• sakura09

Byta namn på en 7månaders..?

Jag har ett stort dilemma jag hoppas någon av alla er fina därute kan hjälpa mig med.

Vi har en liten tjej på 6 månader med ett namn, vill inte skriva vilket, som jag sedan nån månad efter hennes födelse känt är lite fel.
    Namnet i sig är jättefint! Men hon passar verkligen inte i det. När jag säger hennes namn känns det inte som
    att det är henne jag tilltalar utan att namnet bara är ordet jag säger när jag vill prata med henne.
    Hon har ett underbart andranamn jag allra helst ville att hon skulle heta men min man var inte så sugen på det vid hennes födelse så därför bara tog vi det hon nu heter för att hon skulle ha ett namn. Så känner jag..
    Jag har gått och väntat och hoppats att namnet ska växa in i henne men det blir bara värre.
    Min rädsla är vad alla, familj och vänner, ska tycka om vi ändrar tilltalsnamn till hennes andra namn? Det blir ju inga problem med skatteverket eftersom hon redan heter det också, det är vad alla ska tycka när vi plötsligt börjar kalla henne en het ny sak...?
    Hon själv är så pass liten att hon inte reagerar på namnet utan hon tittar på oss och ler oavsett vad vi säger till henne. Jag kallar henne mest älsklingen så det är det namnet hon hört mest ändå.
    Är vi oansvarsfulla och dåliga föräldrar om vi ändrar hennes namn nu? Kan det skada henne på något sätt?
    Jag känner att det kanske inte gör henne någon skada då hon faktiskt inte vet vad hon heter än samt inte börjat förskola och lärt känna massa människor utanför familjen.
    Jag behövde bara få ventliera ut det här för jag vågar inte prata med familjen om det än. .. mår väldigt dåligt över detta då jag känner att vi gjort ett stort misstag som namngett henne med helt fel namn! ska hon behålla det och vi ska hoppas hon växer in i det när hon blir äldre eller byta nu? ett stort dilemma för oss...

• Svar på tråden Byta namn på en 7månaders..?
  • Dixie

hmm - svårt val - vad säger pappan om att byta? om ni två är överens ser jag egentligen inget problem med det - barnet vet ju ännu inte vad hon heter och övrig familj får ju vänja sig!

• AgnesLucia

Hur känner din man? Om ni är överens så tycker jag att n kan byta. Bestäm er först själva helt och håller och gör det sedan lite "organiserat". Ex skicka ut ett kort på er lilla till släkt och vänner där ni skriver hennes nya namn och berättar att hon byter förnamn.

• AgnesLucia

Kanske kan ni börja byta namn hemma under några veckor för att känna er för. Byter ni nu så finns det ju ingen väg tillbaka direkt. 

• kutiom

Ja, byt ni! Visst är det säkert känsligt men ni har ju ändå väntat nu i flera månader och det är som du säger inget stort byte heller. Släkt och vänner vänjer sig

Ser det som självklart att ni är överens om saken

• oväntatväntatgravid

Vet du, jag kände nästan likadant när min son var liten... namnet passade inte.. det var för vuxet eller vad man ska kalla det. Jag kallade honom för alla jordens gullegullnamn istället.. sen släppte det och jag började säga hans namn. Idag är jag så glad att vi har döpt honom till det han heter och ingen kan ha gett sig själv ett sötare namn än det han säger när han själv försöker säga sitt namn. 
    Så det går att växa in i det också när barnet har blivit lite större, jag sa nog smeknamn i 11 månader eller något sånt, minns inte riktigt.  
    Självklart måste ni avgöra detta själva! 

• sakura09

Tack alla fina ni för era svar! Glad
    Det känns så mycket bättre när man kan bolla sina tankar med någon.
    Jag har inte diskuterat detta med min man än, jag har inte vågat för jag vet att han kommer säga tvärt nej och jag försöker samla på mig mod och bra argument för att så upp för min sak.
    Detta är som sagt väldigt känsligt och det fnns ingen återvändo men jag känner innerst inne att det är rätt att byta =) och hon kommer ju behålla namnet men som ett andranamn istället för tilltalsnamn.
    Återigen tack alla.

• Johan70

Tilltalsnamn kan man byta hur många gånger som helst mellan de förnamn som man redan har. Det finns inga formkrav för det. Det går bra att ringa till Skatteverket och få det ändrat och sedan kan man ringa igen da'n därpå och ändra tillbaka om man vill. Man behöver inte ens ha någon tilltalsnamnsmarkering i folkbokföringen om man inte vill. Så kalla henne vid det av hennes förnamn som ni tycker passar bäst.

Man kan också lägga till ytterligare ett eller flera förnamn om man vill. Det kan man dock bara göra en gång.

Svar på tråden Byta namn på en 7månaders..?