• Anonym (oerfaren)

    Flytta ut -flyttstäda -flytta in samma dag - hur? HJÄLP!

    Har aldrig flyttat ur en hyreslägenhet tidigare för att flytta in i en annan hyreslägenhet.   Tyckte det verkar knepigt att bära ner  hela bohaget i ett fordon  och flyttstäda,  så att man kan lämna nycklarna klockan 12 samma dag som man får tillträde till nya lägenheten och kan stuva in grejorna där.  Visserligen i samma storstad -  men i en annan förort.

    Gjorde en muntlig överenskommelse med  hyresgästen i nya lägenheten,  som verkade passa oss båda.   Vi skulle betala majhyran och få tillträde tidigare.   Därmed skulle nuvarande hyresgäst slippa betala dubbla hyror i maj.  

    Nu har nuvarande hyresgäst glömt  (?)   den muntliga överenskommelsen och tänker bo kvar hela maj.

    Antar att många på FL  (och IRL)   fixat sådana operationer många gånger.   Är nu lite chockad  av ändrade förutsättningar och kan inte tänka klart.   Allt är nedpackat utom varsin tallrik och lite bestick.   Lagom roligt att bo så en månad till....    Att hinna få i städfirma som gör flyttstädning 1 juni före klockan 12 -  är det möjligt??

    Vi bör väl också besiktiga lägenheten vi flyttar till,  så att vi inte blir ersättningsskyldiga för fel som redan finns?

  • Svar på tråden Flytta ut -flyttstäda -flytta in samma dag - hur? HJÄLP!
  • Anonym

    En flyttfirma flyttar sakerna, en städfirma städar.

    Om ni inte får ta ut sakerna innan, så kan ni ställa dem mitt i rummet och låta städfirman flyttstäda resten dagen innan, sedan torkar ni bara själva golvet där kartongerna stått. Ni själva bor på hotell eller hos vänner sista natten.

  • Anonym (oerfaren)
    Anonym skrev 2012-04-27 22:33:37 följande:
    En flyttfirma flyttar sakerna, en städfirma städar.

    Om ni inte får ta ut sakerna innan, så kan ni ställa dem mitt i rummet och låta städfirman flyttstäda resten dagen innan, sedan torkar ni bara själva golvet där kartongerna stått. Ni själva bor på hotell eller hos vänner sista natten.
    Tack!   Vänner att sova hos är ordnade  (lilla barnet kan bo hos dem de sista dagarna  också).

    Att ställa grejorna mitt i rummen   kan vara en bra ide.   Städfirma tänkte vi  kosta på.

    Flyttfirma hade vi tänkt spara in genom att hyra lastbil.   Men visst vore det smidigt.   Är rädd att inte så många  ställer upp och hjälper till att bära tre trappor utan hiss...
  • Anonym (oerfaren)

    Ser nu att grannen,  som också flyttar om en månad,  har garaget proppat av kartonger.   Det verkar praktiskt - vi har varken bil eller garage.

    Någon hade packat  hyrbilen full dagen innan -   vågar man ha allt man  äger och har stående på gatan  i en tid (och en stad)   där bilar ofta sätts i brand?

    Någon hade torkat golven med grönsåpa flyttdagen -  och tänt  aromaljus med citrondoft  och därmed lyckats ge intryck av att de flyttstädat!?    Kan det fungera??   "Alla"  pratar om  hur damm på lister osv noga kontrolleras.

    Har undvikit att spika upp tavlor -  en och annan har jag.   Märkena efter spikar måste spacklas igen,  väl?   Läste om någon som flitigt använde tandkräm till  liknande märken/hål i väggar!?

  • Anonym (oerfaren)

    Någon hade fått tillgång till ETT RUM  i nya bostaden  i förväg  för att börja packa in grejor där.   Vi vill knappast ha mer samröre med avflyttande hyresgäst än nödvändigt efter vad som hänt.

    Flera tips  önskas!   Många har läst tråden.....

