• Pärla

    Hur snabbt rasar man ner i vikt av amning?

    Hej alla mammor!

    Jag har en undran..

    Ni som ammar, hur snabbt efter förlossningen märkte ni att ni började rasa ner i vikt? När bebisen var 4 veckor? 3 månader?
    Man hör att man rasar ner i vikt av amning, men nu  har det gått 9 veckor för mig men jag går ner jättesakta!!!
    Börjar man märka viktminskningen efter några månader eller redan på första månaden?

    Hur ligger det där till egentligen?

    Ju större bebisen blir, ammar den mer näring av mig, och jag går ner i vikt snabbare då?
    Har bara hört nåt sånt här på FL...

    Hur har det gått för er?

  • Svar på tråden Hur snabbt rasar man ner i vikt av amning?
  • NinnaBus

    Jag gick inte ned ett dugg under tiden jag ammade. Har istället gått upp i vikt bägge gångerna.
     
    Ska bli spännande att se hur det blir nästa gång... 

  • hannis

    Jag gick ner 10 kg under de första 9 månaderna. Inget direkt viktras med andra ord..

    Resterande 14 kg gick jag ner med hjälp av viktväktarna och det tog 3-4 månader.

  • Persemona

    Det är inte alla som går ner. Vanligast med första kan jag tänka mig. När allt är så nytt och man inte har så stor aptit. Jag gick ner alla mina extra kilon från graviditeten under de första månaderna med första barnet. Med andra tog det längre tid. 5 kilo blev jag inte av med. Då höften fortfarande var breddad kom jag ändå inte i mina gamla kläder. Det dröjde ytterligare. Sen andra barnet har jag inte ens kommit i mina byxor och fått köpa ny garderob. Har du inte rasat än så lär det nog ta lite tid. Satsa på barnvagnspromenader! 

  • ego

    Hade gått ner runt 10 kg 2-3 dagar direkt efter förlossingen men annars fanns det inget "ras" att tala om. Stod helt stilla i vikt medans jag ammade. 
    När jag väl slutat amma dock och började räkna kalorier och träna DÅ rasade jag i vikt. 

  • dazazz

    Ammade första barnet i tre månader och det var definitivt inget ras alls. Andra barnet ammade jag inte alls och där rann kilona av betydligt snabbare. Nu tror jag inte att det berodde på att jag inte ammade men det gick då inte snabbare NÄR jag ammade i alla fall...

  • Pärla

    Jo, jag går på barnvagnspromenader, men verkar vikten gå trögt ändå.
    Har gått ner gravidkilon, men har 10 kg till att gå ner..
    Med första ammade inte jag mycket, men gick ändå ner bra, och det gick i för sig i samma takt som nu.
    Men man är ivrigare nu eftersom barnen kom tätt efter varann, och tänker inte ha fler barn så därför vill bli smal nu!
    Men man får väl ta den takten som går..

  • crimson

    Jag gick ner första veckorna sen stod det helt stilla tills jag slutade amma, då började jag gå ner i vikt.

  • buffybus

    Man måste röra på sig oxå för och "rasa" i vikt

    För mig gick jag nog ner allt plus 5-10 kg extra första 2 månaderna. Men jag amma och rörde mig jäkligt mycket redan dagen efter förlossningen gick jag längre promenader.

    Med andra barnet var jag piggare :) annat med första barnet då tog det lååååång tid

  • Lena

    Jag gick ner 15 kilo från en vecka innan förlossningen till en vecka efter. Tre månader senare har jag inte gått ner ett kilo. Det var likadant förra gången. Jag hade hoppats gå ner ett kilo i månaden.

  • Natulcien

    Det är väl väldigt individuellt.

    Jag tror att det hänger ihop med ens ämnesomsättning också, även om det är en ren amatörteori helt utan vetenskapligt underlag... Flört

    Jag har alltid haft väldigt hög ämnesomsättning, lätt att gå ner i vikt etc. Och jag rasade de första veckorna, gick sen ner lite till fast långsammare. När jag slutade amma så gick jag upp en aning, men inte så mycket. Nu, 8 månader efter avslutad amning, ligger jag kvar på 3 kg under startvikten s.a.s.
    Fast å andra sidan gick jag bara upp 8 kg under graviditeten, det kanske spelar roll också?

Svar på tråden Hur snabbt rasar man ner i vikt av amning?