• Anonym (hjälp)

Hjälp för medberoende/anhöriga till alkoholister

Hej,

Hoppas att ni kan hjälpa mig. Min pappa är alkoholist, han har blivit värre och värre och nu är det riktigt illa. Vissa sakr som hänt nyligen har gjort att min mamma/vi har ställt ett ultimatum, familjen (söka hjälp och nolltolerans) eller alkoholen. Har själv flyttat hemifrån för länge sedan men försöker självklart stötta mamma på bästa sätt. 

Jag ser hur dåligt hon mår och är orolig för henne, hon har ingen att prata med förutom mig och min syster. Vem kan vi kontakta? Bara så att hon får kontakt med någon som kan lyssna, stötta eller ge råd i allt kaos. Helst någon som varit i samma sits.

Vet att det finns något som heter Al-Anon. Är det bra? Kan man prata i telefon eller endast i grupper? Har fått känslan av att det är lite religöst över det hela?

Någon som varit i samma sits? Vill bara att allt ska lösa sig och att min mamma (och pappa för den delen) ska må bra.Gråter   

• Svar på tråden Hjälp för medberoende/anhöriga till alkoholister
  • Anonym

Al-anon är inget religiöst.Gick själv där i många år och fick mycket stöd o hjälp hur jag skulle hantera min vardag med en alkoholist.
    Kan varmt rekommendera Al-anon. Ni kan nog behöva hjälp alla tre. Varför inte gå dit tillsammans ?.
    Googla Al-anon så hittar ni mötestider.
    Kommunen kanske har stödgrupper ? Ring kommunen och fråga.
    Livet tillsammans med en aktiv alkoholist är ett helvete.De anhöriga som finns runt alkoholisten behöver oftast nästan lika mycket hjälp som alkoholisten själv.Som anhörig stirrar man sig oftast blind på att "bara min maka/make blir nykter så blir det bra".Men så enkelt är det inte.Som anhörig har du utvecklat många konstiga beteenden och måendet är i botten.Det är inte säkert att bara för att alkisen blir nykter så kommer du att må bra.
    Så anhöriga behöver hjälp. 

• perla2010

Hej!

Min mamma är numera nykter alkoholist och narkoman.
    Har växt upp med henne. Vet inte riktigt hur det fungerar om man inte är i behandling som missbrukare. Har din mamma någon inkomst? Min mamma arbetade inte och fick hjälp via socialen.

Även jag då jag inte flyttat hemifrån. Gick på samtal hos en behandlingsassistent och senare åkte jag på anhörigbehandling på Nämndemansgården (vilket jag själv tyckte var toppen). Värt att kolla upp!
    www.namndemansgarden.se/

Har testat Al - anon, det är grupper där man delar med sig och lyssnar på andra. Man är anonym och kan sitta tyst om man inte vill prata. Det finns även öppna AA möten där anhöriga får sitta med och bara lyssna. Al - anon var inget för mig men det betyder inte att det inte är något för dig eller din mamma. Ala teen Al - anon och även behandling av missbrukare har ett inslag av gud men man behöver absolut inte vara religiös och absolut inte rata det för att gud finns med i bilden (jag är inte troende) men tyvärr finns det många som backar just pga att gud är med på ett hörn.

De använder sig av 12 stegsprogrammet som egentligen heter Minnesotamodellen. Det är i 12 steg där man erkänner att man har ett problem till att börja med...

Hoppas det löser sig om inte annat så att i alla fall du och din mamma får hjälp! Var öppna!
    Inboxa om du vill prata.

• Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-04-27 12:06:33 följande:
    Al-anon är inget religiöst.Gick själv där i många år och fick mycket stöd o hjälp hur jag skulle hantera min vardag med en alkoholist.
    Kan varmt rekommendera Al-anon. Ni kan nog behöva hjälp alla tre. Varför inte gå dit tillsammans ?.
    Googla Al-anon så hittar ni mötestider.
    Kommunen kanske har stödgrupper ? Ring kommunen och fråga.
    Livet tillsammans med en aktiv alkoholist är ett helvete.De anhöriga som finns runt alkoholisten behöver oftast nästan lika mycket hjälp som alkoholisten själv.Som anhörig stirrar man sig oftast blind på att "bara min maka/make blir nykter så blir det bra".Men så enkelt är det inte.Som anhörig har du utvecklat många konstiga beteenden och måendet är i botten.Det är inte säkert att bara för att alkisen blir nykter så kommer du att må bra.
    Så anhöriga behöver hjälp. 
    Tack snälla för svar. Misstänker också att vi kan komma att behöva hjälp, man är nog ganska påverkad av situationen när man blir nervös av att sambon, som inte har några alkoholproblem, kommer hem med en whiskeyflaska han fått av jobbet. Känslan av hur det var hemma kommer tillbaka. Som ett exempel... Skönt att du fått hjälp och stöd.
  • Anonym (hjälp)
    perla2010 skrev 2012-04-27 12:09:54 följande:
    Hej!

Min mamma är numera nykter alkoholist och narkoman.
    Har växt upp med henne. Vet inte riktigt hur det fungerar om man inte är i behandling som missbrukare. Har din mamma någon inkomst? Min mamma arbetade inte och fick hjälp via socialen.

Även jag då jag inte flyttat hemifrån. Gick på samtal hos en behandlingsassistent och senare åkte jag på anhörigbehandling på Nämndemansgården (vilket jag själv tyckte var toppen). Värt att kolla upp!
    www.namndemansgarden.se/

Har testat Al - anon, det är grupper där man delar med sig och lyssnar på andra. Man är anonym och kan sitta tyst om man inte vill prata. Det finns även öppna AA möten där anhöriga får sitta med och bara lyssna. Al - anon var inget för mig men det betyder inte att det inte är något för dig eller din mamma. Ala teen Al - anon och även behandling av missbrukare har ett inslag av gud men man behöver absolut inte vara religiös och absolut inte rata det för att gud finns med i bilden (jag är inte troende) men tyvärr finns det många som backar just pga att gud är med på ett hörn.

De använder sig av 12 stegsprogrammet som egentligen heter Minnesotamodellen. Det är i 12 steg där man erkänner att man har ett problem till att börja med...

Hoppas det löser sig om inte annat så att i alla fall du och din mamma får hjälp! Var öppna!
    Inboxa om du vill prata.

Tack för svar! Skönt att din mamma tagit sig ur sitt beroende!

Ja, mamma har jobb och inkomst, så även min pappa men han är på väg att sumpa sitt arbete och jag vet inte hur något utvecklar sig. Går bara runt med ett illamående hela tiden. Men mitt upp i allt känns det bra att veta att många gått igenom det och klarat sig bra- både alkoholister och anhöriga.
  • Anonym (hjälp)

Var kan man vända sig om man behöver akut rådgivning, om man är orolig att alkoholisten håller på att tappa greppet helt, alltså psykiskt, bara gråter och trycker ner närstående verbalt? Beroendeakuten? Är rädd att han ska göra något mot sig själv eller att han ska dricka sig medvetslös.              

• Younes
    Anonym (hjälp) skrev 2012-04-28 18:39:40 följande:
    Var kan man vända sig om man behöver akut rådgivning, om man är orolig att alkoholisten håller på att tappa greppet helt, alltså psykiskt, bara gråter och trycker ner närstående verbalt? Beroendeakuten? Är rädd att han ska göra något mot sig själv eller att han ska dricka sig medvetslös.              
    Akut-psyk skulle jag tro. Ring dit!
    Hoppas det går bra, att det lugnar ner sig. 
  • Anonym (ANHÖRIGA)

Kommunerna har skyldighet enligt lag numera att erbjuda anhörigstöd så ring kommunen o fråga.

• perla2010
    Anonym (hjälp) skrev 2012-04-28 18:39:40 följande:
    Hmm de beror nog på var man bor. Vi bodde i Malmö och där var de Beroende akuten eller alkoholen som många kallar den. Men, så länge din pappa inte vill ha hjälp, så kan man inte tvinga honom... Tyvärr =(

Din mamma borde kasta ut honom, låter gräsligt jag vet, eller så lämnar hon själv hemmet.
Svar på tråden Hjälp för medberoende/anhöriga till alkoholister