• iceflower

Kycklingwok!

Behöver recept på kycklingwok!, har köpt hem haricoverts, broccoli, vattenkastanjer, kyckling och nudlar!. Kan klart köpa hem mer om det behövs!.

• Svar på tråden Kycklingwok!
  • gullehjärtat

Jag brukar ha vattenkastanj, bambuskott, minimajs och kyckling. Kryddar med wokkrydda (en mix) och häller på nästan en hel flaska ketjap manis (en sorts soya), och serverar ris eller nudlar till :)

• tro  hopp  kärlek

Jag älskar den lite nötiga smaken så jag använder några droppar av sesamolja.
    samt
    koriander
    vitlök,
    soja
    ingefära
    salt
    paprika
    cayenne
    peppar

Sesamoljan finns i småflaskor och kan användas till marinad, och även i tex kinamat inspirerat  biff med lök/bambu.

Sen är det väldigt gott att woka med nudlarna/riset och knäcka ett ägg i, som får stelna lite och sen röra ut det.

Det är även gott att krydda med rödcurrypasta och tillsätta cashewnötter. 

• iceflower
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-01 00:17:28 följande:
    Jag älskar den lite nötiga smaken så jag använder några droppar av sesamolja.
    samt
    koriander
    vitlök,
    soja
    ingefära
    salt
    paprika
    cayenne
    peppar

Sesamoljan finns i småflaskor och kan användas till marinad, och även i tex kinamat inspirerat  biff med lök/bambu.

Sen är det väldigt gott att woka med nudlarna/riset och knäcka ett ägg i, som får stelna lite och sen röra ut det.

Det är även gott att krydda med rödcurrypasta och tillsätta cashewnötter. 
    Sätter du inte i några grönsaker? :)
  • iceflower
    gullehjärtat skrev 2012-04-30 00:09:17 följande:
    Jag brukar ha vattenkastanj, bambuskott, minimajs och kyckling. Kryddar med wokkrydda (en mix) och häller på nästan en hel flaska ketjap manis (en sorts soya), och serverar ris eller nudlar till :)
    Tacktack, jag skulle gärna vilja göra wokkryddan själv. Eftersom att jag har en blogg  där jag skriver in mina recept :). Kolla in gärna, är bara 16 år :D

lattsomenplatt.blogg.se 
  • tro  hopp  kärlek
    iceflower skrev 2012-05-01 21:52:18 följande:
    Sätter du inte i några grönsaker? :)
    Haha jo visst gör jag det, antingen köper jag frysta eller finhackar, lök, purjo morot, sockerärtor ev lite broccoli.

Beroende på vad jag har hemma eller vad jag är sugen på Flört  brydde aldrig mig att skriva då du redan hade inhandlat ..
  • iceflower
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-01 22:31:59 följande:
    Haha jo visst gör jag det, antingen köper jag frysta eller finhackar, lök, purjo morot, sockerärtor ev lite broccoli.

Beroende på vad jag har hemma eller vad jag är sugen på Flört  brydde aldrig mig att skriva då du redan hade inhandlat ..
    okejokej :), förstår :), är en ung kock :P
  • tro  hopp  kärlek
    iceflower skrev 2012-05-01 22:33:54 följande:
    okejokej :), förstår :), är en ung kock :P
    Jättebra va kulGlad  ska gå in på din blogg och kolla.
  • iceflower
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-01 22:40:41 följande:
    Jättebra va kulGlad  ska gå in på din blogg och kolla.
    Vad bra! :D
  • iceflower

Har inte hunnit sätta in alla mina recept, håller p åatt fixa bloggen fin nu :). Har typ 5-7 recept att lägga in :)

• prop19
    iceflower skrev 2012-05-01 21:53:05 följande:
    Tacktack, jag skulle gärna vilja göra wokkryddan själv. Eftersom att jag har en blogg  där jag skriver in mina recept :). Kolla in gärna, är bara 16 år :D

lattsomenplatt.blogg.se 
    Men gör du din egen soja hemma?
    Imponerande måste jag säga, gör inte ens jag som gör det mesta själv.

