hela och erkände att de gjort ett misstag. Nu gick ju allt väl med din dotter och jag tror nog att de har lärt sig sin läxa.

• metbäcksfru

Det framgår inte om restaurangen ingår i någon form av kedja, eller om det är privatägt.

Om det är en kedja, typ franchisedriven el liknande, så skulle jag ta kontakt med huvudkontoret också så att den funna infon kommer ut till ALLA restauranger som ingår i kedjan.

Hälsa gärna på i min blogg: metbacken.se
  • lightfish

Man gör ingenting förutom att du skulle haft maten ni åt då gratis och en rejäl ursäkt! En liknande incident hände min man när han var ute med sonen, han påpekade noga att sonen var rejält allergisk mot ägg och mjölkprotein. De sa att maten var ok...ända tills sonen fick andnöd, utslag och kräktes av 1 halv köttbulle... Då visade det sig att det visst var ägg i köttbullarna och hon som var ansvarig började gråta eftersom hon såg hur dålig sonen var. Maten blev gratis plus att de fick ett presentkort på ett belopp till en annan gång. Vi, hela familjen, har varit där efter och det har gått jättebra!

• Momalicious

En kompis var med om nåt liknande, hon anmälde till polisen för typ vållande av kroppsskada eller vad det nu var. Men då fick hon åka till sjukhus över natten. Du kan ju alltid ringa polisen och höra, de vet säkert hur du ska gå vidare.

• Blöjor111111

Om du vill göra något så kan du anmäla de till kommunens miljö- och hälsa enhet. Många kommuner har telefon nummer där du kan ringa till en livsmedelsinspektör. Företaget har gett er fel information, så kontroll krävs. Om de skulle ha tvekat det med mjölk borde de ha avstått från att servera till din dotter. Många restauranger även förstår inte att mjölk innehåller smör, margarin o.s.v. också. Många restauranger klarar inte dessa allergikrav, en ställe ni kan känna er 100 % säkra är faktiskt mcdonalds, de har fått massa bra kritik för deras allergimat hantering.
    Ett litet fel räcker t.ex. om köksmästaren "råkar" använda samma redskap som denne har haft mjölkprodukter i att maten blir kontaminerad, då hittar man ingen direkt källa. Du kan godta ursäkten men du får anmäla om du vill.

• Farfalla

Det är en matkedja. 

Och dom påpekade flera gånger att det inte skulle vara mjölk i maten!

Dock så stod det klart och tydligt på deras förpackning  att det innehöll komjölksprotein, så det var inte det att det var "bara spår" av mjölk iom att dom handskas med sådan mat där med, som på alla restauranger..

Vi har ätit förut på Max en gång och beställt mjölkfritt, stod tom en extra klisterlapp om detta på dotterns burgare. MEN det var OST på hamburgaren!! Detta såg vi ju direkt, men maten blev gratis och en ursäkt....

Det jag tycker är så hemskt att jag denna gången var jag så övertydlig det går att vara och dom så otrevliga efteråt......!

Ska se vad chefen säger som jag ska prata med idag, antar att det är chefen för hela kedjan..

Denna gången klarade hon sig utan läkarbesök, men är ju så rädd när hon reagerade i munnen, om det var smärta eller svullnad!! 

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • Farfalla

Chefen för det matstället var mycket trevlig och sympatisk!

Uppskattade INTE personalens sätt att agera varken då dom gjorde iordning maten och inte dubbelkollade innehållsförteckningen, och definitivt inte deras sätt att vara otrevliga då jag ifrågasatte!

Personalen skyllde på att dom bara fått utb om laktosintollerans, vilket inte alls stämde, chefen sa att dom fått en ordentlig och tydlig utbildning om allt detta!

Så det har redan igår gått ut nya rutiner osv, även idag har dom gjort en hel del.

Nu ska denna chefen i sin tur ta kontakt med den högsta chefen för kedjan.
    Och ett samtal med den berörda personalen!

Måste säga att det var ett mkt positivt samtal i slutändan! Sen skulle chefen återkomma till mig!

