• Flizan30

Jobba som sjuksköterska, arbetstider?

Jag funderar att läsa till SSK och det verkar innebära både helger och kvällar? Hur ser ett typiskt schema ut för en SSK? Hur upplever ni att det funkar att jobba natt? Jag har aldrig haft jobb där man jobbat natt tidigare och brukar oftast bli väldigt trött en normal dag redan vid 22-tiden, Hoppas man vänjer sig .

• Svar på tråden Jobba som sjuksköterska, arbetstider?
  • krakel

Det beror ju på vart du jobbar. På vårdavdelning jobbar du antingen dag/kväll och helger. En del roterar blandat dag natt. På tex VC jobbar man raka veckor.

• Ebba Caroline
    krakel skrev 2012-04-30 18:54:00 följande:
    Det beror ju på vart du jobbar. På vårdavdelning jobbar du antingen dag/kväll och helger. En del roterar blandat dag natt. På tex VC jobbar man raka veckor.

Många VC har numera kvälls- och helgöppet.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline

Du behöver inte jobba natt om du inte vil. 

Själv är jag sjuksktöerskestudent (klar i höst) och jobbar under sommaren bara dag, kväll och helg men nu under terminer jobbar jag ibland natt. Oftast är det lugna nätter och får rätt bra. Kruxet är att man oftast måste sova några timmar innan nattjobben och sedan sova minst 6h efter nattjobbet, beroende på om man ska jobba ytterligare en natt.   

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • eulalian

beror på var du jobbar :)

vissa arbetar var 6e helg, vi jobbar varannan. vissa måste arbeta 6 nätter per schemaperiod, vi har nattpersonal och slipper nätter.

förut var det lättare att säga ifrån sig nattpass. idag är det svårare, iaf i vårat landsting. då kunde man få läkarintyg på att man inte klarade av nattpassen, idag skrivs dom knappt ut, utan då får man helt enkelt byta avdelning... uselt...

det är inte roligt att vara i branschen just nu.. speciellt inte i dalarna...  

• Elaifiknow

Det beror på var du arbetar. På en del ställen arbetar de tvåskift, på andra treskift. De ssk jag känner (inom SLL) får lägga sitt schema själva (s.k. "önskeschema"). De har dock krav på sig om att de måste lägga in minst X kvällar per vecka (minns inte hur många, därav X:et) samt minst två helger av fem (men de kan t ex förlägga dem efter varandra, eller jobbar varannan i.o.m. att det är önskeschema). 

Jag har jobbat natt (inte som ssk, är inte ssk) och det gick bra, trots att jag också är/var en sådan som blir trött på kvällen. Om inte annat så går det att hålla sig vaken på ren vilja Det beror ju också lite på vilken typ av arbete man har. Jag upplever att det är lättare att hålla sig vaken på natten om man "håller igång". Stillasittande arbete ökar risken för att somna, iaf för mig. Du kan ju prova på att gå en natt på någon av dina praktikplatser, så får du se hur det känns att vara vaken på natten.   

• eulalian

Vi har oxå "önskeschema".. Lägger själv i heroma. Sen justeras det alltid så man knappt känner igen det i slutändan. Sen får man lägga själv, bara man lägger varannan helg och ett visst antal nätter varje månad. Så visst, önskeschema.. Men med massa regler och justeringar..

• gryning2

Vi har fasta schemarader där de flesta arbetar var 4:e helg samt någon kväll per vecka. Vissa arbetar endast natt, jag har inte erfarenhet av det men skulle inte vilja börja jobba natt. Det finns ju arbetsplatser med endast dagtid men det är svårt att få ett sånt jobb som ssk. Så om du funderar på att plugga till ssk så räkna med att du måste arbeta obekväm tid. Om det inte fungerar så välj ett annat yrke. Jag har träffat många som väldigt sent i sin utbildning har börjat inse att det inte fungerar att jobba kväll/helg, så det är bra att tänka igenom innan.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Lucy Pevensie

Det vanligaste som allmänssk är att man jobbar på sjukhusavdelning (det är där det finns flest jobb). Antingen jobbar man varannan helg eller 2 helger av 5. Kvällar brukar vara ca 2/vecka. Det är olika om man måste jobba treskift eller tvåskift. På många arbetsplatser vill man att personalen jobbar kväll och sen dag, dvs slutar 21.30-22.00 på kvällen och börjar 6.45 på morgonen efter. Har även varit med om scheman när det är treskift där man jobbar t.ex. tis-ons natt och sen ska jobba dag på torsdagen.
    Nattpassen brukar gå bra men är långa, 10 timmar brukar vara regel (21-07).
    Var beredd på riktigt slitsamma scheman om du vill jobba i landstinget.

I kommunen är det lite annorlunda, där har man ofta dagtid (t.ex. 7-16) och jobbar inte lika många helger. Har dock inte så bra koll för har aldrig jobbat i kommunen.

• Ebba Caroline
    Lucy Pevensie skrev 2012-05-02 18:03:11 följande:
    Det vanligaste som allmänssk är att man jobbar på sjukhusavdelning (det är där det finns flest jobb). Antingen jobbar man varannan helg eller 2 helger av 5. Kvällar brukar vara ca 2/vecka. Det är olika om man måste jobba treskift eller tvåskift. På många arbetsplatser vill man att personalen jobbar kväll och sen dag, dvs slutar 21.30-22.00 på kvällen och börjar 6.45 på morgonen efter. Har även varit med om scheman när det är treskift där man jobbar t.ex. tis-ons natt och sen ska jobba dag på torsdagen.
    Nattpassen brukar gå bra men är långa, 10 timmar brukar vara regel (21-07).
    Var beredd på riktigt slitsamma scheman om du vill jobba i landstinget.

I kommunen är det lite annorlunda, där har man ofta dagtid (t.ex. 7-16) och jobbar inte lika många helger. Har dock inte så bra koll för har aldrig jobbat i kommunen.

Vanligaste vet jag inte om det är. Har börjat bli mera vanligare att man jobbar inom kommunen som allmänsjuksköterska (dvs man bara läst grundutbildningen)
Svar på tråden Jobba som sjuksköterska, arbetstider?