• prinsessanadia

Eksem av ring men bara på ett finger?

Vet att det finns en del andra trådar om ungefär samma sak, men hittar ingen som tar upp eller ger svar på just detta problemet. 

Jag har haft en förlovningsring i titan. Den är 7mm bred och 17,20 i storlek. Har aldrig haft problem med eksem eller utslag under den. Nu har jag bytt ring till en i volfram och får blåsor under ringen liknande något eksem. Denna ring är 6 mm och 17,25 i storlek. Det konstiga är att jag två gånger har bytt finger på ringen och satt ringen på den andra handen för att låta eksemet eller vad det nu är, läka, men jag har då inte blivit irriterad överhuvudtaget under ringen på den andra handen. Men så fort jag har satt på den på rätt finger så kommer blåsorna tillbaka. Skitkonstigt! 

Någon annan som varit med om samma sak? 

• Svar på tråden Eksem av ring men bara på ett finger?
  • Lufsan

Antagligen är du allergisk mot ringen. 

En dag i sänder.
  • Felidae

Huden på fingret har nog reagerat på den första ringen genom att bli lite extra känslig, utan att eksemet har brutit ut. Du verkar inte tåla den nya metallen helt och hållet och eftersom huden redan är nedsatt på det fingret får du eksem där. Om du fortsätter ha ringen på ett annat finger en längre tid kommer du förmodligen få eksem där också.

• prinsessanadia
    Lufsan skrev 2012-05-01 11:48:57 följande:
    Antagligen är du allergisk mot ringen. 
    Nej, det är jag inte. Det går inte princip inte att vara allergisk mot volfram. Det ska vara det bästa man kan ha i ringväg om man i vanliga fall är nickelallergisk. Och om det nu skulle vara en allergi så skulle jag ju få utslag även när jag bytte finger, vilket jag ju inte får. 
  • prinsessanadia
    Felidae skrev 2012-05-01 11:54:07 följande:
    Huden på fingret har nog reagerat på den första ringen genom att bli lite extra känslig, utan att eksemet har brutit ut. Du verkar inte tåla den nya metallen helt och hållet och eftersom huden redan är nedsatt på det fingret får du eksem där. Om du fortsätter ha ringen på ett annat finger en längre tid kommer du förmodligen få eksem där också.
    Men den första ringen har jag ju haft på mig i flera månader utan problem. Sedan köpte jag den nya och hade den i ungefär ett halvt dygn sedan kom blåsorna. Jag har ju som sagt satt ringen på den andra handen och haft den där i två omgångar, ca en vecka vardera gång, utan att få några som helst problem.
  • Lufsan
    prinsessanadia skrev 2012-05-01 11:54:56 följande:
    Nej, det är jag inte. Det går inte princip inte att vara allergisk mot volfram. Det ska vara det bästa man kan ha i ringväg om man i vanliga fall är nickelallergisk. Och om det nu skulle vara en allergi så skulle jag ju få utslag även när jag bytte finger, vilket jag ju inte får. 
    Eftersom att du haft en förlovningsring på ditt ring finger innan så har huden där blivit tunnare och känsligare än på det andra fingret. Det låter orimligt att det skulle vara något annat än en allergi. 
    En dag i sänder.
  • prinsessanadia
    Lufsan skrev 2012-05-01 12:01:20 följande:
    Eftersom att du haft en förlovningsring på ditt ring finger innan så har huden där blivit tunnare och känsligare än på det andra fingret. Det låter orimligt att det skulle vara något annat än en allergi. 
    Men jag förstår inte vad det är jag skulle kunna vara allergisk mot då ringen ska vara den mest allergivänliga ringen som finns. Dock är den ju graverad och graveringen är i grått fast själva ringen och materialet i ringen är svart. Funderar på om det kan vara något ämne i graveringen som jag är allergisk mot. Dock har jag mailat stället där jag köpte den angående mitt problem och de kunde inte förstå vad det kunde vara. Jag frågade specifikt om det kunde vara någon nickel i ringen men de sa de att det inte var. 
  • Lufsan
    prinsessanadia skrev 2012-05-01 12:11:10 följande:
    Men jag förstår inte vad det är jag skulle kunna vara allergisk mot då ringen ska vara den mest allergivänliga ringen som finns. Dock är den ju graverad och graveringen är i grått fast själva ringen och materialet i ringen är svart. Funderar på om det kan vara något ämne i graveringen som jag är allergisk mot. Dock har jag mailat stället där jag köpte den angående mitt problem och de kunde inte förstå vad det kunde vara. Jag frågade specifikt om det kunde vara någon nickel i ringen men de sa de att det inte var. 
    Oavsett vad det är så är det mest troligt en allergisk reaktion. Ser inga andra rimliga förklaringar. 
    En dag i sänder.
  • Havsjungfrun

Problemet är nog att det blir för tätt under ringen. Fick så ibland av mina ringare tidigare men sedan jag började att ta av ringarna om nätterna och inte ha dem på när jag duschar o.s.v. så har det gått bra.

