Jensan02 skrev 2012-04-29 09:17:33 följande:
Har en 10-månaders dotter som, även om hon sovit hela natten, gnuggar sej i ögonen och är jättegrinig ibland redan efter en timme. Hon sover oftast en timme på förmiddagen och en timme på eftermiddagen, men gnuggar sej i ögonen hela tiden ändå. Tycker hon har varit såhär i flera månader.
Hon bestämmer själv hur länge hon sover, jag väcker henne aldrig.
Är det normalt att de är så trötta?
Det är så klurigt det där med sömnen. Våran dotter på 8 månader får sedan tre månader inte sova mer än en gång på dagen och då sover hon i max två timmar och är oftast pigg och glad resten av dagen.
Har du provat att lägga henne en stund efter den där vakna timmen? Ibland har vår dotter också gjort så och jag har då lagt henne men oftast har hon istället blivit klarvaken istället för att somna. Sömnen ändrar sig ju emellanåt. Det tog en månad ungefär att börja få ordning på vår skruttas sömn, sedan sov hon rätt okej i 2 månader, sedan började hon sömnskrutta pga utveckling och tänder och bös. Nu sover hon oftast:
Vaknar någon gång mellan 7-8 på morgonen, sover middag i mellan 1-2 timmar, hon är jättetrött vid 17.30 så hon har fått sin gröt då istället för kl.18. Så det blir nattning runt 18-tiden. Flera gånger har hon somnat då också men vaknar efter en timme och är klarvaken till 23. Det bästa för vår dotter är tyvärr att tvinga henne vara vaken så hon får gröten kl.18 och efter det blir nattad för när hon då vaknar efter en timme så somnar hon oftast om till skillnad från när hon nattas kl.18. Vi har en otroligt viljestark dotter som vill vara med och vara vaken så hon gör verkligen allt hon kan för att vara vaken. Det är lite fullt ös medvetslös som gäller för henne. Har inte lyckats hitta någonting som får henne att varva ner i en lugn takt. Varken famnmys, amning, lugn musik, sagor eller något annat utan det gör henne oftast ännu piggare så jag måste invänta precis rätt tidpunkt när hon får amma sig trött och sömnig.