• isen

Öroninflammation? Hjälp

Tror 5-åringen fått sin första öroninflammation, och jag känner mig lite vilse.

Hon vaknade för ett tag sen och var ledsen för att det var "en bubbla i örat som inte försvinner, och det låter så jag inte kan sova". Frågade om det gjorde ont, och japp, det med. Nu är hon öm kring örat och ner mot kinden. Ingen feber alls. Ljudet är pulserande om jag förstod det rätt. Har varit förkyld i över en vecka, mest snorig. 

Så, låter det som en klockren öroninflammation eller? Måste vi ringa vårdcentralen imorgon eller ska vi bara avvakta om hon verkar ok i övrigt?

Har lagt en vitlök mot örat, eftersom hon ratar alvedon... 

• Svar på tråden Öroninflammation? Hjälp
  • Coyote

Ge henne nässpray och höj upp huvudänden av sängen. Man ger inte alltid antibiotika mot öroninflammation längre, men det skadar ju inte att ringa vårdcentralen i morgon och fråga vad de anser. Personligen hade jag velat kolla upp örat.

• isen
    Coyote skrev 2012-04-30 00:47:49 följande:
    Ge henne nässpray och höj upp huvudänden av sängen. Man ger inte alltid antibiotika mot öroninflammation längre, men det skadar ju inte att ringa vårdcentralen i morgon och fråga vad de anser. Personligen hade jag velat kolla upp örat.

Tack! Går tyvärr inte höja men hon har dubbla kuddar. Vägrar nässpray också... Ibland har jag fått ta på fingret och stryka i näsan, kanske kan hjälpa lite.. Men just nu vill hon ingenting! Får se hur läget är imorgon. Vill också gärna kolla upp det, ringer när telefontiden på vc startar.
  • isen

En till fråga då.. Är det vanligt att femåringar kräks av öroninflammation? Hon har tidigare kräkts vid feberstigning, men hon har ingen feber nu.

• zeebra

En flaska med varmt vatten och en tunn handduk mellan är skönt att ha mot örat, värmen dämpar smärtan.

• Selma1966

Alvedon-supp om hon vägrar dricka den flytande. Sjukvårdsupplysningen sa åt oss att det inte var någon idé att åka in för öroninflammation eftersom de inte gjorde något åt det numera. Men kolla för säkerhets skull. När de har tillräckligt ont brukar medicinen gå ner till slut.

Jag vet, jag har en liten bråkstake i soffan just nu som gjort en stor operation nyligen... där kan vi snacka värk... och när han ålat runt och gnäller över smärtan så får han varje gång veta att det är för att han vägrar smärtstillande. Sista veckan har han insett sambandet mellan värken och när han inte äter sin medicin, så nu går det bättre.

• linken

Vill inte på något sätt skrämmas...men så här kan det gå om ingen inom vården reagerar.........

Har en son på snart 8 år som okt -10 fick öroninflamation. Han hade inte speciellt ont, fick antibiotika och det försvann efter en vecka. I nov kom den tillbaka utan att vi märkte det ,utan det var en ren rutinkontroll hos skolsyster då doktorn såg det när de kolla öronen. Detta var en fredag och på måndagen fick vi tid hos vårdcentralen där de konstatera att det gått hål och skulle läka sig själv...

Dec kom den igen, mer antibiotika och efter 2 veckor sa dom att det såg fint ut.

Januari 2011 flytta vi till Östersund och då började det rinna gul gegga ur örat....ringde vårdcentralen som sa att det har säkert vart en öroninflamation som gått hål och det skulle läka sig själv. Han hade under dessa tider med örat inte haft ont eller feber. Fick en tid efter två veckor för kontroll.
    När vi kom dit i februari, som vi kommit in på då, var örat så geggigt så man kunde inte se "in", men eftersom han inte hade ont var det inget akut så vi fick tid hos öron efter ca tre veckor.

Då var vi inne i mars månad och örat skulle sugas rent ett par gånger för att tömmas, ca 1ggr i veckan och vi fick örondroppar. Eftersom min kille inte hade ont så verkade de inte som om dom tyckte det var så allvarligt.det såg lite inflamerat ut så ännu en kur med antibiotika gavs nu efter att de kunde se in i örat...men inte hela vägen. Jag undra om det inte behövde röntgas, men, nepp...det skulle bli bra. April börja det att även komma blod ur örat och ännu mer gul gegga.....varje dag i nu fram till februari 2012.
    Under denna tiden skulle örat göras rent med gämna mellanrum på sjukhuset, det var ju bara en infektion och ingen medicin gavs.

Under sommaren juni, juli augusti, blev det bara tre besök på sjukhuset efter att jag ringt och tjatat...det var ju semester och svårt att få tider och det blev återbud för doktorn var sjuk och bla, bla....sept krävde jag att dom skulle göra en datatomografi annars skulle jag ta ungen och åka till Umeå sjukhus.
    Under en lång tid tillbaka hade det nu också konstaterats att han inte hörde på sitt öra heller.
    Fick tid okt 2011. Ville ha lugnade till grabben för den här stora röntgenapparaten skulle han vara skräckslagen inför. Men fick nej, det gavs bara till spädbarn och handikappade sa läkaren och det slutade med att vi fick åka hem igen. Han gallskrek och var totalt skräckslagen. Fick en ny tid och nu krävde röntgenpersonalen att han skulle få sövas
    slutet på oktober kom vi igen. Skrevs in på barn, han fick nål i armen och förbereddes för sövning. Kom ner till röntgenavd och vänta en kvart kanske innan vi fick veta att narkosläkaren inte fått veta något. Han hade ingen lite kille på sin lista som skulle sövas.
    Hem igen och ny tid. November blev det av och det gick bra. Det visade sig nu att han fått en stor pärlcycsta i örat. Googla...för jag visste inte heller vad det var.