  • Anonym (Iskaffe)

    Har ni inga vänner mid utrymme i garage/förråd där ni kan ställa era saker då?
    Skulle inte vilja ha mina ägodelar i en bil en månad...Känns lite väl lätttillgängligt för stöld...

    Varför funderar du på att fuska med städningen?

  • Anonym (oerfaren)
    Anonym (Iskaffe) skrev 2012-04-28 09:59:16 följande:
    Har ni inga vänner mid utrymme i garage/förråd där ni kan ställa era saker då?
    Skulle inte vilja ha mina ägodelar i en bil en månad...Känns lite väl lätttillgängligt för stöld...

    Varför funderar du på att fuska med städningen?
    En månad -  nej en  sista natten med bohaget i bil för att hinna fixa allt.

    Läste i en självbiografi att en känd niobarnsmorsa fixade mycket med tandkräm.....      Vår plan sprack,   vi sade upp vår lägenhet en månad tidigare på grund av överenskommelsen med hyresgästen i lägenheten vi ska flytta till.   Räknade med att ha en månad på oss att fixa till den tomma gamla lägenheten.   Nu står vi här med så kort tid för att fixa allt!!   Naiva som vi var som litade på en okänd medmänniska.
  • Mama Mia
    Anonym (oerfaren) skrev 2012-04-28 09:17:00 följande:
    Ser nu att grannen,  som också flyttar om en månad,  har garaget proppat av kartonger.   Det verkar praktiskt - vi har varken bil eller garage.

    Någon hade packat  hyrbilen full dagen innan -   vågar man ha allt man  äger och har stående på gatan  i en tid (och en stad)   där bilar ofta sätts i brand?

    Någon hade torkat golven med grönsåpa flyttdagen -  och tänt  aromaljus med citrondoft  och därmed lyckats ge intryck av att de flyttstädat!?    Kan det fungera??   "Alla"  pratar om  hur damm på lister osv noga kontrolleras.

    Har undvikit att spika upp tavlor -  en och annan har jag.   Märkena efter spikar måste spacklas igen,  väl?   Läste om någon som flitigt använde tandkräm till  liknande märken/hål i väggar!?



    Spackla INTE igen några hål! Om inte din hyresvärd uttryckligen sagt att du ska det. Klantigt fixade hål är oftast värre än hålen i sig. Och hål efter tavlor och liknande brukar räknas som normalt slitage, så inget konstigt att dom finns där. Du kan bli ersättningsskyldig om du lagar hålen där du inte borde...

    Fuska med flyttstädningen är väl knappast schysst mot nästa hyresgäst?! Och klagar den sen kan du få betala städfirma iaf...
  • Anonym (oerfaren)
    Mama Mia skrev 2012-04-28 10:18:30 följande:
    Spackla INTE igen några hål! Om inte din hyresvärd uttryckligen sagt att du ska det. Klantigt fixade hål är oftast värre än hålen i sig. Och hål efter tavlor och liknande brukar räknas som normalt slitage, så inget konstigt att dom finns där. Du kan bli ersättningsskyldig om du lagar hålen där du inte borde...

    Fuska med flyttstädningen är väl knappast schysst mot nästa hyresgäst?! Och klagar den sen kan du få betala städfirma iaf...
    Vi har  hela tiden budgeterat för städfirma,   bland annat  för att  man,  även om man städar frenetiskt,  riskerar att hyresvärden anmärker på något och vi i så fall ändå  måste  betala för städfirma.  

    Plötsligt har vi  en månad mindre på oss att fixa allt och då verkade det svårt att hinna få undan alla grejor så att städfirman  kommer åt att städa.   Det hade varit skillnad om vi fått flytta den här helgen som överenskommet.   Då hade vi haft en tom lägenhet en månad.    Som det verkar bli kommer vi att ha en förmiddag -  nycklar ska lämnas till nuvarande värd klockan 12 samma dag som vi får nycklar till nya lägenheten.   Och det kanske går,  som något tipsade,  att trycka in alla möbler och kartonger från väggarna mot mitten av rummen.