Pratar vi wok, så kommer man automatiskt in på msg, det är varken man vill eller inte en viktig ingrediens i wok.
    Sen kanske man kan använda annat än rent msg, finns en del råvaror naturligt rika på msg.

I wok anser jag det är viktigt att han fin hackade/stavade grönsaker, så man kan ha korta tillagningstider i höga temperaturer.
    Jordnötsolja används ofta som olja pga dennes mycket höga sotningsgräns, dock inte den nyttigaste oljan man kan hitta.
    För mig jordnöten ligger på 220graderoch en vanlig för oss raps ligger på 180grader(ej kallpressad).
    har man bara en vanlig elspis, då blir wokandet lite besvärligare, dvs det blir itne som det är tänkt.
    Bra induktion kan funka bättre, men gas är bäst givetvis, där kan man skicka på rejält med värme.
  • prop19

Och jo, när man gör wok, så ska alla ingredienser vara klara.
    För det finns ingen jävel som hinner hacka eller greja nått under tiden man wokar.

• iceflower
    prop19 skrev 2012-05-02 06:07:43 följande:
    Men gör du din egen soja hemma?
    Imponerande måste jag säga, gör inte ens jag som gör det mesta själv.

Pratar vi wok, så kommer man automatiskt in på msg, det är varken man vill eller inte en viktig ingrediens i wok.
    Sen kanske man kan använda annat än rent msg, finns en del råvaror naturligt rika på msg.

I wok anser jag det är viktigt att han fin hackade/stavade grönsaker, så man kan ha korta tillagningstider i höga temperaturer.
    Jordnötsolja används ofta som olja pga dennes mycket höga sotningsgräns, dock inte den nyttigaste oljan man kan hitta.
    För mig jordnöten ligger på 220graderoch en vanlig för oss raps ligger på 180grader(ej kallpressad).
    har man bara en vanlig elspis, då blir wokandet lite besvärligare, dvs det blir itne som det är tänkt.
    Bra induktion kan funka bättre, men gas är bäst givetvis, där kan man skicka på rejält med värme.
    Jag gör inte en egen soja hemma, men det finns sådana som blandar i en mix som har all smak till woken och det är det jag inte vill! :)
  • prop19
    iceflower skrev 2012-05-02 16:57:30 följande:
    Jag gör inte en egen soja hemma, men det finns sådana som blandar i en mix som har all smak till woken och det är det jag inte vill! :)
    Ser jag missade wokkrydda Skrattande
    Vem faan använder wokkrydda? Förvånad
  • iceflower
    prop19 skrev 2012-05-02 17:49:34 följande:
    Ser jag missade wokkrydda Skrattande
    Vem faan använder wokkrydda? Förvånad
    Asmånga när man läser har i fl :O
  • iceflower

Håller på att spy, fy så äckligt. Kokade nudlar och stekte bacon och vitlök. Sen tog jag bort vattnet från nudlarna och hällde ner baconet, sen i med en creme fraiche och salt, peppar och hot sweet chilisause. Det smakar så illa. Vill inte äta det!. Har det brevid mig. Haha.

• prop19
    iceflower skrev 2012-05-02 18:01:53 följande:
    Håller på att spy, fy så äckligt. Kokade nudlar och stekte bacon och vitlök. Sen tog jag bort vattnet från nudlarna och hällde ner baconet, sen i med en creme fraiche och salt, peppar och hot sweet chilisause. Det smakar så illa. Vill inte äta det!. Har det brevid mig. Haha.
    Inga grönsaker alls?
    Sen wok förknippar jag INTE med creme fraisch.
  • iceflower
    prop19 skrev 2012-05-02 18:18:05 följande:
    Inga grönsaker alls?
    Sen wok förknippar jag INTE med creme fraisch.
    Inte jag heller, men jag gjorde bara för att jag hade det hemma :), gjorde inte wok idag.
Svar på tråden Kycklingwok!