• Anonym (Hjälp oss snälla)

Hur få ett äktenskap godkänt i sverige. Avslag på hindersprövan. Gifta sig enligt annat lands lagar???

Hej

Jag skriver för att jag behöver hjälp och tips innan min man blir utvisad.

Jag är svensk och gift med en man från ett arabland sedan 1 år. Vi gifte oss muslimskt och giftemålet är inte giltigt i sverige. Vi har ansökt om hindersprövning och fått avslag (antagligen pga att han saknar visum i passet).

Han har fått avslag 3 ggr på ansökan om uppehållstillstånd och hans ärende ligger hos polisen. Han ska utvisas och det enda som hindrar nu är att hans land är oroligt så man har stoppat utvisningarna. Till saken hör att vid hans ankomst till sverige angav han en falsk identitet utan pass till migrationsverket.

Vi träffades för 2 år sedan, han har varit i sverige i 4 år nu. Han är en underbar, snäll, positiv och kärleksfull man. Han har tagit mina 2 barn till sitt hjärta och vi vill kunna leva tillsammans som den familj vi känner oss.

Är det någon som har en lösning? Kan man gifta sig enlig annat lands lagar och i så fall vilket land? Kan man gifta sig på ett annat lands ambassad??  

Snälla hjälp oss med råd om hur vi kan få ett giftemål godkänt i sverige.. 

Synpunkter på att jag som svensk älskar och vill gifta mig med en muslimsk man undanbedes.....   

• Svar på tråden Hur få ett äktenskap godkänt i sverige. Avslag på hindersprövan. Gifta sig enligt annat lands lagar???
  • Nerfherder

Det enda jag undrar är varför han lämnade falsk identitet? Då får man  ju liksom skylla sig själv sen...

• Blöjor111111

Han får åka tillbaka och sedan söka från arablandet tillstånd hit. Om ni gifte er muslimskt betyder det väl det att ni var hos en imam som godkände giftermålet men om det inte finns bokförd i det landet så är ni inte gifta enligt lag. Vad konstigt att skatteverket nekar, kanske finns det risk att denne man är gift i ett annat land också?

• nuharjagbytt

Jag är inte insatt i sånt här. Jag tänkte att ni kan gifta er borgligt här i Sverige... Men inser att ni nog redan tänkt på det och då behöver hindersprövningen?

Tyvärr har jag inga andra idéer.

• Anonym

Han måste åka tillbaka och söka från sitt hemland ska ni gifta er så. Måste han visa riktiga idhandlingar vilket kan bli svårt nu om han är utvisningshotad. Gör rätt nästa gång gift er borgligt i sverige först sedan i hans hemland slipper du massa problem

• Anonym (nja)

Nja, avslaget beror nog inte på att han inte har visum. Snarare beror det på att han angett falsk identitet och därmed går det inte att säkerställa att han dels är den han påstår och dels att han inte är gift redan.

Tack för snabba svar men oj så mycket missförstånd..

Att han uppgav falsk identitet (felaktigt efternamn) beror på att hans mamma gjorde det när hon uppgav hans namn när hon tog sig till sverige för snart 20 år sedan. Han hade inget val eftersom han uppgav sin familj vid inträde.. Mamman trodde det var bättre att samla syskonen under samma pappas namn trots att de har 2 olika fäder..

Han är inte gift och har ett orginalintyg på detta från sitt hemland. Han har alltså full teckning vad gäller papper. Avslaget på hindersprövan bygger på att hans pass inte anses kan ha använts som inresa i landet då det saknar visum. 

Jag vill bara ha tips och råd om det finns någon annan utväg att bli gift och sedan få det godkänt i sverige. Att åka tillbaka vore rent livsfarligt och det är osäkert om han skulle kunna ta sig hit igen. Det finns de som har försökt att söka från hemlandet (de har varit gifta i sverige) och ändå har det tagit över ett år..       

reglerna för borgelig vigsel är samma.. hindersprövning behövs men tack för omtanken.....vi måste alltså gifta oss enligt ett annat lands lg och då ska det bara behövas äktenskapslicens (bevis på att man är ogift från sitt hemland) och de har vi..

någon som gått tillväga på det sättet och sedan fått äktenskapet godkänt i sverige??

• Anonym
    Anonym (Hjälp oss snälla) skrev 2012-05-01 10:03:41 följande:
    reglerna för borgelig vigsel är samma.. hindersprövning behövs men tack för omtanken.....vi måste alltså gifta oss enligt ett annat lands lg och då ska det bara behövas äktenskapslicens (bevis på att man är ogift från sitt hemland) och de har vi.. någon som gått tillväga på det sättet och sedan fått äktenskapet godkänt i sverige??  

Då får ni gifta er på arlanda påväg mot gemensamt mål eller på svenska ambasaden annars funkar det inte ts. Sorry men sant
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-01 10:25:52 följande:
    Då får ni gifta er på arlanda påväg mot gemensamt mål eller på svenska ambasaden annars funkar det inte ts. Sorry men sant
    Vigsel på arlanda är borglig vigsel och samma gäller om de går till en svensk ambassad i annat land.

Min fråga till ts är, varför måste ni gifta er? Det är samma regler för uppehållstillstånd med anknytning om man är gift som sambo, så giftemål är inte nödvändigt för att han ska kunna söka uppehållstillstånd med anknytning till dig. Att ni är gifta är heller ingen garanti för att han inte kan bli utvisad om de blir lugnare i hans hemland.
  • catses

Det finns numera muslimska äktenskap som registreras I Sverige av imamen, har hört att det finns flera imamer som har rätt att göra det nu dvs utan "svensk vigsel". Fråga imamen som vigde er, han borde veta vem som kan göra det.

Svar på tråden Hur få ett äktenskap godkänt i sverige. Avslag på hindersprövan. Gifta sig enligt annat lands lagar???