    Tack,   det verkar lite bekant att hål efter tavlor räknas som normalt slitage.   Men om värden tänkt att man skulle han hängt  allt från tavellister de monterat?
  • sär skriven
    Anonym (oerfaren) skrev 2012-04-28 14:17:19 följande:
    Vi har  hela tiden budgeterat för städfirma,   bland annat  för att  man,  även om man städar frenetiskt,  riskerar att hyresvärden anmärker på något och vi i så fall ändå  måste  betala för städfirma.  

    Plötsligt har vi  en månad mindre på oss att fixa allt och då verkade det svårt att hinna få undan alla grejor så att städfirman  kommer åt att städa.   Det hade varit skillnad om vi fått flytta den här helgen som överenskommet.   Då hade vi haft en tom lägenhet en månad.    Som det verkar bli kommer vi att ha en förmiddag -  nycklar ska lämnas till nuvarande värd klockan 12 samma dag som vi får nycklar till nya lägenheten.   Och det kanske går,  som något tipsade,  att trycka in alla möbler och kartonger från väggarna mot mitten av rummen.

    Tack,   det verkar lite bekant att hål efter tavlor räknas som normalt slitage.   Men om värden tänkt att man skulle han hängt  allt från tavellister de monterat?

    Städar gör man under tiden man bor. Ni får helt enkelt grovstäda under tiden ni bor där, det som tar mest tid är ugn/spis (även under och bakom), fläkt, ovanpå köksskåp/skåpsluckor, kyl/frys (även under och bakom) samt badrummet. Dessa ytor och utrymmen går utmärkt att städa medan man bor kvar, räkna med en del micromat istället för hemlagad mat för att inte smutsa ner igen.

    Ugn och spis blir skinande rent med "oven" eller "ugnsrent", men tänk på att vädra ordentligt och inte ha barn i lukten. 

    I badrummet - glöm inte ventiler och avlopp. Avloppet skall städas ordentligt, alltså inte bara rensas från hår och annat skräp utan också "diskas" i krökarna. Likaså ska handfatet städas ordentligt, och dess avlopp.

    Resten av ytorna går ni över med svamp och milt rengöringsmedel (på golvlister, ovanpå dörrar, i fönsterkarmar etc.). Det går fint om ni ställer ihop ert bohag i mitten av rummet. När ni tömt rummet från möbler är det i princip bara att svabba av golvet och gå över en sista gång (checkrunda), Glöm inte putsa fönstren!     
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym (oerfaren)
    sär skriven skrev 2012-04-28 14:25:07 följande:
    Städar gör man under tiden man bor. Ni får helt enkelt grovstäda under tiden ni bor där, det som tar mest tid är ugn/spis (även under och bakom), fläkt, ovanpå köksskåp/skåpsluckor, kyl/frys (även under och bakom) samt badrummet. Dessa ytor och utrymmen går utmärkt att städa medan man bor kvar, räkna med en del micromat istället för hemlagad mat för att inte smutsa ner igen.

    Ugn och spis blir skinande rent med "oven" eller "ugnsrent", men tänk på att vädra ordentligt och inte ha barn i lukten. 

    I badrummet - glöm inte ventiler och avlopp. Avloppet skall städas ordentligt, alltså inte bara rensas från hår och annat skräp utan också "diskas" i krökarna. Likaså ska handfatet städas ordentligt, och dess avlopp.

    Resten av ytorna går ni över med svamp och milt rengöringsmedel (på golvlister, ovanpå dörrar, i fönsterkarmar etc.). Det går fint om ni ställer ihop ert bohag i mitten av rummet. När ni tömt rummet från möbler är det i princip bara att svabba av golvet och gå över en sista gång (checkrunda), Glöm inte putsa fönstren!     
    Tack för goda råd.   Det bliv väl så vi får göra -  och ändå betala städfirma -  med något i avtalet om att de tar ansvar för det hyresvärden eventuellt klagar på.....
Svar på tråden Flytta ut -flyttstäda -flytta in samma dag - hur? HJÄLP!