• Anonym (orolig mamma)

Hur smittar magsjuka

Om jag träffade en i går på maj elden som jag gav en kram kl 19 igår.....kan hon smittat mig utan att jag tog i henne förutom kramen vill säga.....hon hade inte magsjuka med dottern hade dagen innan.

hur stor är risken!

• Svar på tråden Hur smittar magsjuka
  • Anonym

Om ni var ute så e inte risken så stor.

• Anonym

Obefintlig skulle jag säga

1. Det var inte hon som var sjuk
    2. Jag hoppas hon inte hade kläder med barnets kräks på sig?

Sluta noja

• Anonym (Tagga ner)

Hypokondri deluxe!

• Anonym

Magsjuka är en kontaktsmitta - antingen via personer som tar i varandra (direkt kontaktsmitta) eller via händer som tar i förorenat föremål ex dörrhandtaget till toaletten (indirekt kontaktsmitta). Vid kräkning kan man även bli smittad av "aerosolerna" om man är nära personen som kräks. 

Risken att du blir smittad av din bekant är väldigt liten. För det första var det dottern som varit magsjuk och inte hon, och sen som någon annan skrivit så var ni utomhus.

• brannns

Rent teoretiskt kan du smittad av alla personer du möter då du/jag kan vara magsjuk (utav parasiter som Giardia och Cryptosporidium) utan att ha några symptom.

Men risken att du blev smittad utomhus är ju begränsad.  

• Anonym (orolig mamma)

Då hoppas vi på de bästa... Då vet jag risken är minimal.,,..

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Tagga ner) skrev 2012-05-01 11:07:54 följande:
    Hypokondri deluxe!

Menar du
  • Anonym (fobiker)

Skulle tro att den oro du känner inför magsjukesmitta orsakar dig mer besvär än själva magsjukan (förutsatt att du helt enkelt slutar oroa dig. Det värsta vore väl konstant oro OCH magsjuka på det). 

Sluta oroa dig! 

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym skrev 2012-05-01 10:57:16 följande:
    Obefintlig skulle jag säga 1. Det var inte hon som var sjuk 2. Jag hoppas hon inte hade kläder med barnets kräks på sig? Sluta noja

Ha ha ska sluta noja mig hon såg ren ut!!!
  • zophieed

Eh- när mina ungar har maginfluensa och spyr ner hela mig, kräks överallt i huset och jag får torka diare blöjor hela dagarna- så blir jag inte smittad...

• Anonym (fobiker)
    zophieed skrev 2012-05-01 18:41:19 följande:
    Eh- när mina ungar har maginfluensa och spyr ner hela mig, kräks överallt i huset och jag får torka diare blöjor hela dagarna- så blir jag inte smittad...
    Nej, det fina är ju att inte alla är mottagliga för smitta på samma sätt. Jag känner folk som vistas mycket med sjuka utan att någonsin bli smittad. Själv har jag åkt dit två ggr med mina barn, men klarat mig resten av tiden. Det hela verkar ganska slumpmässigt. 
  • Anonym (orolig mamma)

när kan jag vara helt säker på att inte blivit smittad......träffades mån 19,00....

• Anonym (fobiker)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-05-02 11:54:36 följande:
    när kan jag vara helt säker på att inte blivit smittad......träffades mån 19,00....
    Men kära nån! Oroa dig inte! Risken att du blev smittad vid just det tillfället är obefintlig. 
  • Sweet life
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-05-02 11:54:36 följande:
    Inkubationstiden är 1-2 dygn...

Så Sluta noja dig!!!
Svar på tråden Hur smittar magsjuka