• Lotus73

Bensinsnål kombi med bra lastutrymme? *Tips önskas

Hej!

Jag ska byta bil och är ute efter en stor kombibil som drar lite bensin. Volvo har jag valt bort pga den höga bensinförbrukningen. 

Jag åker emellanåt långa sträckor  och har många barn och djur som ska med så gärna en bil som har lite komfort och klarar guppiga landsortsvägar också. Minibuss går bort då det är krångligt att parkera etc i stan och vi egentligen inte behöver så många sittplatser utan mer bagageutrymmer. 

Så. En stor kombi som drar lite. Har ni några tips?

• Svar på tråden Bensinsnål kombi med bra lastutrymme? *Tips önskas
  • gladtjeej

Citroen C5 (06:a), lite större lastutrymme än volvo v70, våran drar i snitt 0,63l/milen (diesel) .

• Lotus73
    gladtjeej skrev 2012-05-01 10:32:22 följande:
    Citroen C5 (06:a), lite större lastutrymme än volvo v70, våran drar i snitt 0,63l/milen (diesel) .
    Tack så mycket! Ska genast kolla upp! En diesel vore kanon!
  • gladtjeej

Ja vi är supernöjda =) Titta på manuellaväxellådor, de drar ju mindre än automat. (och blir billigare skatt).
     Vi köpte våran för ca en månad sen, och är förvånad över att en sån stor bil drog så lite, perfekt för min sambo pendlar några mil varje dag till jobbet, och stort och bra lastutrymme.  

• Pumpkin

VW Passat. Rymlig, bränslesnål och grym komfort. Ett av de bästa begagnatköpen enligt Teknikens Värld. Finns som gasbil också, vilket är ännu mer ekonomiskt fördelaktigt (om man bor så att det finns tillgång till gas förstås).

Hittade ett stort test för kombibilar på Teknikens Värld, här är jämförelsedata på bränsleförbrukningen på de två bilar som nu nämnts i den här tråden:

Citroen C5 2,0 HDI Tourer
    Stad: 0,75
    Landsväg: 0,48
    Blandad: 0,58

VW Passat Variant Bluemotion
    Stad: 0,54
    Landsväg: 0,38
    Blandad: 0,44 

Testet i sin helhet hittar man här: http://www.teknikensvarld.se/2010/06/23/14087/den-stora-kombikampen/

• Lotus73
    Pumpkin skrev 2012-05-01 13:43:28 följande:
    VW Passat. Rymlig, bränslesnål och grym komfort. Ett av de bästa begagnatköpen enligt Teknikens Värld. Finns som gasbil också, vilket är ännu mer ekonomiskt fördelaktigt (om man bor så att det finns tillgång till gas förstås).

Hittade ett stort test för kombibilar på Teknikens Värld, här är jämförelsedata på bränsleförbrukningen på de två bilar som nu nämnts i den här tråden:

Citroen C5 2,0 HDI Tourer
    Stad: 0,75
    Landsväg: 0,48
    Blandad: 0,58

VW Passat Variant Bluemotion
    Stad: 0,54
    Landsväg: 0,38
    Blandad: 0,44 

Testet i sin helhet hittar man här: www.teknikensvarld.se/2010/06/23/14087/den-st.../
    Tack! Passaten är ju snygg som sjutton (om man nu ska räkna in snyggheten i bil !

Ska kolla testerna mer noggrant! 
Svar på tråden Bensinsnål kombi med bra lastutrymme? *Tips önskas