• Anonym (jobbigt)

Kraftig mensvärk - hjälp?

Jag har aldrig haft bekymmer med mensvärk förr, har alltid blivit hjälpt bra på Ipren, om jag bara tagit det direkt då jag känt av värken. Har endast behövt knapra Ipren de 1-2 första dagarna och har sedan varit smärtfri resten av mensen.

Nu hjälper ingenting. Har provat kombinera Panodil och Ipren och har även provat byta ut Ipren mot Diklofenak (Voltaren), Naproxen och har även provat Treo. Det hjälper icke! Till på köpet har haf den här värken längre, sist jag hade mens hade jag det en dag efter då mensen slutat (?!). Har provat TENS och värmedynor, funkar inte. Provat motion (hjälpte också innan) men nej, inte nu.

Jag använder inte hormonella p-medel (pga biverkningar) och inte heller kopparspiral (blivit avrådd av gynekolog). Jag har fyra graviditeter bakom mig och två barn. Denna mensvärk har kommit efter min andra förlossning men den har inte varit så här jävlig hela tiden och heller inte varje gång. Det har liksom stegrats och blivit värre.

Var på gynundersökning sist för ca 1 ½ år sen och då såg allt kanoners ut. Har ingen som helst historia i släkten med gynåkommor...

Vad gör man åt sånt här? HJÄLP!!!   

• Svar på tråden Kraftig mensvärk - hjälp?
  • Anonym (jobbigt)

Puffar!

• fresh

känns det lika mycket hela tiden eller kommer det lite i attacker?

• Anonym (örtté)

När jag hade svår mensvärk i ungdomen köpte jag ett örtté i hälsokostaffären. Det var gjort av Rölleka. Jag tror det var märket Salus. 

Jag gick också och fick zonterapi-behandlingar.

Det kan ju alltid vara värt att prova! Téet kostar inte mer än 70 kr och räcker väldigt länge.

• Anonym (piller)

Jag har haft kraftiga menssmärtor sedan jag fick mens i tolvårsåldern (är nu 35). Inget receptfritt hjälper för mig, ingen TENS, akupunktur, spiraler eller p-piller, motion eller annat UTOM Citodon. Inte så kul kanske och inte heller särskillt lätt att få utskrivet men funkar de få dagar jag behöver något...

• Solaika

Dags för ny gynundersökning tycker jag. Min mor led av extrem mensvärk efter oss barn.. Visade sig att hon hade ett myom i livmodern.

• Anonym (jobbigt)

fresh: 

Vet inte hur jag ska beskriva det riktigt. Jag har oftast mer ont på nätterna, har fått sömnen rejält förstörd de senaste månaderna då jag haft mens. Jag vet inte om det är för att man är mer aktiv på dagen och att det på nåt vis lindrar smärtan lite (jag har ju blivit hjälpt av motion tidigare t ex)? Iaf så är det som en konstant molande smärta.

örtté:

Tack för tipset, ska testa det. Jag testar allt, blir skitglad om nåt hjälper!     

piller:

Jag är ju rädd att det är piller av den starkare sorten som ska krävas... I vanliga fall kan jag lida mig genom feber, huvudvärk och det mesta, jag gillar inte att ta piller... Men mensvärk har jag lärt mig genom åren att inte skoja bort och jag har varit så glad att jag blivit hjälpt på så lite, bara jag tagit det i tid. Och så nu detta bakslag! :(

Solaika:

Usch! Jag har väl fått för mig att myom och liknande inte växer till sig och blir så där jävliga på så kort tid (och jag trodde ju 1 ½ år var kort tid) men jag ska boka ny tid och kolla upp det. Behöver jag väl iofs göra ändå pga smärtan... Ska ha mens om en vecka igen... Lite smått ångest över det så jag hoppas jag kan få en tid i nästa vecka.

Tack alla för era svar!     

• Anonym (Alternativ)

Om allt har sett bra ut på undersökningarna kan du prova följande:
    *spikmatta för att lindra smärtan
    *magnesium-tillskott  for att minska mjölksyran i livmodermuskeln
    *andningsövningar för att öka syret till livmodern.

Hittade tipsen på http://mensvark.blogg.se

Lycka till!!   

• Ozzygirl3

Jag har kraftig mens värk och måste ta Naproxen 2 dagar innan mens ..då gör den mest verkan så fort mina bröst börjar ömma så tar jag en tablett ..och det har hjälpt mig
    hoppas du finner en lösning ..

• Anonym

Jag har/hade kraftig mensvärk, gick till gyn och allt såg fint ut. Han sa att p-piller skulle hjälpa, vilket det gjorde.

Om man nu skulle ha myom, hjälper till exempel p-piller mot den smärtan?

Hur stor är risken att en gyn "missar" att se om man har det?

• Solaika

Osäker på om p-piller hjälper mot myom.. Gyn ska inte kunna missa sånt.

• Anonym (Alternativ)

När jag åt p-piller blev smärtan bättre i två mensomgångar, sedan kom den tillbaka igen. Ingen har velat utreda det ordentligt och jag har därför inte pushat på utan bara accepterat läget. Nu är jag gravid, men om jag har mensvärk även efteråt ska jag se till att få en ordentlig undersökning!

• fallenangel11

Det är inte normalt med kraftig mensvärk som många läkare tycks säga. Om det inte går över med panodil/ipren ja vanliga värktabletter bör man utreda.
    Kraftig mensvärk kan tyda på endometrios något som inte syns med vul. Säger inte det är endo men klart något du bör kolla upp

Svar på tråden Kraftig mensvärk - hjälp?