• mamma2barn

    Ni som har barn med autism, - var är det bra att bo och vad har man för rättigheter? (Den rätta tråden!)

    Bor utomlands men funderar på att flytta till Sverige. Vilka kommuner runt om i Sverige är bra på att se till att autistiska barn får det de behöver i skolan? Var är det bra att bo? Funderar mycket på den övre delen av Sverige, d.v.s. allt ovanför Gävle ungefär. Men vill gärna ha svar oavsett var det gäller i Sverige då vi inte tagit beslut om var vi ska bosätta oss.

    Vi har en son som har klassisk autism (graderat till 45 %), han går i första klass i skolan och idag har han en utvecklingspedagog med sig från A till Ö i skolan då han behöver stöd och hjälp med det mesta.  Han klarar inte hela dagar i klassrummet utan skolan han går i har en särskild avdelning för autistiska  barn och han växlar mellan att vara inne i klassrummet med pedagogen som stöd till att arbeta inne på den
    avdelningen och då helt enligt TEACCH-modellen. Han har svårt att klara av att ta emot mycket information i ord utan behöver bild-stöd i allt. Han pratar men har stora brister i sitt språk.

    Han kan inte tala rent och han upprepar mycket vad andra sagt och även färdiga fraser. Han har svårt att inleda en dialog och hålla igång den. När han pratar har han inte känsla för hur mycket han upprepar eller när intresset för en dialog tagit slut och bör ersättas av nya vinklar. Han har också mycket nedsatt förståelse av språkets djupare mening och kan endast kommunicera "på ytan" av ett samtalsämne och ofta mer eller mindre "mekaniskt". Han tolkar också det mesta som sägs bokstavligtoch har svårt att förstå vad som döljer sig bakom ord och mellan raderna, som humor, ironi eller sarkasm. Han har också svårt att uttrycka känslor om man inte leder honom i det. Blir han avbruten i en situation där han är fokuserad så reagerar han ofta med mycket ilska och känsloutbrott.


    Jag undrar vad ett barn som han har för rättigheter om vi flyttar till Sverige?
    I skolan och för övrigt? Vill inte hamna i en fälla där han står utan hjälp och stöd i skolan så vi inte väljer fel  om vi väljer att byta land med allt vad det innebär för vår son. Det stöd han har idag är GULD värt och innebär 100 % trygghet för honom på alla plan och det är svårt att tänka sig att välja bort det, men vi trivs inte för
    övrigt och därför skulle vi vilja flytta. Men inte om det innebär att min son får det sämre. Han måste alltid vara under uppsikt, ute som inne, då hans sunda förnuft inte riktigt fungerar som det ska och han har en tendens att försvinna så på så vis utsätter han sig själv lätt för fara och får aldrig vara ensam ute. Är det något som man bryr sig om i Sverige? 

  • Svar på tråden Ni som har barn med autism, - var är det bra att bo och vad har man för rättigheter? (Den rätta tråden!)
  • solskina
    http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/sarskola/om-grundsarskolan

    Börja med att läsa det här.
    Enligt lag har ju alla barn rätt till den hjälp den enskilda behöver, men det är lite olika hur sedan kommunen agerar.

    Jag skulle kolla upp att kommunen jag flyttar till är en rik kommun i jämförelsevis med andra.

    Jag har inget autistiskt barn men känner många som har det och det ser väldigt olika ut vart man hamnar.
    Mitt barn har add och vi har kämpat oss igenom skolsystemet nå går han i gymnasiet. Det jag tycker saknas i Sverige är mer riktad skolgång till adhd/add barn. I vissa kommunen finns det men inte tillräckligt många plaster.

    Särskolesystemet fungerar bättre. 
  • mamma2barn
    solskina skrev 2012-05-01 10:50:03 följande:
    www.skolverket.se/forskola-och-skola/sarskola...

    Börja med att läsa det här.
    Enligt lag har ju alla barn rätt till den hjälp den enskilda behöver, men det är lite olika hur sedan kommunen agerar.

    Jag skulle kolla upp att kommunen jag flyttar till är en rik kommun i jämförelsevis med andra.

    Jag har inget autistiskt barn men känner många som har det och det ser väldigt olika ut vart man hamnar.
    Mitt barn har add och vi har kämpat oss igenom skolsystemet nå går han i gymnasiet. Det jag tycker saknas i Sverige är mer riktad skolgång till adhd/add barn. I vissa kommunen finns det men inte tillräckligt många plaster.

    Särskolesystemet fungerar bättre. 
    Tack för länken, men tyvärr är det ju så att barn med autism inte längre har rätt att gå i särskola i Sverige. Bara om man har en utvecklingsstörning eller hjärnskada. Så det är ju vanliga grundskolan som gäller.
  • mamma2barn
    Liten elak och intelligent skrev 2012-05-01 11:00:55 följande:
    Vi lämnar nu Stockholm för Örebro, delvis för att få ett bättre stöd. Jag har kollat upp hur det ser ut där och det ser riktigt bra ut.
    Jaså! Vilket stöd är ditt barn i behov av och vad får ni rätt till i Örebro som ni inte fick i Stockholm?
  • solskina

    Vad konstigt eftersom jag vet fler som går i vanlig skola nu men till hösten blir satta i särklass i vanlig skola.

    Men det kanske inte hör till särskolan.

