• Anonym (hjälp)

soc vill familjehems placera mitt barn...

Soc har gjort en familjehems ansökan för mitt barn. Jag har lite frågor angående detta.

* Måste soc få godkänt av socialnämnden innan ansökan börjar behandlas? Alltså på samma sätt som när dem ansöker om LVU??

* Hur lång tid tar det innan barnet måste flyttas hemifrån?

* Om man inte vill SoL placera barnet, kommer barnet då att flyttas direkt till jourhem innan rättegång? (i dagsläget bor barnet kvar hemma, tills dem har hittat lämpligt familjehem antar jag?)     

* OM jag skriver på ett godkännande, kan jag då ångra mig senare och återta godkännandet INNAN barnet har placerats? Eller är det kört då?  

• Svar på tråden soc vill familjehems placera mitt barn...
  • Zara10

Svårt att svara när vi inte vet varför barnet ska placeras ?

• Helpful

under aktuta situationer kan SoL omhänderta barnet akut. Oftast brukar nämnden bevilja ansökan (de är fritidspolitiker som blott förlitar sig på tjänstemännens beslut) och gå på det underlag som presenteras av föredragande tjänsteman.

Varför vill man omhänderta barnet? 

• J1983

* Måste soc få godkänt av socialnämnden innan ansökan börjar behandlas? Alltså på samma sätt som när dem ansöker om LVU??

Jag vet inte vad du menar med behandlas? För att barnet ska kunna placeras i familjehem så måste de få ett beslut från socialnämnden. 

* Hur lång tid tar det innan barnet måste flyttas hemifrån?

När det väl finns ett beslut om placering i familjehem så sker det troligtvis så snart som möjligt.

* Om man inte vill SoL placera barnet, kommer barnet då att flyttas direkt till jourhem innan rättegång? (i dagsläget bor barnet kvar hemma, tills dem har hittat lämpligt familjehem antar jag?)    

Njae.. alltså om vi snackar SoLplacering idag så är det troligtvis inte så akut o då kan nog barnet bo hemma tills allt är beslutat o klart. Hade det varit superakut så hade man tagit ett omedelbart omhändertagande enligt LVU eller med ditt samtycke flyttat barnet till ett jourhem.

* OM jag skriver på ett godkännande, kan jag då ångra mig senare och återta godkännandet INNAN barnet har placerats? Eller är det kört då?  

Du kan alltid ta tillbaka ditt samtycke, dock är det ju så att om soc anser att barnet måste placeras o du motsätter dig det, då kommer de troligtvis att ansöka om LVU om de anser sig ha kriterier för det.

Det är dock lite svårt att svara på allt det här när man inte vet varför soc vill placera. 

• Anonym (hjälp)

Tackar för svaren. Ärendet är inte akut, soc har sagt att placering kommer ske om ca 6 månader.

Det känns som om dessa 6 månader är den sista tid jag får tillsammans med mitt barn. Gråter

Jag vill absolut inte godkänna placering då jag vet att det skulle bli mkt traumatiskt för mitt barn och att barnet kommer bli skadat för all framtid, men jag vet att soc makt är stor så att vinna rättsligt kan bli svårt.

Jag och mitt barn är väldigt tajta då jag har levt som ensamstående med barnet de första åren och dessutom lever vi i en familj sedan flera år tillbaka.  

Placering ska ske pga att jag går i behandling i ca 1 år till. Finns ingen anledning att barnet behöver placeras under denna tid dock, jag mår bra och bor som sagt med sambo och två bonusbarn.
    Det blir bara mitt barn som lyfts ur familjen, hur förklarar man det för ett barn?

Soc har inga invändninga gällande min omvårdnad utan kallar mig en jättebra mamma. (vilket jag själv VET att jag är) 

Min psykolog är väldigt upprörd över socialtjänstens beslut och kommer hjälpa mig för att dem inte ska lyckas ta mitt barn. Den behandling jag går är mkt framgångsrik och jag kommer garanterat bli helt friskförklarad, detta vill psykologerna (jag går hos 2 st som samarbetar) framföra till soc.

Soc vill placera barnet "för säkerhets skull" om jag skulle börja må dåligt, men så fungerar inte denna behandling. Tvärtom så mår man bättre och bättre för varje dag som går. Soc kan ingenting om psykologi utan har bara gissat sig till detta. 

• Anonym

Hellre en frivillig placering än LVU skulle jag säga. Det är svårare att få LVU att upphöra, svårare att få tätt och bra umgänge osv.

Har du bett om kontaktfamilj istället?

• Anonym

Du ska se att det löser sig efter dina psykologer framfört vad dem har att säga, låter som sagt helt absurdt att slita iväg ett barn från en annars väl fungerande familj om de dessutom tycker att du är en bra mamma.

• Anonym (hjälp)

Måste soc få godkänt av socialnämnden innan ansökan börjar behandlas? Alltså på samma sätt som när dem ansöker om LVU??
    Jag vet inte vad du menar med behandlas? För att barnet ska kunna placeras i familjehem så måste de få ett beslut från socialnämnden.

KAN det hända att socialnämnden inte godkänner ansökan? Eller är det mer en formalitet som måste göras? 

• Helpful
    Anonym skrev 2012-04-29 08:33:12 följande:
    Hellre en frivillig placering än LVU skulle jag säga. Det är svårare att få LVU att upphöra, svårare att få tätt och bra umgänge osv.

Har du bett om kontaktfamilj istället?
    Jag håller helt med. Detta förfarande ligger dig ej till last utan till din fördel OM det skulle gå till rättegång. Att inte "gå med" på en "frivillig" placering kan förvärra din situation avsevärt (beroende på omständigheterna).
  • Gunilla 751

Säger som anonym,försök med en kontaktfamilj,det måste soc. ändå gå med på.verkar väldigt konstigt att man placerar barnet för att du går på behandling.

• Anonym
    Anonym (hjälp) skrev 2012-04-29 08:37:46 följande:
    Måste soc få godkänt av socialnämnden innan ansökan börjar behandlas? Alltså på samma sätt som när dem ansöker om LVU??

KAN det hända att socialnämnden inte godkänner ansökan? Eller är det mer en formalitet som måste göras? 
    Socialnämnden godkänner nästan jämt eftersom de litar på socialtjänstens proffessionalism yrkesmässigt. Men, det är inte säkert att förvaltningsrätten godkänner ansökan.

Däremot är det smartare av dig att gå med på SOL eftersom du med stor sannolikhet blir friskförklarad det närmaste året och när du väl är det kan soc inte hävda att problemen du hade finns kvar och du kan begära att insatsen avbryts och att du ska ta ham barnet. Skulle de gå in och försöka få LVU då så har de inte din ohälsa att gå på!
Svar på tråden soc vill familjehems placera mitt barn...