• Simon 681

Jo, det är ju bra att tala med någon som har ansvar för hela kedjan. Förhoppningsvis så ändrar de sina rutiner. Polisamnälan blir dock svårt, om du inte tror att det gav ditt barn något som de visste skulle skada henne med uppsåt. Olyckor, även sådana som beror på klantarslen och idioter är försäkringsärenden och inte polisärenden, vanligtvis.

• Farfalla
    lightfish skrev 2012-04-28 07:14:50 följande:
    Farfalla
    Vilken toppenrespons!!!
    Ja verkligen! Att dom tog itu med det på en gång, intressant att höra vad det högsta "hönset" har att säga om det hela!
    Simon 681 skrev 2012-04-28 08:56:51 följande:
    Jo, det är ju bra att tala med någon som har ansvar för hela kedjan. Förhoppningsvis så ändrar de sina rutiner. Polisamnälan blir dock svårt, om du inte tror att det gav ditt barn något som de visste skulle skada henne med uppsåt. Olyckor, även sådana som beror på klantarslen och idioter är försäkringsärenden och inte polisärenden, vanligtvis.
     Eftersom jag varit mer än övertydligt så påstår jag att det är med uppsåt då dom inte brytt sig om att dubbelkolla med innehållsförteckningarna. Då det stod tydligt komjölksprotein på kycklingen!
    Och än mer då chefen för det stället var tydlig att dom fått en ordentlig utbildning i detta, och sen att det dessutom var kökschefen jag pratade med då vi upptäckte reaktionen hos dottern... Hade ju högre förväntningar på en person som ska utses till att vara kökschef...
    Men jag får avvakta och se vad dom säger efter mötena i helgen! 
  • Simon 681
    Farfalla skrev 2012-04-28 22:43:19 följande:
    Ja verkligen! Att dom tog itu med det på en gång, intressant att höra vad det högsta "hönset" har att säga om det hela!

Eftersom jag varit mer än övertydligt så påstår jag att det är med uppsåt då dom inte brytt sig om att dubbelkolla med innehållsförteckningarna. Då det stod tydligt komjölksprotein på kycklingen!
    Och än mer då chefen för det stället var tydlig att dom fått en ordentlig utbildning i detta, och sen att det dessutom var kökschefen jag pratade med då vi upptäckte reaktionen hos dottern... Hade ju högre förväntningar på en person som ska utses till att vara kökschef...
    Men jag får avvakta och se vad dom säger efter mötena i helgen! 

Och jag påstår att tingsrätten inte kommer att hålla med dig. De kan dock finnas ansvariga, ersättningsskyldiga, etc.
  • Farfalla
    Simon 681 skrev 2012-04-29 08:14:41 följande:
    Och jag påstår att tingsrätten inte kommer att hålla med dig. De kan dock finnas ansvariga, ersättningsskyldiga, etc.
    Min tanke har ju aldrig varit att polisanmäla restaurangen, mer om det ev skulle vara till något som rör just matställen och dess säkerhet osv.....
  • zingoalla

usch vad tråkigt att sånt ska hända. Jag är nästan "rädd" att gå på restaurand med dottern. Känns som att okunnigheten är stor vad gäller skillnad på laktos o mjölkprotein och många förväxlar tom med gluten ??

Och jag har inte riktigt vnt mig vid att verkligen ifrågasätta allt hur dom tillagar osv

Vistte inte själv att kyckling kan innehålla mjölkprotein

• Helle333
    Farfalla skrev 2012-04-27 09:44:37 följande:
    Igår var vi ute och åt på en restaurang, det var 2st som handhavade maten till min dotter. Men jag var mer än övertydlig till dom båda om att min dotter INTE tål varken mjölkprotein eller sojaprotein. Förklarade tom att det INTE rörde sig om laktosintollerans utan en allergi mot all form av mjölk..

Dottern hinner ta 2små tuggor av maten. Innan hon blir jätteröd runt munnen. Klagar på att hon har ont i magen, vill sitta i min famn och kurar ihop sig. Sen säger hon att hon har ont i munnen! Och där blir jag verkligen rädd eftersom min tolkning kan vara att det rör sig om att hon blir svullen i munnen/halsen!!!!

Men hon verkade ändå mer ok sen på kvällen och vi hade noga koll på henne hela tiden.