    Alla föräldrar till våra speciella barn får i alla fall kämpa hårt för att få det barnen behöver. 
    Jag har alltid varit den drivande runt sonen. Men vi har fått all hjälp han behöver.

    Det som är skillnad i Sverige är även medicinering och vård av dessa barn.
    Hos oss är tex viss medicin gratis upp till 18år medans den kostar 350kr för 21 tabletter i andra län.
    Bup och Hab är även det stor skillnad vart i landet man är.   

  • Lilly77

    Vår son har en väldigt lindrig form av autism. Han har lite extra stöd i skolan och vi får hjälp av Habiliteringen. Vi bor i Umeå och jag är supernöjd med både hur Habiliteringen, dagis och nu skolan har jobbat med honom. Så Umeå är en stad jag kan rekommendera!

  • sommar 77

    Lilly 77, En fråga till dig, har du fått vårdbidrag? Har en dotter med lindrig Autism och ska söka.

  • Liten elak och intelligent
    mamma2barn skrev 2012-05-01 11:22:03 följande:
    Jaså! Vilket stöd är ditt barn i behov av och vad får ni rätt till i Örebro som ni inte fick i Stockholm?
    Han behöver träning inom socialt samspel, minnesträning, handledning kring mat, sömn etc till oss föräldrar etc samt även sjukgymnastkontakt.

    Då vår son är normalbegåvad så skulle han nästa år överföras till Aspergercenter. Idag, på Autismcenter för små barn, har vi gott stöd med individuell handledning. Något som ej finns på Aspergercenter. I Järfälla där vi nu bor skulle vi således vara hänvisade till gruppträffar etc på Asp-center samt det som kommunen kan erbjuda och de har inget vettigt stöd för barn inom autismspektrum.

    I Örebro så kommer vi att tillhöra vanliga barnhabiliteringen som har ett rikt utbud av kurser etc, individuellt stöd av de yrkeskategorier vi kan komma att behöva. Från 7 års ålder så kommer vi dessutom att få stöd av ett multidisciplinärt neuropsykiatriskt team. Skolan kan få handledning och utbildning av en särskild resursenhet för autism.Jag har pratat med dem och fick ett mycket gott intryck. Därtill har Örebros läns landsting utökad vårdgaranti för alla inom autismspektrum dvs för varje insats/utredning etc vår son kan tänkas behöva så gäller max en månads väntetid, Det är bra!
  • jollan
    solskina skrev 2012-05-01 11:38:13 följande:
    Vad konstigt eftersom jag vet fler som går i vanlig skola nu men till hösten blir satta i särklass i vanlig skola.

    Men det kanske inte hör till särskolan.

    Alla föräldrar till våra speciella barn får i alla fall kämpa hårt för att få det barnen behöver. 
    Jag har alltid varit den drivande runt sonen. Men vi har fått all hjälp han behöver.

    Det som är skillnad i Sverige är även medicinering och vård av dessa barn.
    Hos oss är tex viss medicin gratis upp till 18år medans den kostar 350kr för 21 tabletter i andra län.
    Bup och Hab är även det stor skillnad vart i landet man är.   
    särskola får man bara gå i om man har en utvecklingsstörning, däremot kan man gå i olika specialklasser/lösningar där man får mer stöd men fortfarande läser enligt grundskolans läroplan, då går man inte i särskolan. 

    På gott och ont kan jag tycka, det är ju en solklart bra grundtanke att man inte ska gå i särskola om man har en normalbegåvning, men ibland kan ens funktionshinder, som tex autismen, ställa till det jättejättemycket, så man kanske har svårare med inlärningen än någon som "bara" har en lindrig utvecklingsstörning.. 
     
  • jollan

    TS, det är ju också väldigt olika i olika landsting och kommuner/skolor om man erbjuder beteendeterapeutiskt inriktade insatser eller om man erbjuder ett stöd som är mer lik TEACCH... så om ni är nöjda med TEACCH så kan ni ju kolla om det är en IBT-ställe (som jag upplever att tex stockholm och uppsala är i stor utsträckning).

    Jag har inte så bra koll på norra sverige, lite översiklig koll på södra sverige dock.
    Sen är det ju svårt för oavsett var man flyttar kan man ju ha lite tur och otur... det finns ju alltid mer eller mindre lämplig personal.

    Svenska skollag är ganska bra tycker jag, man har ganska stora rättigheter, sen är man nog olika bra att leva upp till dessa rättigheter.

     

  • softisförevigt

    Lite sent men flytta inte till Sverige med autistiska barn, skolorna här gör inte ett skit. :( har själv 2 barn med diagnos och ingen av dem får den hjälp som utlovats vilket syns på grabbens betyg nu F i alla ämnen trots hjälp han orkar inte heller hela dagar.

  • anonym2018

    Flytta absolut inte till Sverige om ditt barn har Autism. Kunskapen hos skolorna kring diagnosen saknas och majoriteten av skolorna struntar medvetet i skollagen...

  • elsa116

    Det finns flera specialskolor i Stockholm inriktade på barn med diagnos inom autismspektrumtillstånd. De har både anpassad grundskola och grundsärskola. Företaget som driver dessa heter Utvecklingspedagogik.

    Jag har upplevt att vi har fått bra hjälp av habiliteringen (och autismcentrum för barn) i Stockholms kommun.

Svar på tråden Ni som har barn med autism, - var är det bra att bo och vad har man för rättigheter? (Den rätta tråden!)