Kan man vara tjock och samtidigt underviktig? Hjälp mig reda ut lite av röran i mitt huvud
Hej alla,
Jag har sedan flera år haft ätstörningar varav ca 5 av dem med anorexi. Har haft bättre och sämre perioder men är inne i en svacka nu, men det tog lång tid innan jag accepterade att jag fortfarande är sjuk.
Varje gång jag äter och innan och efter och hela dagarna oroar jag mig för att gå upp i vikt. jag VET att jag måste det enligt min läkare och kontaktpersoner men jag kan inte ta in det. Överallt i samhället pratas det om att gå ner i vikt är bra och att viktuppgång är något hemskt som måste bekämpas. Och så känns det för mig men väldigt mycket starkare, att jag kommer dö av ångest om jag går upp.
Det spelar ingen roll att alla säger att jag kan dö när som helst, att dom vill ha mig inlagd,att dom oroar sig,att jag är skinn och ben. Jag vågar ändå inte äta mer eller äta mat med mer kalorier i. Jag borde inte promenera alls säger dom men får jag inte runt 2 timmar per dag vågar jag inte äta. Jag kan bestämma mig för att äta mer men när jag väl ska göra det så går det inte...Jag klarar det inte.
Hur ska jag komma förbi spärren, att acceptera en viktuppgång? Hur ska jag kunna tänka annorlunda om detta, vända viktuppgång till något positivt? Jag har ständig ångest och är också rädd för att gå ner i vikt eller inte gå upp för då riskerar jag tvångsvård. Och jag vill aldrig mer in på sjukhus. Så hur jag än gör så blir det fel, antingen fel enligt anorexin eller fel enligt den delen av mig som vill bli frisk och få vara hemma och bestämma över mig själv. Jag är så trött på allt vad läkarsamtal och vård innebär, vill vara som alla andra i min ålder.
Jag tycker jag äter massor och att jag är lat och inte rör mig tillräckligt, jag har dragit ner massor på mina promenader och ökat på maten väldigt mycket för att undvika inläggning. Vilket så klart är jätte jobbigt :/
Har ni några tips på lugna aktiviter jag kan göra för att skingra tankarna när jag måste vila? Läser lite, gör lite korsord, ser lite film, sitter vid datorn,städar osv. Men jag tröttnar snabbt på allt och kan inte fokusera. Vad kan jag sysselsätta tankarna med och få tiden att gå?
Hur vet jag vem som har rätt? Jag tycker jag äter på tok för mycket medan andra säger tvärtom. Jag tycker att jag är tjock medan andra säger sjukligt mager. Men ingen ser vad jag äter och ingen utan jag själv ser min kropp naken, dom kan alltså inte veta om jag äter jätte lite eller om jag är sjukligt mager. Jag försöker förklara det för dom men dom säger att det syns iaf.
Vem har rätt? Kan man vara tjock med ett BMI på 14? Jag har vägt mindre förr och därför säger anorexin att det inte är något fel alls på min vikt nu. Vad tror ni, kan jag vara tjock, är det överdrivet det som alla andra säger eller borde jag lita mer på dom? Är det farligt att leva som jag gör? Vet inte vem eller vad jag ska tro på.
Jag mår inte bra varken fysiskt eller psykist och jag vill bli frisk,jag har en massa symtom men har svårt att ta in att det beror på maten. Jag hindras hela tiden av ångesten och alla motstridiga känslor och tankar och jag får ingen ordning på något. Får ingen logik i mina tankar och känner att jag inte kan ta kontrollen över det här, att det inte är jag som styr. Fast att jag nu försöker styra mig mot ett bättre liv.
Snälla, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig få lite ordning i tankarna?