• Lillave

Kan barn kräkas av förstoppning?

Vår 3-åring kräks. Det började igår med magont under em, men han var som vanligt ändå. Kräktes 2 ggr sent igår, lugn natt, och kräkt 3 ggr sen 05.30 idag. Hans mage är helt tom, vi ger vätska.

Han är jättehård i magen (har problem allmänt med detta) och bajsar bara ut små kulor sen ett par dagar tillbaka.

Kan förstoppningen göra så att han kräks? Hittar ingen förklraing annars, vi har inte träffat ngn som varit sjuk.

• Svar på tråden Kan barn kräkas av förstoppning?
  • YummyMami

Om man är så förstoppad att inget går genom systemet så fylls tarmen uppåt och då kräks man väll ut maten tillslut för inget går neråt, eller?

Typisk för förstoppning är oxå diare, man skiter vatten för något passerar förbi förstoppningen och det är vätskan. 

Android, appar, mobiltelefoni mm blogg warja.bloggplatsen.se/ twitter.com/
  • sasso78

Ja, han mår säkert illa av själva förstoppningen och kräks därför.

• SOL123

ja det är vanligt. Det kan ju inte passera nedåt utan då måste avföringen ta vägen någonstans och då åker det bakåt i systemet och då kräks man. Min son kräks ofta när han är förstoppad.

• Lillave
    SOL123 skrev 2012-05-01 13:12:11 följande:
    ja det är vanligt. Det kan ju inte passera nedåt utan då måste avföringen ta vägen någonstans och då åker det bakåt i systemet och då kräks man. Min son kräks ofta när han är förstoppad.

Tack. Hur kräks din son? Alltså, med jämna mellanrum eller? Som en magsjuka? Hur vet du att det är förstoppningen?

1000 tack!
  • SOL123
    Lillave skrev 2012-05-01 13:14:02 följande:
    Tack. Hur kräks din son? Alltså, med jämna mellanrum eller? Som en magsjuka? Hur vet du att det är förstoppningen?

1000 tack!
    Oftast så blir det såhär för honom:
    Han får ruskigt ont i magen, han mår illa. Jag vet då att han inte varit på toa på flera dagar. Han kräks inte alls lika mkt och ofta som vid magsjuka. Det finns ingen regelbundenhet i det och oftast är det bara 2-3 kräkningar och sedan är det "bra" förrutom att han har fortsatt ont i magen. Har han inte då skött magen på den dagen heller så kommer det likadant nästa dag. Ont i magen, illamående och kräks 2-3 ggr.

vid magsjuka blir man ju oftast även lös i magen. Även om man inte har diarré så är det ju ovanligt att man är HÅRD i magen. Dessutom så brukar ju alltid någon annan i familjen också bli smittad vid magsjuka, men sonens förstoppning så kräks han inte någon längre tid utan det är några ggr, så han får bort "överskottet" som backat upp i magsäcken. Sedan låter han bli att äta tills han bajsat ordentligt.
  • SOL123

Det luktar även annorlunda om kräkset vid förstoppning vs magsjuka

• Lillave
    SOL123 skrev 2012-05-01 13:25:20 följande:
    Oftast så blir det såhär för honom:
    Han får ruskigt ont i magen, han mår illa. Jag vet då att han inte varit på toa på flera dagar. Han kräks inte alls lika mkt och ofta som vid magsjuka. Det finns ingen regelbundenhet i det och oftast är det bara 2-3 kräkningar och sedan är det "bra" förrutom att han har fortsatt ont i magen. Har han inte då skött magen på den dagen heller så kommer det likadant nästa dag. Ont i magen, illamående och kräks 2-3 ggr.

vid magsjuka blir man ju oftast även lös i magen. Även om man inte har diarré så är det ju ovanligt att man är HÅRD i magen. Dessutom så brukar ju alltid någon annan i familjen också bli smittad vid magsjuka, men sonens förstoppning så kräks han inte någon längre tid utan det är några ggr, så han får bort "överskottet" som backat upp i magsäcken. Sedan låter han bli att äta tills han bajsat ordentligt.
    Usch, vad jobbigt för din son.

Vet inte om min har jätteont i magen, han säger det när han kräks men har har ju tom mage så det gör ont.
Svar på tråden Kan barn kräkas av förstoppning?