Förstår inte!!
Jag kan verkligen inte förstå varför man inte ska lyssna på barnet i en tvist gällande umgänge. Nä jag har hört argumentet att barnet inte vet sitt eget bästa när det är litet men det argumentet köper inte jag.
När ett barn inte vill åka till förälder A och hela tiden barnet är hos A längtar hem och säger att hon vill åka hem och inte stanna kvar och ringa den förälder B...och fråga varför inte får komma hem till förälder B för.
Om barnet ALDRIG nämner förälder A när hon är hos förälder B utan tycker allt är frid och fröjd, möjligtvis att hon vill leka lite med förälder A någon dag men inte sova eller bo hos förälder A.
Jag tycker det är HEMSKT! Vilken vuxen skulle acceptera att bli tvingad att bo hos någon de inte ville?! Jag kan verkligen inte förstå det.
Skillnad om barnet inte visar att det föredrar att bo hos nån förälder, då är det en annan sak. Likaså att det inte skulle vara skrivet i i sten utan ändrar sig barnet sedan och vill vara hos förälder A så får man ju följa det. Tycker det är vidrigt att skicka ett barn till en person där de inte vill vara.
Jag VET att barn har svårt att ta beslut och gärna anpassar sig och säger det föräldern vill höra - oftast - MEN det finns de barn som INTE gör det utan tydligt visar vart den vill vara SAMT att det faktiskt finns fog för att barnet känner såhär.