Trixie skrev 2012-05-01 11:08:06 följande:
Mannen som kom och gav hunden en känga agera helt åt helvete.. Fyfan tycker han ska anmälas, såna som han gör hundar farliga.
Alltså blir en hund fostrad rätt och är frisk i huvudet slänger sej inte bara på en annan hund.En vän med en av dom raserna hade inte riktigt pli på sin hund, och bara någon sekund innan han gick till attack och låste käkarna morrade han. Det gällde att vara snabb om man skulle avbryta i tid innan "målet" kom till skada.. Kände man honom såg man direkt när man skulle avbryta.
Ett förtydligande, pittbulls (eller andra "kamphundar") kan inte "låsa" sina käkar, men deras käkar är jävligt starka! :)
Till TS, om den "pitbullen" hade velat döda din hund uppe i din famn så hade den gjort de... min på amstaff blandis på 8 månader kan tex hoppa 1,6 m jämfota upp i luften utan problem! :)
Jag själv älskar denna ras, och har gjort länge! Jag tycker det är så himla synd att dessa idioter (hundens ägare) hela tiden ska ge anledning till att ge dessa fantastiska hundar ett dåligt ryckte! Man ska absolut veta vad man har i kopplet, och det är oerhört viktigt att man redan från början övar in en "av/på knapp" på hunden så att den lugnar ner sig när man säger till, annars kan det bli ganska jobbigt, speciellt i tonåren!
jag vill oxå passa på att säga att alla hundar leker ju olika, och det som är genomgående för större hundar och då även dessa är att de leker mkt med tassarna, de ska "slå" tassarna på den andra hunden, eller "gnaga" på benet som min hund gör på min systers kungspudel eftersom han är så hög jämfört med henne. Det kan se lite brutalt ut, men det är bara lek!
Min hund gillar dessutom att prata mkt! hon skäller och morrar, (speciellt vid lek) men inte alls på ett aggressivt sätt, men de flesta misstolkar hennes försök till konversation till att hon är en farlig mördarhund som är ute efter allt och alla... när allt hon egentligen ville var att busa :)
Vi som har dessa kramhundar måste hela tiden ha bättre koll på våra hundar och dess uppförande än vad alla andra hund ägare måste, för vi har ögonen på oss hela tiden! Det jag försöker göra är att prata och förklara för alla som vill lyssna att allt beror på ägarens sätt att behandla dessa hundar. De är avlade för att ÄLSKA människor, men om dom inte får massa kärlek, uppfostran och respekt tillbax så blir dom farliga, så enkelt är det!
förlåt för detta långa inlägg, och OT..
Men vart tog hunden vägen sen? efter att den där idioten hade sparkat på den? sprang den bara vidare eller? hoppas att ägaren håller den kopplad nu, eftersom han uppenbarligen inte har koll på hunden!