• Vagabond

långresa till ko Lanta

Vi ska försöka komma iväg 3 månader från januari nästa år till Ko Lanta och jag har några funderingar.

Tar man bara föräldraledigt den tiden man inte har barnen i barngruppen eller skolan?

Vilken skolan ska vi välja?

Jag vill ju att barnen också ska känna att vi har semester, räcker det med 9.30-11.30 eller vill barnen stanna till 14 för det är så kul. Förstår att detta skiljer sig från barn till barn men vad är era erfarenheter?

Yogan på Klong Dao, är det någon som vet när hon kör igång på morgnarna? Finns hon kvar? Vi var där förra året och det var riktigt bra tyckte vi.

Våra barn kommer då vara 3 1/2 och 6 1/2, det kanske är fler som ska dit samtidigt.

Om det är någon som har bra förslag på boende tas det gärna emot också.

Jag blir glad för svar!!

• Svar på tråden långresa till ko Lanta
  • Sthlm74

Vi var 3 månader på Koh Lanta under januari-april i år.

Korta svar:
    Föräldraledigheten väljer du själv hur du tar ut; det är ju inte den svenska förskolan du har barnen på i Thailand. Dvs du kan ta ut vilka dagar du vill under tiden du är borta.

Skolan är en smaksak: finns Svenska Skolan (Sanuk) och Lilla Svenska Skolan. Vi bokade på Sanuk och har bara positivt att säga men jag har hört lika bra om Lilla Svenska skolan.

Vår 3-åring gick i förskolan kl 8.30-14 mån-tors och kl 8.30-12 på fredagar. Det funkade jättebra och han trivdes jättebra. Finns även barnklubb som brukar hålla på ca 2-3h per dag. 

Yogan: vet att de körde 2 olika på Klong Dao (jag testade aldrig) under denna säsong. Vet tyvärr ej om den fortsätter nästa säsong. 

Du får gärna inboxa mig om har några fler frågor så svarar jag så gott jag kan.

• Anne69

Med risk för att verka sur......men du får inte föräldrapenning på sgi-nivå om du har barnet i förskola/skola. Du måste ta hand om barnet för att ha rätt till föräldrapenning. Däremot kan du förstås vara föräldraledig utan att ta ut ersättning från försäkringskassan under förutsättning att din arbetsgivare går med på det. Om du är det längre än tre månader så sänks dock din sgi till din nya, faktiska, inkomst. Det betyder att din föräldrapenning också bestäms i relation till din faktiska inkomst. Om den inkomsten är noll, så får du också noll.

Så det gäller att hitta ett upplägg som är väl genomtänkt och detta med skolgången spelar stor roll. Att låta en 3-åring vara "ledig" är ju säkert ett jättebra alternativ, ni kommer att få det jättefint tillsammans.  

• cillae

Vi planerar detsamma, fast två månader, feb-april.  Vi har varit där en månad varje år sen sonen föddes, men nu börjar han i ettan så då måste det bli skolan. Vad jag har hört så blir dom fort fulla, iaf Lilla Svenska skolan. Jag har skrivit till båda, men ej fått svar än, så vi håller tummarna. Dottern då 5 år får vara "ledig" ev gå nån vcka på Chadas Bamseklubb om det finns plats. Vi har bott på DR. Även Noble house ska vara bra, Lanta Sea House, Summer House, Souther Lanta, Andaman Lanta resort. Alla dom jag skrivit ligger på KLong Dao

• Billabong

cillae: Är det alltså möjligt att ha barnen i Bamseklubb trots att ni inte reser med Fritidsresor. Vi hade gärna gjort så ngn vecka eller två under vår kommande långresa men fattade det på Fritidsresor som att det inte går. Hur löser ni det i så fall? Anmäler på hotellet direkt eller? I hur god tid kan ni göra det?

• cillae

Ja visst, vi har ju som sagt bott på DR som ligger några resorts ifrån Chada, och vi har träffat flera under flera resor som haft barnen där en vecka eller så, även våra vänner brukade gå dit och leka. Nu ville aldrig våra barn gå, för jag frågade dom nu´sist i vintras då vi var där 7 v och dom verkade utråkade :) Det kostade då 1000 THB för en vecka, må-fre eller 250 THB/dag och skulle bokas före. Men det var såklart i mån av plats, var det fullt så gick det ju inte. Tror det var mellan 10-12

• Billabong

Toppen! Då vet vi att det är fullt möjligt att göra så. Stort tack för snabbt svar.

• Vagabond

Tack alla för svar!

Vi får se hur vi gör med skola.

Vi har i alla fall kommit så långt att vi bokat en villa på Southern Lanta området i 6 veckor och sedan får vi se resten av tiden. Det känns lite jobbigt att det är så långt bort bara, jag glömmer nästan bort att det är en underbar svensk sommar innan.

Cillae, då kanske vi ses där!

• MiniPyret

Vi ska till Koh Lanta för tredje året i rad och denna gång kommer vår son att gå i skolan i första klass. Dottern kommer att få gå i en grupp på barn mellan 3-5 år  ( det finns på den Svenska skolan vid southern lanta och man kan ta bara 2 veckor om man vill)
    Vi bodde på Southern lanta nu i feb/mars när vi var nere, kan varmt rekommendera den resorten!! 

• cillae

Vi, eller ja vår son har fått en plats på Lilla svenska skolan, slutet på feb-april, jippiiii!!! Vi har betalat in anmälningsavgiften på 30%, så nu är det bara att börja kolla efter flygbilj :) Och boende då. Den här resan fick  man börja i en helt annan ände, skolan först liksom. Nu gäller det bara att få det beviljat, verkar inte särskilt posotivt när jag mailat med den som är ansvarig... tråkigt att dom ska ha sån negativ attityd för sånt här.  

• Vagabond

Då var det bokat flyg 1 jan-26 mars! Lilla svenska skolan till båda barnen i 6 veckor från 7 januari tror jag det var.
    En villa på Southern Lanta i 6 veckor !

Det kommer verkligen att bli av. Nu ska bara fixas visum, pass och lite annat.

Tjoho! Det känns så lyxigt att det är läskigt att berätta. 

Svar på tråden långresa till ko Lanta