• Anonym (en till)

Ta ut hormonspiral

Hej, någon som kan svara på lite frågor?
    Gör det ont att ta ut hormonspiral?
    Kan man ta ut en hormonspiral själv?
    Hur lång tid har det tagit för er att bli gravida efter uttagning?
    Min spiral sattes in under mensen, är det några såna krav när man tar ut den?

Tacksam för svar. Vill sätta igång genast! Skrattande

• Svar på tråden Ta ut hormonspiral
  • leandra

Lite ont gör det, ta gärna ipren eller liknande innan. Du behöver inte göra det under mens. Kanske kan man ta ur den själv, men jag skulle inte våga göra det, bäst att överlåta det till expertisen. Hur snabbt man blir gravid kan jag inte svara på eftersom det inte var min plan när jag tog ut den! : )

• Anonym (ingen fara)

Det känns lite, men det gör inte ont! Det går supersnabbt att ta ut den, men gå till en gynekolog! Håll inte på o joxa själv, då kan d ju bli fel o då kanske de gör ont.

• Anonym (en till)

Ja, jag ska boka tid så snart som möjligt. Någon som tagit ut och blivit gravid? Hur lång tid tog det?

• Sess
    Anonym (en till) skrev 2012-04-27 22:31:37 följande:
    Ja, jag ska boka tid så snart som möjligt. Någon som tagit ut och blivit gravid? Hur lång tid tog det?

Gjorde inte ont alls på mig. Blev gravid väldigt snabbt, tog sex veckor ungefär. Då hade jag ändå haft i spiralen i fyra år och inte haft mens alls.
  • tilj75

Slänger in en fråga till och ser om nån kan svara.
    Plockade ut min hormonspiral i fredags, på söndag morgon fick jag min mens, blödde rikligt söndagkväll och måndag och natten till idag ingenting, idag ingenting. Är det mensen eller är det efter att jag tog ut spiralen? Om det var mensen, varför bara två dagar? Vill ju räkna lite..
    Kändes förresten inte ett dugg att ta ut spiralen =)

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Två döttrar och en son
    tilj75 skrev 2012-05-08 22:23:43 följande:
    Slänger in en fråga till och ser om nån kan svara.
    Plockade ut min hormonspiral i fredags, på söndag morgon fick jag min mens, blödde rikligt söndagkväll och måndag och natten till idag ingenting, idag ingenting. Är det mensen eller är det efter att jag tog ut spiralen? Om det var mensen, varför bara två dagar? Vill ju räkna lite..
    Kändes förresten inte ett dugg att ta ut spiralen =)

Det undrar jag med...
    Tog ut min mån för två veckor och (snart) två dgr sen. Fick blödning på ons-fre, alltså 3 dgr. Sen tvärtslut.
    Har provat med ÄL-test men inte fått utslag. Börjar tro att blödningen bara var en reaktion på att gestagenet togs bort ur livmodern... har läst att det ofta blir så. Dvs ingen vanlig mens alltså.
    Kanske tar det ett tag innan det kommer igång?
    Fast jag ammar med så kan ju bero på det med såklart! Tror mest på det..

Jag kände heller inget när bm tog ut den.    
  • storstadsidyll

Och jag undrar om det gör ont att sätta IN en hormonspiral?

• Anonym
    storstadsidyll skrev 2012-05-09 00:22:13 följande:

Ta en Ipren och två Panodil två tim före insättning och sätt in en tampong med xylocain-salva på en halvtimme innan (ta ut den 5 min före) så går det bra!
  • tilj75
    storstadsidyll skrev 2012-05-09 00:22:13 följande:
    Jag tog inga tabletter alls innan jag satte in den och tyckte inte att det gjorde ont alls =)
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • storstadsidyll

Ska sätta in en har jag tänkt. När jag vågar. Men liksom, jag hat fött barn, då klarar jag detta? :)

• Anonym
    storstadsidyll skrev 2012-05-09 10:22:11 följande:
    Ska sätta in en har jag tänkt. När jag vågar. Men liksom, jag hat fött barn, då klarar jag detta? :)

Ja klart du gör!
    Det är inga problem alls om du tar en Ipren + två Panodil två tim före och sätter in en xylocain-tampong!! Cool
    Du lär inte känna ett dyft...

Xylocainsalva köper du utan recept på apotek.   
  • Anonym (Spirallös)

Tog ut min spiral för två veckor sedan samtidigt som jag gjorde cellprov ( två flugor i en smäll). 
    Rätt mkt mer obehag än att  det gör ont, funkar liksom inte att  slappna av i den där stolen utvikt..
    Samma när den sattes in, mer obehag än att det gör ont. 

• Carolin10834

Jag har aldrig varit gravid eller fött barn och jag höll på att svimma när dom skulle sätta in hormonspiralen, pga att det gjorde så j*vla ont på mig! Dom på barnmorskemottagningen sa att det kan bli så när livmodern är så pass liten, det var 2 månader sen jag satte in den och nu får jag faktiskt nog! Har haft graviditets symtom under dom månaderna så på måndag åker den ut med huvudet före!! 

• Jennie 455
    Carolin10834 skrev 2014-02-17 19:49:03 följande:
    Jag har aldrig varit gravid eller fött barn och jag höll på att svimma när dom skulle sätta in hormonspiralen, pga att det gjorde så j*vla ont på mig! Dom på barnmorskemottagningen sa att det kan bli så när livmodern är så pass liten, det var 2 månader sen jag satte in den och nu får jag faktiskt nog! Har haft graviditets symtom under dom månaderna så på måndag åker den ut med huvudet före!! 
    Vänta lite med det!!! Det tar upp till ett halvår innan kroppen vant sig!!! Sen kommer du tycka att det är världens bästa. Jag satte in den i samband med en abort efter missfall, och mådde fortfarande illa och hade gravidsymptom i två månader till men sedan dess har jag inte haft mens en gång och mina bröst är numera heeelt underbart känsliga och två storlekar större än tidigare, me likey  Detta är nu elva månader sedan.
  • Sarajossefine

Satte in min första hormon spiral tyckte inte att det gjorde så jätte ont.. nu när jag skulle ta ut den va det värsta jag har varit med om kändes som om dom skulle dra ut äggstockarna och livmodern på mig o kunde nt slappna av det värsta jag iaf har varit med om satte in en ny direkt efter då jag har läst att risken att bli gravid va ganska mycket o ända sen jag satte in den har jag haft problem smälter i magen o känns som om trådarna sticks i sidan utav magen men är så feg för att boka tid för ultraljud den där smärtan vill jag helst inte vara med om igen fast jag vill bli av med den o gå på p-piller ska även meddela att jag tog mer smärtstillande än vad dom sa men funkade som sagt inte på mig men alla är vi olika :)

Svar på tråden Ta ut hormonspiral