Efter hennes reaktion gick jag fram med dottern och ifrågasatte detta om det verkligen inte fanns mjölk i. Dom blev otroligt dryga och otrevliga och menade att den fanns INGEN mjölk i den. Och min mening var ju att hon reagerat och om dom verkligen är säkra. Dom fnyser åt mig och undrar om dom vill att jag ska kolla innehållsförteckningarna, och det tycler jag ju eftersom det är bra att veta. Dom kollar på sås, bröd men det var fritt från mjölk. Sen undrar dom om det inte kan vara någon av grönsakerna. Och jag sa att hon reagerat på tomat med utslag vid munnen men inte av denna sort och inte att hon fått ont i magen (kom en hel del gaser) och klagat på munnen.. Sen ifrågasätter jag kycklingen och hon som då var restaurangchef var otrevlig och menar att det ska inte finnas någon mjölk i den. Men jag sa ju att den är ju tillagad på något sätt och är alltså inte "ren" kyckling. Hon surar och går iväg och läser.

Sen kommer hon tillbaka som en skamsen hund. Säger att det var nog kanske så att det var kycklingen..
    Kanske?! menar jag.
    Ja det stod komjölksprotein på innehållsförteckningen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det är sällan jag blir så vansinnigt förbannad.

Hon undrar om jag vill ha matcheckar. Eh nej tack jag tror inte jag vill äta där igen och min dotters hälsa är inte i utbyte mot lite gratismat!

Iaf så skulle restaurangchefen prata och förklara för sina anställda om att det faktiskt finns mjölk i kycklingen (men restaurangchefen var en av dom som gjorde maten!!)
    Sen skulle hon prata med chefen för matstället. Och jag fick ett nr att ringa.

Men jag känner att detta är så pass allvarligt och inget misstag då jag påpekat detta FLERA gånger när dom tillredde maten!!

HUR ska jag gå vidare och VART kan jag vända mig?

Jag citerar ifrån en tidning som jag rev ut sidor utifall att något sådant här skulle hända mig eller någon annan jag fick höra talas om:

"Så här gör du en anmälan
    --> Som privatperson ska du i första hand vända till kommunens livsmedelskontrollant (ringa eller mejla din kommun) om du har anmärkningar på mat som du ätit på restaurang eller som tillagats i storkök
    --> Livsmedelverket, länsstyrelserna och de kommunala miljöförvalningarna har gemensamt kontrollen över de totalt drygt 65 000 livsmedeldsföretagen i landet - från kiosker till stora livsmedelsindustrier. Men det är oklart vilken myndighet som tar ansvar för vad.
    --> Generellt kan sägas att kommunen har tillsyn över de allra flesta livsmedelsföretagen i landet. Länsstyrelserna i sin tur kommunernas livsmedelskontroll så att denna skötds på rätt sätt. Om du inte är nöjd med kommunens beslut kan du överklaga till länsstyrelsen.
    --> Gäller anmälan en stor livsmedelsproducent eller ett stort livsmedelsföretag kan du även vända dig direkt till livsmedelsverket, www.slv.se, Verker har kontrollansvar för ca 600 stora livsmedelsanläggningar - allt ifrån slakterier till anläggningar för äggprodukter. Dessa finns listade på verkets hemsida under rubriken Livsmedelsföretag. Sök där vidare till Livsmedelsanläggningar och underrubriken Livsmedelverkets kontrollobjekt.
    --> Om du dessutom vill ha ett skadestånd så bör du kontakta ett juridiskt ombud som kan föra din talan. Då har du två möjligheter. dels kan du göra en polisanmälan om misshandel. Det finns fall där glutenintoleranta har gjort polisanmälan med hänvisning till att tarmen utsatts för skada som orsakat dig smärta. Du bör då ha ett läkarintyg på vad som hänt och omfattningen på skadan.
    --> Dels kan du göra en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen, DO. På DO har man hittills ansett att liknande händelser inte kan bedömas av DO men ju fler som anmäler diskriminering, desto mer ökar trycket på DO att agera. DO:s adress: diskrimineringsombudsmannen.se
    --> Är du ansvarig för en restaurang eller ett kafé som drabbats av tveksamma varuleveranser ska du vända dig direkt till livsmedelsverket. Tänk också på att du har skyldighet att informera din personal om vilka gränsvärden som gäller för gluten och hur personalen ska bemöta gäster som är glutenintoleranta"

Nu tjatas det om glutenintoleranta (som vanligt) i texten men gäller ju även andra intoleranser och allergier.

