• Anonym (körbar?)

Detta kan väl inte stämma? Om alkoholförbränning.

Igår var vi bortbjudna och det som jag drack var följande. Två 33cl starköl, en halvliters starköl och tre whisky. I varje whiskyglas var det ungefär en dl whisky och detta späddes ut med vatten. Jag drack första vid 17 och sista klunken vid 22.

Ikväll skulle jag behöva ta bilen en sväng och jag är alltid orolig när jag kör dagen efter så jag gick in på en sådan där kalkyleringssida som räknar ut alkoholens förbränning och fyllde i alla uppgifter och enligt den sidan är det teoretiskt sett nio timmar kvar tills jag är körbar. Kan det stämma? Tycker det låter länge att det dröjer 20 timmar efter sista klunken innan man är körbar. Det var ju ändå inte SÅ sjukt stora mängder alkohol jag drack.

• Svar på tråden Detta kan väl inte stämma? Om alkoholförbränning.
  • Anonym (japp)

ja det stämmer, låter logiskt tycker jag efter vad jag läst tidigare.
    Det är väl precis den fällan folk går i och blir haffade för rattfylla. Man känner sig ok eller någorlunda ok, kanske lite trött men man tycker inte man är påverkad längre, men det finns i kroppen längre än man tror, och viktigast av allt, påverkar omdömet och reaktionsförmågan när man kör.

• Anonym (körbar?)

Jises, vissa som var med igår kväll är då inte körbara på många dygn. De drack betydligt större mängder än det där.

• Anonym

3dl whiskey tycker jag låter väldigt mycket.

• Anonym

De där kalkylatorerna är ju avpassade efter folk med låg alkoholmetabolism och sen har man lagt på ytterligare lite för att vara helt på den säkra sidan så att ingen hamnar över gränsen efter den tiden.

Men jo, det stämmer att alkohol lämnar kroppen långsamt, mycket långsammare än man tror. 

• Anonym (körbar?)

Jag har inga ögonmått, jag gissade bara. Det var en kompis som hade varit på whiskyprovning i Skottland och då köpt med lite ovanliga sorter hem och han serverade det i vanliga whiskyglas. Kanske var mindre än en dl i varje, men jag räknar hellre på för mycket mängd än för lite för jag vill inte underskatta.

• Venne

Tyckte det lät mycket, det är över en liter starköl och  lika mycket starksprit som en av de där ölburkarna. Hade jag druckit det hade jag varit FULL. Så nej, jag hade absolut inte kört bil dagen efter det där. Ska jag köra dagen efter så har jag max druckit ett par glas vin eller ett par öl.

• Anonym

Det där är nog väldigt olika trots allt. Jag blåste mig själv efter nyårsafton då jag druckit ganska mycket fram till ca 02:00 på natten. Vid 10:00 på nyårsdagen var jag helt nollad. Och jag använde samma slags blåsapparater som polisen använder så den ska vara pålitligt. Förbränner alkohol snabbt helt enkelt. Man ska dock alltid ta det säkra före det osäkra när det gäller alkohol och bilkörning. Även om man "bara" känner sig trött och sliten så innebär ju även detta att man blir en mycket sämre bilförare.

• Blöjor111111

enklast, köp en alkomätare hemSkrattande. Då behöver du inte lita på hemsidor men kan lita på mätaren.

• Anonym

Drack en flaska 750 ml vin igår. Senaste glaset tog jag för 11 timmar sedan, kalkylatorn säger att jag har förbränt allt men att det finns individuella skillnader. Jag tror att jag skulle inte kunna köra nu, är lite små snurrig fortfarande.

• Anonym

Det kan säkert stämma, det låter som mycket mer akohol än jag brukar dricka och enligt tester så är jag körbar först mitt på dagen...

Har du iphone? Det finns en bra app som heter nåt i stil med körklar eller körbar (minns ej exakt) där du kan föra in din personliga värde och se en graf över hur du förbränner alkohol...

• Johanna Rosén

Jo det borde stämma. Tittade nyss på alkoholförbränning.se och det stämmer!
    Däremot är väl man olika känslig för alkohol, men det du druckit är definitivt mycket.
    Det är alltid bättre att vara försiktig. : )

• Vanilla ice queen

Jag kollade också en sådan app en gång när jag hade en redig kalasfylla drack nog lika mkt som du +ett par glas vin slutade dricka kl 02 på trorsdagsmorgonen och appen sa att jag var körbar först på lördag kväll. Men kl 14 på torsdagen så blåste jag grönt på jobbet (skulle upp och hämta schema och testade för skoj skull...) cyklade dock till jobbet för vågade ju inte köra (vilket nog ändå var smart även om jag ej åkt dit vid blåstest... Men nej jag tror inte att alkoholmätar apparna stämmer. Stämmer inte på mig iaf.

Svar på tråden Detta kan väl inte stämma? Om alkoholförbränning.