• Anonym

Varför har så många svårt att ta emot komplimanger?

Att generalisera är inte bra. Men varför har så många svenskar så svårt att ta emot komplimanger. För det verkar till och med gått så långt i Sverige. Så att många inte vill höra att de ser bra ut eller är snygga mm. Allt eftersom man verkar tycka det är fel att betrakta en på så sätt.

Varför tror du att det har blivit såhär? Varför tror du att så många har så svårt att ta emot komplimanger av typ att någon tycker att vederbörande ser snygg och bra ut? För jag menar bestämt att det finns många kvinnor och tjejer. Som närmast verkar tycka att detta är bland det värsta de kan höra någon säga till dem. Varför kan ha det blivit så?   

• Svar på tråden Varför har så många svårt att ta emot komplimanger?
  • Tant Groda

För att vårt samhälle är uppbyggt på att ingen är bättre än någon annan!

• Anonym

Jag gissar ett personerna som har svårt att ta emot komplimanger har dålig självkänsla.

• Anonym
    Tant Groda skrev 2012-04-27 22:27:37 följande:
    För att vårt samhälle är uppbyggt på att ingen är bättre än någon annan!

Men en komplimang är ju något man i all välmening säger till någon utifrån vad man själv känner och tycker om vederbörande. Och oftast gäller det samlade intrycket av någon som man kanske beundrar i smyg. Varför är detta så fel? För oftast är ju det enda sättet att tala om för någon att man gillar vederbörande. Får man då alltså inte gilla någon eftersom alla ska betraktas lika mycket värda i Sverige? Men det vet du lika mycket som jag att det inte funkar så i praktiken. För det finns massor av saker i vårt samhälle där vi prisar den enskildes framgångar på olika sätt.

• lavli

Jag älskar att få komplimanger. Om nån tex säger: å va snygg du är i håret. Så brukar jag vara tack, jag vet.
    Det brukar sticka i folks ögon men det skiter ju jag i :)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-27 22:30:22 följande:
    Jag gissar ett personerna som har svårt att ta emot komplimanger har dålig självkänsla.

Det skulle det kunna vara. Men jag menar att det då snarare har med att man vill försöka välja varifrån komplimangerna kommer. För det duger minsann inte att vem som helst säger någonting sådant till en del. Och som jag då tror mer kan ha med att man som person rent ut av då kan känna sig besvärad av att höra detta ifrån vissa som denne i själva verket ser ned på. För trots allt snack om att alla har samma värde. Så är det just såhär många Svenskar har blivit idag.  

• adaeze

tror de flesta gillar att få komplimanger, problemet är bara alla oskrivna regler här om att man inte ska verka skrytsam eller tro att man är bättre än andra osv. Man får absolut inte tro att man är nåt för då betyder det automatiskt att man inte tycker andra duger. Och man vill väl verka ödmjuk eller verka som om man inte ansträngt sig så kommer man med såna löjliga som svar "nää, jag som får så breda höfter i den här klänningen" eller vad det nu kan vara man svarar "jag som är såfet?". SKittrist, ibland orkar jag inte ens dge folk komplimanger för jag vet att då kommer det bara sluta i en lång diskussion där man ska ge dem så mycket bekräftelse som det bara går
    "åh vad fin du är idag!"
    "Va? Jag som kände mig så fet när jag gick hemifrån imorse?"
    "Vad snackar du om gumman du är ju inte aaalls fet du har ju jättefin kropp!"
    "Jaja säger du som har perfekt kropp jämfört med dig är jag ju en flodhäst"
    "Nää jag önskar jag hade din kropp"
    osvosvosv

Ibland bryr jag mig inte ens om att säga emot folk när de kallar sig själva feta för det känns som om man gör det så brer man bara på beteendet så de fortsätter säga sånt för de vet att folk kommer säga att de är smala och fina och sånt då. När kompisar frågar mig om jag tycker de är feta så frågar jag bara om de sjävla tycker det och att det viktiga är vad de själva tycker. eller så säger jag bara åt dem att sluta med sånt dåligt självförtroende snack för det är irriterande och osexigt

• adaeze
    Anonym skrev 2012-04-27 23:20:21 följande:

Det skulle det kunna vara. Men jag menar att det då snarare har med att man vill försöka välja varifrån komplimangerna kommer. För det duger minsann inte att vem som helst säger någonting sådant till en del. Och som jag då tror mer kan ha med att man som person rent ut av då kan känna sig besvärad av att höra detta ifrån vissa som denne i själva verket ser ned på. För trots allt snack om att alla har samma värde. Så är det just såhär många Svenskar har blivit idag.  

det är också sant! Om någon oattraktiv lite konstig typ tycker man är snygg så är det skämmigt i mångas ögon, för fula människor har automatiskt dålig smak så om fula människor gillar en så är man själv ful eller nåt? Fattar inte det.
  • Anonym (blomma)
    Anonym skrev 2012-04-27 22:30:22 följande:
    Det här kan delvis stämma för min del. Varför skulle någon tycka att jag ser fin ut/ är bra på det där? Dessutom har jag aldrig lärt mig hur komplimanger ska tas emot. Överlag har jag väldigt svårt att visa tacksamhet. Jag ÄR tacksam, jag vet bara inte hur jag ska visa det. Det brukar bli överraskat och lågmält "tack...".
  • adaeze

tror VÄLDIGT många inte riktigt vet hur de ska ta komplimanger.. Jag hade någon lärar epå typ lågstadiet som pratade om det och tipsade om att man ska säga "tack så mycket, vad glad jag blir när du säger så" För då visar man att man är glad utan att verka skrytsam men också utan att racka ner på sig själv och man uppmuntrar personen till att fortsätta ge folk komplimanger för man visar att man verkligen uppskattar det och inte bara säger tack för man "ska" säga tack. för säger man bara tack låter det ofta som man säger det för det är det enda rätta svaret.

tycker det var ett bra tips, jag tar fortfarande emot komplimanger på det sättet, elle rom någon kommenterar kläder kan jag säga "tack så mycket! Jag köpte dem när jag var på stan igår, jag tyckte de hade så härlig grön färg" tex.

• Anonym (Nee)

Jag tycker ibland att folk som GER komplimanger förväntar sig lite mycket i gensvar. Som att man ska bli överväldigad, generad, lycklig eller bara smälta.

Jag tar hellre emot en komplimang av en tjej än en kille (på krogen). Då tjejens komplimang käns mer ärlig och utan förväntan på något i gengäld.

Har själv inget emot komplimanger, men föredrar de som inte gäller utseende.  

Bästa komplimangen jag fått på senaste var från en tandsköterska. Hon sa att det där leendet måste jag vara väldigt rädd om. Folk skulle betala hur mycket som helst för att se ut så där. Då blev jag glad Skrattande 

Svar på tråden Varför har så många svårt att ta emot komplimanger?