• Majsan81

Fläckborttagningsmedel till tygsoffa sökes!

Jag har en grå tygsoffa som har fått sina fläckar genom tiden Nu är jag så trött på den och skulle vilja få den ren eftersom jag älskar den. Men vad sjutton ska jag ha för medel och hur går jag tillväga? Är rädd för att det skall bli mörka ringar typ efter att ha använt medel. Använder man medel på HELA soffan eller tar man bara på fläckarna? Det är ju egentligen bara fläckarna jag vill ha bort

Så ni som genom åren äntligen har gjort detta, dela med er till mig!

Ha en bra dag!

• Svar på tråden Fläckborttagningsmedel till tygsoffa sökes!
  • Dahlstedt

Jag brukar hyra en matt tvätt.... då passa vi på att ta soffan med den också!
    Det brukar kosta runt 400kr för ett dygn men det är värt varenda krona!

• jezzzica

vanish har ett matt medel som är som ett skum man sprutar på..det är kalas bra för soffor oxå!

• Knådd till våren

Finns skumtvätt som man använder i bilar...ser ut som en sprayburk!
    Ska visst fungera bra. Man sprutar på å gnuggar in å väntar tills det torkat....sedan tar man bara dammsugaren!

• Jennie Brunflo

Du köper en spray som heter typ fläckborttagningsmedel för tygmöbler. (Vi har från ta-bort....men det finns mrMuscel, Via och allt möljligt)

Sedan följer du bara instruktionerna.

Jag var grymt skeptiskt till den vi köpte.
    För man sprayade på fläcken så blev det som lite skum. Sedan skulle man lämna det där i 10minuter och sedan torka med torr trasa om det var något att torka. Klart!

Och det skojiga är att fläckarna försvann och det behövdes inte ens torkas och det blev inga ringar eller rosor på soffan. (Som jag var helt övertygad om att det skulle bli.)

• Majsan81

Åh tack för era tips! Skall bli spännande att se om jag får bort det :)

• Finlänskmamma

På Lidhl finns det en spray man sätter på fläkarna och sen torkar bort utan vatten.
    Minns inte vad den heter, men den är bra. Använder den åt våra matsals-stolar som barnen klotat ner. Dom har tyg-dyna.

Flaskan är blå!

• pofsan

Det finns många olika skumtvättmedel, jag använder alltid softcare, som säljs i möbelaffärer. Det som är viktigt är att alltid prova medlet någonstans på soffan där det inte syns ifall det skulle hända något. Tyget kan tappa färg eller bli noppigt-var försiktig när du torkar bort medlet, blir det noppigt så prova att bara torka i en riktning (följ trådriktningen på tyget)
    Använd aldrig vanligt tvättmedel eller fläckbortagningsmedel utan en tvätt som är gjord för möbeltyger.
    När soffan är ren och fin så spraya in den med impregnering för möbler, det skyddar soffan mot framtida smuts och fläckar

Lycka till!

• Pink Rose

Kan nån rekommendera något som finns att köpa i vanliga matbutiker som är bra?

• Majsan81

Nu har jag köpt Ta bortmedlet men har inte använt det än. Hur använder ni er av det medlet på fläckar på soffor? Okunnig som sjutton är jag ursäkta mig :(

• Majsan81

Det var liksom ingen skumsprayflaska utan en vanlig flaska med flytande medel. står att man skall dutta på och sen gnida in tills det blir skum och sen torka av med ljummet vatten samt därefter använda hårtorken. Låter ohyggligt omständigt

Svar på tråden Fläckborttagningsmedel till tygsoffa sökes!