• Anonym (TS)

Äta nyttigt ger mig diarré? (äckligt)

Bestämde mig för någon vecka sedan att komma i form. Så började äta nyttigare och under fasta tider, tog kosttillskott (omega 3) och tränade några få styrkeövningar om dagen samt löpning/simning någon dag i veckan.

Läste mig till att när man tränar och äter bra blir matsmältningen & ämnesomsättningen bättre och att man då helst ska bajsa varje dag..

Men grejen är att VARJE GÅNG jag börjar försöka äta nyttigare så får jag ont i magen tills jag satt mig på toa, och då bara rinner det ur mig små smala korvar eller ren diarré. När jag är klar har jag inte ont i magen alls och mår toppen.

Har alltid fått krysta lite och hjälpa till på traven annars... vad beror detta på?

• Svar på tråden Äta nyttigt ger mig diarré? (äckligt)
  • Anonym

Omställning kanske. Sådär var det för mig när jag bytte från skitliv till friskare liv. Det gav med sig :) Det är inte hela världen.

• katalysator

Vad exakt äter du när du säger att du äter "nyttigt"? Många är känsliga mot för mycket fibrer till exempel. Försök identifiera vad det är som gör att din mage bråkar, och byt ut det mot andra nyttiga saker.

• Zara10

Kosttillskottet du inte tål ?

• Anonym

Vad äter du då? All mat är ju inte nyttig och all nyttig mat är inte bra att äta i för stora mängder.

• Anonym

Vad äter du?

Är du överkänsig mot något som du äter nu som du inte brukar äta annars? 

Jag tror också att det kan vara omställningen, men det med att man måste bajsa varje dag stämmer inte, det beror mycket på vad man äter. Enligt min mening gör en bra ämnesomsättning och rätt matt att mer av maten blir upptagen i kroppen och därmed ger mindre restprodukter=bajs. Så länge man inte är förstoppad gör det inget om det går någon/några dagar emellan gångerna. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-27 12:46:02 följande:
    Vad äter du?

Är du överkänsig mot något som du äter nu som du inte brukar äta annars? 

Jag tror också att det kan vara omställningen, men det med att man måste bajsa varje dag stämmer inte, det beror mycket på vad man äter. Enligt min mening gör en bra ämnesomsättning och rätt matt att mer av maten blir upptagen i kroppen och därmed ger mindre restprodukter=bajs. Så länge man inte är förstoppad gör det inget om det går någon/några dagar emellan gångerna. 
    Jag håller med. Jag äter nyttigt (och går ner i vikt) men äter inte supermycket kolhydrater (=fibrer). Detta gör att jag går på toa ca varannan dag i stället för varje dag som tidigare.

Ts, om du äter LCHF så kan kroppen reagera på det viset när man börjar proppa i sig fett. Många tål inte så mycket fett, så då skulle jag äta lite mindre fett och lite mer kolhydrater.
  • Anonym (TS)

Jag äter müsli med yoghurt till frukost
    Sallad med kyckling eller räkor till middag
    Frukt + nötter till mellanmål
    Kött/fisk/kyckling + sallad (eventuellt potatis/pasta men det är sällan)

och så omega 3 morgon och kväll. omega 3 började jag med efter att jag ändrade kosten (hade alltså redan varit så)

Det kanske inte är så nyttigt som det känns? :/

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-04-27 12:57:07 följande:
    Jag äter müsli med yoghurt till frukost
    Sallad med kyckling eller räkor till middag
    Frukt + nötter till mellanmål
    Kött/fisk/kyckling + sallad (eventuellt potatis/pasta men det är sällan)

och så omega 3 morgon och kväll. omega 3 började jag med efter att jag ändrade kosten (hade alltså redan varit så)

Det kanske inte är så nyttigt som det känns? :/
    Det ser helt ok ut (kanske lite lite fett men det beror på vad du har till lunchen och middagen). Om du inte har ont av diarrén så skulle jag vänta och se om det blir bättre.
  • Anonym (TS)

Jag får ont precis innan jag fått ut det så att säga. Sen är det inga problem alls. Väntar nån vecka och ser om det går över, har ju precis börjat sluta med onyttigheter och småätande så får väl ge det lite tid.

Tack för svar!

• Anonym (IBS)

Jag har samma problem och jag har fått konstaterat IBS... Det blir alltid värre de gånger som jag äter nyttigare mat och tränar... Väldigt konstigt och läkare har försökt förstå varför, men än så länge vet ingen... Hoppas att ditt bara är en övergående period...

• Anonym

Omställning. Levern rensar ut den skit den haft lagarad länge. Blanda citronsaft, 1 tsk gurkmeja och någon msk olivolja i lite varmt vatten och drick varje morgon, det hjälper utrensningen.

Svar på tråden Äta nyttigt ger mig diarré? (äckligt)