• prinsessanadia
    Havsjungfrun skrev 2012-05-01 12:53:45 följande:
    Problemet är nog att det blir för tätt under ringen. Fick så ibland av mina ringare tidigare men sedan jag började att ta av ringarna om nätterna och inte ha dem på när jag duschar o.s.v. så har det gått bra.
    Den första ringen jag haft var lite mindre i både omkrets och i mm, så det bör ju inte vara av den anledningen heller.
  • Peachpie

Det kan vara allergi mot ringen ( ganska osannolikt men det kan hända) eller så är det  "bara" ett icke-allergiskt eksem/hudirritation -  oavsett så är det besvärligt och tråkigt.
    Det kan vara så att du fått in fukt, tvålrester, rester av hudkräm eller liknande under ringen och eftersom det är en bred ring och du har ju två breda ringar som ju suger fast och sitter mer tajt runt fingret än smala ringar så stannar det kvar under ringen lättare än om du haft en smal ring och när fukt eller rester av tvål eller krämer ligger under ringen så blir det lätt irriterat och lite torrt och så börjar det klia och bli rött och så blir det blåsor och så är det en ond cirkel. Och när du har eksem/blåsor och tar av ringen och låter det läka så är huden känslig och då är det lätt att det kommer tillbaka när du sätter dit ringen igen. Om man haft eksem/irritation/blåsor etc så är huden där känslig läääänge efteråt.
    Jag tycker att du ska prova att rengöra ringen ordentligt, skölj den i riktigt hett vatten länge  (du kan lägga den i ett durkslag eller en sil och skölja ringen i riktigt hett vatten).
    På så vis får du bort tvålrester/rester från krämer från ringen, det kan sitta kvar små små osynliga rester som irriterar huden på fingret på nytt när du sätter dit ringen.
    Så rengör ringen ordentligt och låt huden läka och när det är läkt ska du vänta ett par veckor innan du sätter dit ringen igen. Och rengör ringen precis innan du tar på ringen igen och torka den supernoga med papper och med en tops (du stryker ringen ordentligt torr på insidan med tops) och låt gärna ringen ligga och "lufttorka" (alltså att den får ligga och torka på ett absorberande material som tex papper trots att du torkat supernoga med papper och tops) en timme innan du tar på ringen.
    Sköj/rengör ringen noga varje vecka, sov inte med ringen på och ta av den när du ska göra hushållsarbete som städa,tvätta, baka,laga mat etc och ta av ringen när du ska tvätta händerna och torka händerna ( och speciellt fingret) jäääättenoga innan du tar på ringen igen.

• Peachpie
    prinsessanadia skrev 2012-05-01 13:09:19 följande:
    Den första ringen jag haft var lite mindre i både omkrets och i mm, så det bör ju inte vara av den anledningen heller.
    Det blir lätt för tätt under breda ringar, breda ringar "suger fast" mer på fingret än smala, det är ju helt enkelt "mer ring" som ligger mot huden, det är "mer ring" som sitter på fingret. Detta fick jag höra när vi provade förlovningsringar och vigselring och när jag provade breda ringar var det faktiskt rätt stor skillnad mot när jag provade smala ringar i exakt samma storlek, de breda ringarna känns "mindre" och tajtare och det känns som om de ligger tätare mot fingret fast det är samma storlek!