Operation i februari som tog 7 timmar. de fick göra ny hammare, städ av benbitar som borrades ur skallen och en ny trumhinna av senbi i innerörat. men helaoperationen gick jättebra och det harläkt jättefint. Vi väntar nu bara på en hörseltest om en månad. 75% av höreln ska vanligtvis komma tillbaka. Tre veckor var han hemma från skolan för att undvika knuffar och slag under läkningstiden, men det gick bra.

En tålig grabb har jag :)....som även nu efter allt detta fått diabetes i fredags, så nu ligger vi inne igen....

• isen

linken - usch vilken historia... Skönt att det blev "bra" till slut, hoppas allt ordnar sig

Jag hade en pigg och glad tjej utan värk när hon vaknade igår morse! Sen dess inga problem förutom att hon är fortsatt snorig, men hon har nu insett att snyta sig kan vara bra att göra ibland.... Men sen nämnde någon att värken kan försvinna pga att trumhinnan spricker. Men har inte sett något som runnit ur örat så det verkar lugnt. Håller lite koll bara.

Suppar funkar tyvärr inte. Hon spände och vred sig en gång så jag fick inte in den som den skulle och det gjorde lite ont, sen vägrar hon. Men jag ska köpa alvedon sugtabletter för de kan hon nog få i sig.

Tack för hjälpen alla  

• Coyote
    isen skrev 2012-05-01 17:48:38 följande:
    linken - usch vilken historia... Skönt att det blev "bra" till slut, hoppas allt ordnar sig

Jag hade en pigg och glad tjej utan värk när hon vaknade igår morse! Sen dess inga problem förutom att hon är fortsatt snorig, men hon har nu insett att snyta sig kan vara bra att göra ibland.... Men sen nämnde någon att värken kan försvinna pga att trumhinnan spricker. Men har inte sett något som runnit ur örat så det verkar lugnt. Håller lite koll bara.

Suppar funkar tyvärr inte. Hon spände och vred sig en gång så jag fick inte in den som den skulle och det gjorde lite ont, sen vägrar hon. Men jag ska köpa alvedon sugtabletter för de kan hon nog få i sig.

Tack för hjälpen alla  
    Ont i örat kan man ju ha när man är förkyld utan att man för den sakens skull har öroninflammation, skönt att hon mår bättre!
  • isen
    Coyote skrev 2012-05-01 19:05:37 följande:
    Ont i örat kan man ju ha när man är förkyld utan att man för den sakens skull har öroninflammation, skönt att hon mår bättre!
    Absolut, men i och med att hon upplevde det som en bubbla, att det pulserade (och lät), att hon hörde dåligt på det örat samt att hon hade så ont att hon kräktes så antog jag att det var ordentligt svullet där inne. Kanske inte räknades som öi ändå. men aldrig att hon haft så ont, om hon ens haft ont, i örat förut.
    Men det spelar ju ingen roll, är glad att hon mår bra nu
  • Coyote
    isen skrev 2012-05-01 20:38:24 följande:
    Absolut, men i och med att hon upplevde det som en bubbla, att det pulserade (och lät), att hon hörde dåligt på det örat samt att hon hade så ont att hon kräktes så antog jag att det var ordentligt svullet där inne. Kanske inte räknades som öi ändå. men aldrig att hon haft så ont, om hon ens haft ont, i örat förut.
    Men det spelar ju ingen roll, är glad att hon mår bra nu
    Nej, jag förstår att du blev orolig. Jag hade nog faktiskt tagit med mig henne och bett att få kollat, för säkerhets skull, man kan ha tysta öroninflammationer som inte gör så mycket väsen av sig. Men du avgör ju såklart själv, jag är lite färgad av att jag är öronbarn själv.
  • isen
    Coyote skrev 2012-05-01 20:41:48 följande:
    Nej, jag förstår att du blev orolig. Jag hade nog faktiskt tagit med mig henne och bett att få kollat, för säkerhets skull, man kan ha tysta öroninflammationer som inte gör så mycket väsen av sig. Men du avgör ju såklart själv, jag är lite färgad av att jag är öronbarn själv.
    Hade gjort det om hon inte mått så bra som hon gjorde på morgonen. Har själv aldrig haft besvär från öronen, och som sagt inte hon heller, så jag antar att hennes öron "fungerar bra". Följer rådet jag fick av sjukvårdsrådgivningen om att kontakta vc om hon hade ont/feber efter ett par dagar eller om hon kräktes mer. 

Ikväll blev jag dock misstänksam när hon satt och tryckte örat mot axeln. Men hon sa att hon inte hade ont, utan hon "ville bara göra så". Men jag håller absolut lite koll Tack för hjälpen!
  • Coyote
    isen skrev 2012-05-01 20:47:21 följande:
    Hade gjort det om hon inte mått så bra som hon gjorde på morgonen. Har själv aldrig haft besvär från öronen, och som sagt inte hon heller, så jag antar att hennes öron "fungerar bra". Följer rådet jag fick av sjukvårdsrådgivningen om att kontakta vc om hon hade ont/feber efter ett par dagar eller om hon kräktes mer. 

Ikväll blev jag dock misstänksam när hon satt och tryckte örat mot axeln. Men hon sa att hon inte hade ont, utan hon "ville bara göra så". Men jag håller absolut lite koll Tack för hjälpen!
    Skönt! Hoppas hon kryar på sig snabbt!
Svar på tråden Öroninflammation? Hjälp