Jag har också varit med om sådant där. Under mina 18 år som diagnostiserad mjölkallergiker har jag varit med om alla attityder ifrån restauranger och kaféer ifrån Ja men den är mjölkfri, va är det mjölk i smör och ost? till Javisst det fixar vi det är inga problem (och det verkligen inte varit några problem). Av någon anledning har det blivit fel mat till mig nästan varenda gång jag varit iväg med jobbet. När jag var på kurs förut på ett litet hotell så hade jag beställt vegetariskt och mjölkfritt. Till frukosten serverade de först en kalkonsmörgås med riktigt mjölksmör. (man utvecklar väldigt känsliga smaklökar och även näsa för smaken, doften och känseln av mjölkprodukter) så sa servitrisen förlåt och sprang ut i köket och kom tillbaka med en ostmacka. När jag påpekade att jag hade beställt en mjölkfri smörgås fick jag ett jättesnorkigt svar att Ja men det där är faktiskt mjölkfri ost (mjölkfri ost är inte ostgul, den är ofta beige eller vit) och då började hon att tjafsa med mig. När det sedan var dags för lunch fick jag qornfiléer som jag VET innehåller mjölkprotein, det står klart och tydligt på paketet men det envisades dem med att det var mjölkfritt. Förmodligen hade de stekt potatisen i lite smör eftersom jag ratade ju båda mackorna på frukosten och även filéen till lunchen men jag minns inget av eftermiddagens kurs eftersom jag satt med en allergisk reaktion och mådde pyton. Sedan var jag tvungen att vara sjukskriven ifrån jobbet i två dagar. När jag mailade om detta ville de bjuda mig på gratis middag för två. Som om jag någonsin kommer vilja äta där igen.
  • Augusta

Jag kan inte förstå varför restaurangpersonal inte från början kan tala om ifall de tycker det är för svårt med allergikost. Varför hävda att de har rätt när den med allergin föröker tala om att de har fel.

Mycket skrämmande att personer som jobbar inom restaurangbranchen inte vet att exempelvis ost och smör innehåller mjölk. En kompis fick höra "nej nej, det är ingen mjölk i såsen, det är grädde" när hon var på restaurang med sitt mjölkproteinallergiska barn.

• Hannathu
    Augusta skrev 2012-05-02 14:59:59 följande:

Jag kan inte förstå varför restaurangpersonal inte från början kan tala om ifall de tycker det är för svårt med allergikost. Varför hävda att de har rätt när den med allergin föröker tala om att de har fel.

Mycket skrämmande att personer som jobbar inom restaurangbranchen inte vet att exempelvis ost och smör innehåller mjölk. En kompis fick höra "nej nej, det är ingen mjölk i såsen, det är grädde" när hon var på restaurang med sitt mjölkproteinallergiska barn.

vi hade en kvinna som arbetade med att laga dietmat (dvs till alla allergiska barn mm) som trodde att minus laktos och minus mjölk var samma sak...
    Så till och med om barnen går i skolan och blir dåliga ska man misstänka maten de får...
  • Farfalla

Det var som jag skrivit innan en chef som tagit detta på största allvar och skrivit rapporter osv osv. Även tillfört listor med allergier som ska finnas i kassorna för kund/personal. Bla.

Sen ville hon träffa oss personligen, kökschefen var oxå med, vi fick iaf ett presentkort på mat och dottern fick en nalle, en fin gest gentemot dottern.
    Det viktigaste för mig var ju att chefen tog itu med detta och reder ut allergimaten med sina anställda så att det inte ska kunna hända igen, för någon annan heller!

Jag kan inte heller förstå varför endel alltid ska blanda in gluten eller andra allergier typ ägg osv när man säger att det ska vara fritt från komjölksprotein och sojaprotein.. Annars borde man ju ha sagt det med!
    MEN det är ju bättre att dom frågar mer för att vara på den säkra sidan än som dom på denna restaurangen dummar mig gång på gång trots att det stod tydligt i innehållsförteckningen.. 

Svar på tråden Kan man anmäla restaurang??