• Callina

Ni som har en portabel aircondition inomhus, se hit tack!

Har mailat på några annonser på dessa och de svarar alla tre att man måste ha en slang ut genom tex ett fönster. Är det verkligen så, finns det inget uppsamlingskärl eller liknande?

• Svar på tråden Ni som har en portabel aircondition inomhus, se hit tack!
  • Stork

Jo, det finns... Vet dock inte var man får tag på en :)

• MHM

På den vi har måste man ha en slang ut genom fönstret.. eller ja, ett stort rör med typ 15 cm i diameter...

• Callina

Mitt sovrum är nämligen pyttelitet, har byggt ut en klädkammare till ett sovrum, min säng är 140, sängen står mot väggen och vid sidan om och vid fötterna har jag ca 35 cm bara.. och det blir så VARMT.. redan nu.. fasar för i sommar... jag har ett fönster men det går ut i hallen så det är ju inte så bra

• Faber

AC:n är en inverterad värmepump med en kall och en varm sida, någonstans måste varmluften evakueras. Jag har den genom fönstret som jag tätar med skumgummi.

Artibus et armis recuperatur gloria
  • Callina

Hmmm det är säkert 4 meter till ett handfat eller badkaret och det känns ju lite krångligt...  Kanske min dröm om en AC gick i kras nu då..

• Faber
    Callina skrev 2012-04-29 22:44:39 följande:
    Hmmm det är säkert 4 meter till ett handfat eller badkaret och det känns ju lite krångligt...  Kanske min dröm om en AC gick i kras nu då..
    Nu fattar jag inte vad du menar, den måste ut genom vägg/dörr/eller fönster. En viss mängd kondens bildas i ett inbyggt kärl men det är en annan sak.
  • Callina
    Faber skrev 2012-04-29 23:56:37 följande:
    Nu fattar jag inte vad du menar, den måste ut genom vägg/dörr/eller fönster. En viss mängd kondens bildas i ett inbyggt kärl men det är en annan sak.
    Mitt sovrum är en ombyggd klädkammare med ett fönster som är mot hallen. Dvs mitt fönster leder inte ut någonstans utan bara till en hall.
  • Faber
    Callina skrev 2012-05-02 02:07:00 följande:
    Mitt sovrum är en ombyggd klädkammare med ett fönster som är mot hallen. Dvs mitt fönster leder inte ut någonstans utan bara till en hall.
    Då är det bara att avskriva såvida du inte som en del kan tänka dig att ta hål i väggen, är det ditt hus så går det ju bra.
  • Callina

Jag bor i lägenhet. Men har frågat på en annons där dom påstår att det finns ett uppsamlingskärl, så jag ska kolla vidare

• Faber
    Callina skrev 2012-05-03 10:28:18 följande:
    Jag bor i lägenhet. Men har frågat på en annons där dom påstår att det finns ett uppsamlingskärl, så jag ska kolla vidare
    Fast jag tror att du missförstår. Den tjocka slangen kommer från värmepumpens varma sida, den blåser ut varmluft som en stor hårtork ungefär och den luften måste ut ur huset annars är det ju ingen idé, då blir det ju bara ännu varmare.

Kärlet du pratar om misstänker jag är uppsamlingstanken från kondensvattnet som uppstår vid processen och det är något annat. En del AC har en inbyggd liten tank för detta. Det har min. Om man vill kan man dra en tunn slang från det eller tömma det regelbundet. Det rör sig om små mängder vatten, jag behöver bara tömma det 2 ggr. per sommar så jag har aldrig brytt mig om en slang eller ett externt kärl.
  • Callina

Aha.. ja då är det ju helt meningslöst för mig helt klart. Tänkte inte ens på den tjocka slangen. Tack för att du förklarade så pedagogiskt :)

Svar på tråden Ni som har en portabel aircondition inomhus, se hit tack!