• nikon

blir knäpp på katt som "gräver" ur sanden i lådan

Ja min ena katt gräver så vi har sand eller ja pellets i detta fell över hela j-a golvet. Spelar ingen roll om det är nya pellets i, precis bytt eller varit i ett par timmar.

Till saken hör att det egentligen inte spelar någon roll för mina katter om vi har pellets, sand eller kristaller. Allt hamnar likt förb****t på golvet.

Hus funkar inte så ena ketten inte tycker om det och sätter sig på taket och kissar *suck*

Någon som ha goda råd?

• Svar på tråden blir knäpp på katt som "gräver" ur sanden i lådan
  • timberhochmandie

Dammsug ofta! Det är nog det enda råd jag har... Mina tar också i för kung och fosterland när de ska gräva. Den äldste katten har jag varit på så många gånger och kört iväg när han krafsat över att han numera struntar i att täcka över sitt kiss. Det luktar ju inte så mycket ändå, så jag tycker gott att det räcker om han gräver över bajset. Hm, kanske skulle försöka dressera den yngre också..? Kanske kan vara nåt för dig också?

• nikon

Hur gjorde du för att han skulle fatta det?
    Ibland vaknar vi t.o.m på natten av en katt som försöker gräva sig geonom katt-toan och ner till Australien eller nåt :-s

• Eddan

Du får väl sätta en till låda uppe på taket av toalådan så har de ett varsitt ställe att kissa på. Det gäller bara att inte "sprättkatten" går på den lådan istället! . Nej skämt åsido. Kan du inte ställa lådan i en större kartong eller plastlåda - då stannar ju sanden åtminstone inom ett begränsat område. Vi har också problem med sprättande katter, vi har tre lådor tilll våra fyra katter. Sop och sopskyffel står alltid redo och vi har "offrat" gästtoaletten och ställt in lådorna där.

• timberhochmandie

Hehe, de gånger jag har varit i badrummet när han har kissat har jag helt enkelt kört iväg honom från lådan när han ska till att täcka över kisset. Till slut lärde han sig att låta bli!

*kram*

• Sarasnaran

Så gör vår ena kisse också.
    Han har någon form av störning den lille krabaten, det är vi rörande överens om.
    (jag skojar inte)
    Han ska kratta över maten när han ätit och kan stå och kratta i lådan tills vi säger åt honom.
    Nu har vi vår kattlåda i badkaret för det inte finns så mycket plats på golvet, men det finns speciella kattlådor med tak på.
    En sådan kanske ni ska införskaffa? Taket går att ta av när man ska rengöra.
    Dom går in i sitt lilla "hus" och kan kratta bäst fan dom vill helt enkelt.

• nikon

SnutteNuttan: Vi har en sådan - men det blev dyrare med filtret till taket till den än lådan i inköp då honkatten tyckte at det är trevligt med utsikt när hon kissar. Hon sitter så hon har koll på oss.

Han som sprätter är ju en mästare på det - skulle säkert ta sig till final om det fanns som tävling så då måste jag ha en djup och stor kartong vilket inte passar då jag får problem att byta i lådan.
    (Är inte mitt smidiga jag med en bebis som väntar på att komma ut snart).

Har visserligen funderingar att sätta upp väggar runt lådan fast utan tak - kanske kan hjälpa?!

• Catha82

har tre katter och två av dem kraffsar i kattlådan tills man säger till dem att gå därifrån.
    Hankatten kraffsar över blötmaten efter de ätit klart.
    Det är nog ganska vanligt att katter gör så, dammsug ofta, det för vi.

• Rut

Vi har köpt djupa plastlådor (slugis typ 40 på IKEA som vi har som kattlådor. Mycket svårt att gräva ur när man sitter 30cm ner i en låda. Det har fungerat hos oss. Vanlig kattlåda var bara att glömma.

Svar på tråden blir knäpp på katt som "gräver" ur sanden i lådan