Jag har förlovningsring på 6 mm och vigselring på 3 mm och när jag endast har vigselringen så känns den större än det gör med båda ringarna på, men det är exakt samma storlek i båda ringarna.
    Jag märker att om jag inte tar av ringarna när jag tvättar händerna så ligger det kvar fukt under ringarna och om jag ignorerar det och inte tar av ringarna och torkar noga på fingret och inne i ringarna så blir det lite irriterat och rött och kliar lite och det tar inte många timmar alls innan det blir lite irriterat och då är det alltså helt vanligt vanligt vatten och tvål som gör det irriterat och även om jag bara sköljer händerna i vatten och inte använder tvål så blir det på samma sätt om jag inte är noga torkar både händerna och fingret ordentligt. Det är med andra viktigt att man ser till att det inte kommer fukt under ringarna, speciellt om det är breda ringar.
    Jag har frågar flera guldsmeder om detta och alla säger samma sak, det är viktigt att det inte kommer in fukt under ringarna, speciellt om man har breda ringar. Det knepiga är att man kanske inte alltid känner att det kommit in lite fukt under ringen så därför ska du ta av ringarna innan du tvättar händerna och vara noga med att torka händerna och speciellt fingret efter.

Visst, det kan vara allergi men det är ovanligt med andra metallallergier än nickelallergi. Det finns säkert stackare som är allergiska mot andra metaller än nickel, men det är ovanligt och du har ju ringar i titan och volfram, båda dessa metaller är ju väldigt allergivänliga så det är osannolikt att du är allergisk mot ringen/ringarna. Mina ringar är förresten i titan och som du läste ovan så måste jag vara jättenoga med att inte få in fukt under mina ringar.
  • prinsessanadia
    Peachpie skrev 2012-05-01 13:58:17 följande:
    Det blir lätt för tätt under breda ringar, breda ringar "suger fast" mer på fingret än smala, det är ju helt enkelt "mer ring" som ligger mot huden, det är "mer ring" som sitter på fingret. Detta fick jag höra när vi provade förlovningsringar och vigselring och när jag provade breda ringar var det faktiskt rätt stor skillnad mot när jag provade smala ringar i exakt samma storlek, de breda ringarna känns "mindre" och tajtare och det känns som om de ligger tätare mot fingret fast det är samma storlek!

Jag har förlovningsring på 6 mm och vigselring på 3 mm och när jag endast har vigselringen så känns den större än det gör med båda ringarna på, men det är exakt samma storlek i båda ringarna.
    Jag märker att om jag inte tar av ringarna när jag tvättar händerna så ligger det kvar fukt under ringarna och om jag ignorerar det och inte tar av ringarna och torkar noga på fingret och inne i ringarna så blir det lite irriterat och rött och kliar lite och det tar inte många timmar alls innan det blir lite irriterat och då är det alltså helt vanligt vanligt vatten och tvål som gör det irriterat och även om jag bara sköljer händerna i vatten och inte använder tvål så blir det på samma sätt om jag inte är noga torkar både händerna och fingret ordentligt. Det är med andra viktigt att man ser till att det inte kommer fukt under ringarna, speciellt om det är breda ringar.
    Jag har frågar flera guldsmeder om detta och alla säger samma sak, det är viktigt att det inte kommer in fukt under ringarna, speciellt om man har breda ringar. Det knepiga är att man kanske inte alltid känner att det kommit in lite fukt under ringen så därför ska du ta av ringarna innan du tvättar händerna och vara noga med att torka händerna och speciellt fingret efter.

Visst, det kan vara allergi men det är ovanligt med andra metallallergier än nickelallergi. Det finns säkert stackare som är allergiska mot andra metaller än nickel, men det är ovanligt och du har ju ringar i titan och volfram, båda dessa metaller är ju väldigt allergivänliga så det är osannolikt att du är allergisk mot ringen/ringarna. Mina ringar är förresten i titan och som du läste ovan så måste jag vara jättenoga med att inte få in fukt under mina ringar.
    Ser att jag skrev fel. Den första ringen var mindre i omkrets men bredare. Denna jag har nu är alltså smalare än den förra och lite större i omkrets. 

Har provat spola av ringen och gjort rent den innan jag satte på den förra gången, men ändå kom blåsorna. Får låta det vila ett par veckor och sedan prova ta av ringen när jag diskar, tvättar händerna, duschar, osv. Dock väldigt jobbigt. Jag ville ha en slät ring just för att den inte skulle vara i vägen och för att jag skulle kunna ha på mig den jämt.
  • Höstbebis2010

Så kan jag få helt plötsligt av mina ringar. Kan funka hur bra som helst och sen går det inte alls och jag måste vara utan i flera månader. Men det beror för min del på att det blivit för tätt, förmodligen lite funkt som legat mellan oxå.

• Lacey

Testa att måla hela insidan med ofärgat nagellack och se om det gör någon skillnad.
    Volfram ringar kan tyvärr innehålla kobolt som är allergiframkallande! Jättedumt.

Svar på tråden Eksem av ring men bara på ett finger?