• Jensan02

Min 10-månaders är så TRÖTT jämt!

Har en 10-månaders dotter som, även om hon sovit hela natten, gnuggar sej i ögonen och är jättegrinig ibland redan efter en timme. Hon sover oftast en timme på förmiddagen och en timme på eftermiddagen, men gnuggar sej i ögonen hela tiden ändå. Tycker hon har varit såhär i flera månader.
    Hon bestämmer själv hur länge hon sover, jag väcker henne aldrig.
    Är det normalt att de är så trötta?

• Svar på tråden Min 10-månaders är så TRÖTT jämt!
  • Lovelo

Försök få henne att sova lite längre även om hon vaknar själv. Det är rekommenderat att en bebis på 10 månader sover runt 11 timmar på natten och 3 timmar under dagen uppdelat i två omgångar.
    Min tös är också 10 mån och hon brukar bli trött efter nån timme efter hon vaknat på morgonen och sover oftast runt 30-40 minuter sen har hon ett längre sov pass mellan 14-15 tiden på över 2 timmar. Oftast får jag söva om henne ett par gånger när hon sover på eftermiddagen för hon vaknar lätt men behöver ändå sova lite till. När hon sover bra på dagarna sover hon även bra på natten och är glad på dagen

• Helle333
    Lovelo skrev 2012-04-29 09:41:58 följande:
    Försök få henne att sova lite längre även om hon vaknar själv. Det är rekommenderat att en bebis på 10 månader sover runt 11 timmar på natten och 3 timmar under dagen uppdelat i två omgångar.
    Min tös är också 10 mån och hon brukar bli trött efter nån timme efter hon vaknat på morgonen och sover oftast runt 30-40 minuter sen har hon ett längre sov pass mellan 14-15 tiden på över 2 timmar. Oftast får jag söva om henne ett par gånger när hon sover på eftermiddagen för hon vaknar lätt men behöver ändå sova lite till. När hon sover bra på dagarna sover hon även bra på natten och är glad på dagen
    Rekommenderat ja, men det fungerar inte på alla bebisar. Vår dotter får tex inte sedan hon var 5 månader sova två gånger om dagen eftersom hon då är vaken till 3 på morgonen, oavsett när de där två sovstunderna är lagda på dagen. Jag testade allt jag kunde komma på men insåg till slut att enda sättet var att sluta låta henne sova två gånger på dagen och oftast fungerar det jättebra för henne. Hon sover mellan 1-2 timmar, hon vaknar själv, någon gång mellan 12-14 då jag är ute och går. Då sover hon som bäst på dagen. Sover hon inomhus sover hon i 20min och blir sur och grinig resten av dagen, somnar kl.18, vaknar en timme efter det och är klarvaken till 23.
  • Helle333
    Jensan02 skrev 2012-04-29 09:17:33 följande:
    Har en 10-månaders dotter som, även om hon sovit hela natten, gnuggar sej i ögonen och är jättegrinig ibland redan efter en timme. Hon sover oftast en timme på förmiddagen och en timme på eftermiddagen, men gnuggar sej i ögonen hela tiden ändå. Tycker hon har varit såhär i flera månader.
    Hon bestämmer själv hur länge hon sover, jag väcker henne aldrig.
    Är det normalt att de är så trötta?
    Det är så klurigt det där med sömnen. Våran dotter på 8 månader får sedan tre månader inte sova mer än en gång på dagen och då sover hon i max två timmar och är oftast pigg och glad resten av dagen.
    Har du provat att lägga henne en stund efter den där vakna timmen? Ibland har vår dotter också gjort så och jag har då lagt henne men oftast har hon istället blivit klarvaken istället för att somna. Sömnen ändrar sig ju emellanåt. Det tog en månad ungefär att börja få ordning på vår skruttas sömn, sedan sov hon rätt okej i 2 månader, sedan började hon sömnskrutta pga utveckling och tänder och bös. Nu sover hon oftast:
    Vaknar någon gång mellan 7-8 på morgonen, sover middag i mellan 1-2 timmar, hon är jättetrött vid 17.30 så hon har fått sin gröt då istället för kl.18. Så det blir nattning runt 18-tiden. Flera gånger har hon somnat då också men vaknar efter en timme och är klarvaken till 23. Det bästa för vår dotter är tyvärr att tvinga henne vara vaken så hon får gröten kl.18 och efter det blir nattad för när hon då vaknar efter en timme så somnar hon oftast om till skillnad från när hon nattas kl.18. Vi har en otroligt viljestark dotter som vill vara med och vara vaken så hon gör verkligen allt hon kan för att vara vaken. Det är lite fullt ös medvetslös som gäller för henne. Har inte lyckats hitta någonting som får henne att varva ner i en lugn takt. Varken famnmys, amning, lugn musik, sagor eller något annat utan det gör henne oftast ännu piggare så jag måste invänta precis rätt tidpunkt när hon får amma sig trött och sömnig.
  • dripdrop

Hade samma problem, hon somnade inte även att hon var trött om det inte gått x antal timmar mellan. Men det hjälpte/hjälper oftast att hon äter något. Lite lågt bl

• Lovelo

Nej jag förstår också att alla är olika därav så menade jag bara på att just nämna en rekommendation. Inget är skrivet i sten. Men eftersom hon sa att hennes bebis sover ca 2 timmar på dagen men ändå är trött så kanske hon kan se hur det blir om bebis sover mer! Ts vet ju bäst hur hennes barn fungerar själv. Eller så är det som nämnts också att hon kanske sover bättre med bara 1 sov stund under dagen. Har du provat olika sätt ts?

Svar på tråden Min 10-månaders är så TRÖTT jämt!