• JennyMarie

Väldigt livligt barn

Jag har en kille på strax över 1 som är "väldigt livlig". När vi träffar andra bebisar i samma ålder så är skillnaden markant. De kan (åtminstone tidvis) sitta still och leka med saker och kan säga några ord. Min son däremot flyger omkring som ett yrväder (han antingen springer, sover eller äter...) han drar ner saker, han sitter ALDRIG still. Vi försöker på sångstunden på öppna förskolan och vi försöker exemelvis titta i böcker med honom men det går inte att få honom still. Försöker vi "tvinga" honom att vara still blir han assur. Han har i och för sig ett "nyanserat" jollrande, men han säger inget som vi kan tolka som ord.

I grunden tycker jag nog inte att detta är något stort problem, han är intiativrik och tekniskt smart (har överlistat alla barnsäkerhetslås redan...) och väldigt charmig (och snäll mot andra barn och djur, inte alls hårdhänt) Men jag undrar ändå om detta kan vara en "indikation" på hur han blir i framtiden. Kanske en indikation på ADHD?

Är språkutvecklingen något att oroa sig för (vi tycker att han borde kunna nåt, typ mamma eller lampa vid det här laget...) Hur tänker ni andra som har livliga barn? Några tips för att få honom lite lugnare? Hur uppfostrar man ett sådant här barn. Det GÅR INTE att avleda honom när han väl har bestämt sig för nått, och man kan ju inte säga ajaj till honom dagarna i ända heller (som om nu det skulle funka...)

Tacksam för tankar och tips.

• Svar på tråden Väldigt livligt barn
  • Michanna

Hejsan..

Jag säger tålamod....
    Mina barn har varit sådär att dom aldrig sitter still mer än 5 sekunder under samlingar mm.
    Vid samlingar på öppnaförskolor brukar vi sätta oss så att han kan gå därifrån utan att störa..( störa mycket allstå. ) och ha något han verkligen gillar med sig.. såsom en bil mm.
    Min kille har varit mycket aktiv och mycket smart. ( håller med om barnlås.. hm rejäla lås med nyckel där nyckeln hänger fast vid en själv så kanske det går... )

Erik har nu vid 2 års ålder börjat prata mer än mamma,pappa. ( lampa vet han fortfarande inte vad det är.. )
    Han gär sig förståd för det mesta numera..
    Att ta det lungt går nuförtiden.. Men inte så jättelänge.. MEn han kan faktiskt sitta och titta på film ibland.. ( 40-60 min. )

Samlingar på öppnaf. är fortfarande ett problem men ett som jag i nte orkar tänka på..
    Han får gå runt och leka lite.. Bara han inte stör dom andra barnen..
    Visst får man lite snea ögonkast ibland då man låter honom va och göra kullerbyttor på mattan under sångerna...

SÅ tålamod.. det är ett måste med ett livligt barn.
    Har själv michaela som var livlig när hon var mindre. Gick nästan över här runt 4-5 årsåldern. Numera går hon i skolan ( förskoleklass) och det går över förväntan trots hon är yngst i klassen ( decemberbarn )
    Erik är livlig fortfarande och ska upptäcka allt..
    Och thomas har precis börjat upptäcka världen.. Så nu undersöker han för fullt också..

Anna

• PippiLottan

Hej!
    MIn dotter, som iofs är 18 mån är precis likadan. Hon är alltid glad o nöjd överlag, men ALDRIG stilla en sekund.
    Tex går det aldrig få henne äta ordentligt, för så länge kan hon inte sitta stilla.
    Däremot på dagis, där de säger att hon är den busigaste flickan dom sett, och kallar henne blixten då hon rymmer ca 5 ggr per dag, där sitter hon fint o äter i upp till 45 minuter.
    hon sitter även vid sagostund o storsångsamling, så det kan ju vara så att barnen testar oss som förälder lite också.
    Det med talet kan du nog kanske relatera lite till att han är kille också. dom är väl oftast senare. Våran tjejja går det föra enklare konversationer med o hon kan väl ett 20 talet ord. men hon är ju som sagt 18 mån

• en glad

Tålamod säger jag också.... och anpassning av hemmet. Reducera allt som är konfliktskapande. Flytta på ömtåliga saker, barnsäkra....

Talet kan komma långt senare. Det finns två-åringar som inte är så pigga på att öppna munnen.... Frågan är om du tycker att han börjar förstå lite vad du säger? I så fall är han på rätt väg!

Kan berätta för dig att ett mig närstående barn flög högt o lågt tills han blev tonåring. då la han sig ner och läste böcker.... i det oändliga. Nu är han själv pappa till flera barn, varav ett livligt som han själv var som barn...

• cia70

Vad skönt att höra att det finns fler livliga barn. Vår son är alltid det stora samtalsämnet när vi har varit någonstans, han är superlivlig, här hemma har vi plockat bort allt som han kan riva ned eller klättra upp på, men när vi är borta så blir man helt slut, det är nästan så att man hellre stannar hemma.... Han säger några ord: mamma, pappa, tack, och baba ( det får han ju höra såååå många gånger dagligen).
    Men av erfarenhet så vet jag att alla barn är inte bra på allt, eftersom han är livlig och långt fram motoriskt så kommer något annat lite på efterkälken....

• Lisa T

Vår yngsta dotter, nu sex år, har alltid varit livligt. Många har rynkat på pannan och tyckt att det varit opassande. Andra har vänt på det och sagt att den egna viljan märks och hade det varit en kille, så hade det varit en annan syn på det hela.

Min man och jag har tagit hennes aktiviteter med ro, men ändå markerat gränserna på ett bestämt sätt. I dag är vi glada att hon tillåtits leva ut, och det gör hon fortfarande! Livlighet har inget med elakhet att göra - det är viktigt att komma ihåg!

• Makaroner

En del barn ÄR livligare än andra, men om du misstänker adhd så är det svårt att säga det innan barnet är 3 år iallafall. För gränserna för normalt är så stort, skriv upp dina tankar i en dagbok om hur han är. Skulle det vara så att han fortfarande kör i 200 km/h om 3-4 år så har du ju allting nerskrivet och slipper försöka komma ihåg efteråt. Om inte annat har han en finfin present till när han får egna ungar

Svar på tråden Väldigt livligt barn