• Anonym (tjockis)

Är det möjligt att gå ner 8´kg på 30 dagar?

Jag behöver verkligen hjälp! Jag har världens sämsta karaktär, är den mest lataste och ser jag inte snabba resultat skiter jag i allt.

Har inte tänkt så mycket på min vikt men vägde mig nyss och fick en chock. Har på väldigt kort tid gått upp 5 kg. Räknas som överviktig och har ett BMI på 28.

Jag vill ha en rivstart och gå ner helst 8 kg på en månad. Är det möjligt?
    Vad ska jag äta? Hur mycket ska jag vara ute och gå?

Snälla, jag ber verkligen om hjälp så inga dumförklaringar.

• Svar på tråden Är det möjligt att gå ner 8´kg på 30 dagar?
  • Anonym

Ja det är fullt möjligt, men kroppen kommer antagligen inte använda sig av fettet i första hand vid en så extrem viktminskning, du kommer förlora vatten och muskelmassa framför allt. Vilket kommer leda till en omedelbar viktuppgång när du börjar äta det du behöver för att inte svälta ihjäl, utan att ha tappat speciellt mycket fett alls.

Rivstart är inte rätt väg att gå tyvärr, för kroppens bästa bör man helst trappa ner, öka sin förbränning och uppnå maximal viktnedgång (i fett) efter kanske någon månad när mn vant in kroppen på en ny diet och en ny träningsregim och kroppen kan börja bygga muskler effektivt. 

• Rumpelstiltskin

Jag tror det är svårt att gå ner så mycket på en månad, om du inte är väldigt överviktig. Pulverdiet en månad kanske kan vara en snabb väg ut...

Jag tycker du ska satsa på att gå ner lite långsammare faktiskt. Två-tre månader iaf? Har du dålig karaktär så kan du ju fundera på hur du kommer må om du kämpar som fasen i en månad och "bara" går ner två kg. Kommer du känna dig misslyckad och ge upp eller blir du sporrad? Jag tror på det första...

Nej, rimliga mål säger jag!

• Rocket Mania

Möjligt - ja, smart/vettigt/hållbart/sunt - nej.

Du får lägga om kosten helt. Små portioner ofta, litervis med vatten. Och så träna massor.

Vilken "diet" som passar dig bäst går inte att säga men jag skulle inte gå på pulver etc för då lär du gå upp allt igen direkt.

• Anonym (shakes)

Kör pulvershakes - det smakar inget vidare och du blir helt slut första veckan men man ser resultat snabbt!

Jag gick ner 7 kg på ett par veckor i höstas. Problemet är att behålla vikten, det stora jobbet kommer när pulverkuren är slut, då gäller det att träna och äta rätt.

Ett par kg får man också räkna med att man går upp när kuren avslutas så man får se till att ha lite marginaler.

Lycka till!

• Ginny

Det är fullt möjligt, men kanske inte så bra för kroppen att minska så mycket på kort tid (?). Titta på Du är vad du äter och se om du kan få något tips. Äter du mycket onyttigt? Dra i så fall ner på allt sådant, drick vatten till maten och rör på dig så mycket du orkar. Cykla eller gå till jobbet, ta trappan istället för hissen, följ med kompisen ut när hon eller han ska rasta hunden osv... Vill du se snabba resultat går det inte att skylla på lathet.

• Vissla

På vilket sätt är det här ett relations problem?

Vill du ha snabba resultat, skippa godis och läsk, ät mer sallad mindre pasta/ris/potatis, rör på dig mycket och ofta och drick vatten heeela tiden  

• Anonym (tjockis)

Tack för snabba och bra svar.

Jag vet att det inte är sunt att gå ner fort. Men jag måste, annars går det aldrig. Jag äter ett mål mat om dagen, men på kvällen brukar de blir en hel sats med chokladbollssmet. Usch, jag låter verkligen äcklig.
    Jag pluggar så det blir mycket stillasittande och väldigt lite tid till att ut och röra på sig.

• Anonym (tjockis)
    Vissla skrev 2012-04-28 11:13:57 följande:
    På vilket sätt är det här ett relations problem?

Vill du ha snabba resultat, skippa godis och läsk, ät mer sallad mindre pasta/ris/potatis, rör på dig mycket och ofta och drick vatten heeela tiden  
    Lade tråden på fel :P

Tack för tips! 
  • Rumpelstiltskin

Det går inte att äta en gång per dag! Inte bra alls! Ät frukost, lunch och middag och helst mellanmål!

Svar på tråden Är det möjligt att gå ner 8´kg på 30 dagar?