• Aniko

Timer från IKEA - hur funkar det??

Jag köpte idag en timer från IKEA i en second-handbutik, av märket Tända. Men ingen bruksanvisning följde med och den har utgått från sortimentet verkar det som... Jag har läst en förklaring på engelska hur man ska använda den men fattar ändå inte.

Nån som vet vilken timer jag menar och som kan förklara hur den funkar??

Vad betyder siffrorna på timern (från 1 till 24)? De kan väl inte stå för hur mycket klockan är, det går ju inte att ställa in klockan (väl).
    Om jag tex kl 21 vill att lampan stängs av kl 22. Ska jag vrida den till siffran 22 eller till siffran 1?
    Jag har försökt både med att trycka ner de svarta knapparna som sitter runt skärmen och med att ha de uppe, men inget hjälper.

Lampan lyser så timern är nog inte trasig. 

Fattar verkligen nada  

• Svar på tråden Timer från IKEA - hur funkar det??
  • dogcatbird

Så här funkar mina timers:

Kolla mellan vilka tider du vill ha ljust, t ex 17-22. Tryck ner de knapparna.

Titta sedan på klockan. Nu är den ungefär 22.30, ställ pilen på 22.30 genom att vrida.

På sidan brukar det finnas en knapp, ibland finns det en bild på en klocka, då ska den stå på det. Annars kan du kolla: ställ timern på 17-22, och vrid till 22.30. Då ska ju lampan slockna. 

• Aniko

Tack för snabbt svar, ska prova igen imorgon. Men ska man trycka ner alla knapparna mellan 17 och 22? Eller räcker det med 17 och 22?

Behöver man inte ställa in klockan och hur gör man det?

• Hin

Om det är den typen av timer som jag inbillar mig att det är (en sån där med "tänder" som går att skjuta in eller ur kring en enkel "urtavla", liksom), så är det egentligen väldigt enkelt:

Vrid hela tavlan så att den står på rätt klockslag ("kalibrera" den efter klockan, skulle man kunna säga). Därefter roterar den själv, som en klocka. Förfarandet är lite olika mellan olika modeller, men det kan du säkert luska ut om du provar.

Under tidspannet där "tänderna" är INTRYCKTA, är brytaren SLUTEN (dvs lampan eller whatever är tänd).

Där "tänderna" är UTDRAGNA är brytaren ÖPPEN och lampan är följaktligen släckt.

Alltså:
    Du vill exempelvis att det ska vara tänt mellan klockan 08 och klockan 21. Då trycker du in hela den delen av kransen. Resterande del av 0-24 låter du vara utdragen.

OM det är som jag tänker mig, som sagt ...

• Aniko

Hej igen, jag ska göra nytt försök idag som sagt. Jo det stämmer att timern har tänder runt om hela urtavlan. Än så länge har det inte funkat. Finns även en knapp vid sidan som man kan skjuta upp och ned mot en bild som ser ut som en klocka och en bild som är ett tjockt streck liksom.

Svar på tråden Timer från IKEA - hur funkar det??