prinsessanadia skrev 2012-05-01 13:09:19 följande:
Den första ringen jag haft var lite mindre i både omkrets och i mm, så det bör ju inte vara av den anledningen heller.
Det blir lätt för tätt under breda ringar, breda ringar "suger fast" mer på fingret än smala, det är ju helt enkelt "mer ring" som ligger mot huden, det är "mer ring" som sitter på fingret. Detta fick jag höra när vi provade förlovningsringar och vigselring och när jag provade breda ringar var det faktiskt rätt stor skillnad mot när jag provade smala ringar i exakt samma storlek, de breda ringarna känns "mindre" och tajtare och det känns som om de ligger tätare mot fingret fast det är samma storlek!
Jag har förlovningsring på 6 mm och vigselring på 3 mm och när jag endast har vigselringen så känns den större än det gör med båda ringarna på, men det är exakt samma storlek i båda ringarna.
Jag märker att om jag inte tar av ringarna när jag tvättar händerna så ligger det kvar fukt under ringarna och om jag ignorerar det och inte tar av ringarna och torkar noga på fingret och inne i ringarna så blir det lite irriterat och rött och kliar lite och det tar inte många timmar alls innan det blir lite irriterat och då är det alltså helt vanligt vanligt vatten och tvål som gör det irriterat och även om jag bara sköljer händerna i vatten och inte använder tvål så blir det på samma sätt om jag inte är noga torkar både händerna och fingret ordentligt. Det är med andra viktigt att man ser till att det inte kommer fukt under ringarna, speciellt om det är breda ringar.
Jag har frågar flera guldsmeder om detta och alla säger samma sak, det är viktigt att det inte kommer in fukt under ringarna, speciellt om man har breda ringar. Det knepiga är att man kanske inte alltid känner att det kommit in lite fukt under ringen så därför ska du ta av ringarna innan du tvättar händerna och vara noga med att torka händerna och speciellt fingret efter.
Visst, det kan vara allergi men det är ovanligt med andra metallallergier än nickelallergi. Det finns säkert stackare som är allergiska mot andra metaller än nickel, men det är ovanligt och du har ju ringar i titan och volfram, båda dessa metaller är ju väldigt allergivänliga så det är osannolikt att du är allergisk mot ringen/ringarna. Mina ringar är förresten i titan och som du läste ovan så måste jag vara jättenoga med att inte få in fukt under mina ringar.