Väldigt livligt barn
Jag har en kille på strax över 1 som är "väldigt livlig". När vi träffar andra bebisar i samma ålder så är skillnaden markant. De kan (åtminstone tidvis) sitta still och leka med saker och kan säga några ord. Min son däremot flyger omkring som ett yrväder (han antingen springer, sover eller äter...) han drar ner saker, han sitter ALDRIG still. Vi försöker på sångstunden på öppna förskolan och vi försöker exemelvis titta i böcker med honom men det går inte att få honom still. Försöker vi "tvinga" honom att vara still blir han assur. Han har i och för sig ett "nyanserat" jollrande, men han säger inget som vi kan tolka som ord.
I grunden tycker jag nog inte att detta är något stort problem, han är intiativrik och tekniskt smart (har överlistat alla barnsäkerhetslås redan...) och väldigt charmig (och snäll mot andra barn och djur, inte alls hårdhänt) Men jag undrar ändå om detta kan vara en "indikation" på hur han blir i framtiden. Kanske en indikation på ADHD?
Är språkutvecklingen något att oroa sig för (vi tycker att han borde kunna nåt, typ mamma eller lampa vid det här laget...) Hur tänker ni andra som har livliga barn? Några tips för att få honom lite lugnare? Hur uppfostrar man ett sådant här barn. Det GÅR INTE att avleda honom när han väl har bestämt sig för nått, och man kan ju inte säga ajaj till honom dagarna i ända heller (som om nu det skulle funka...)
Tacksam för tankar och tips.