Varför "bäddar" hundar ?
Som frågan lyder, varför bäddar dem innan de lägger sig ner ?
Som frågan lyder, varför bäddar dem innan de lägger sig ner ?
För att de vill ha det skönt. Varför bäddar du?
Jag har hört nått om varför men minns tyvärr inte.
Det är även för att de känner sig trygga.. Att de är i "säkerhet".
Ok, undrade bara om det berodde på något för det är ett beteende som våran hund har börjat med de sista tvåm veckorna.
Det är en kvarleva från den vilda genen. Dom vill ha en skyddande "grop" att ligga i.
:)
Ok, tänkte lite på det med skendräktig eller liknande.
Eller om hon känner av ayy jag är gravid på nått sätt.
De "trampar ner gräset", dvs gör en grop/mysig plats.
Trampar vet jag inte om hon gör, snarare buffar upp täcken, filtar osv ;) :P
Det är ett beteende som härstammar från vargen. Hundarna bäddar utan att fatta varför, det bara finns i dem. Samma sak med att den ruskar på huvudet när de har en leksak i munnen. Vargen gör så med sina byten. Vissa hundar har mer sånna beteenden än andra.
Detta är vad jag fått lära mig av vår hundinstruktör :)
Äta gräs är det ju också hundar som gör...samma sak där. De behöver verkligen inte äta gräs men bara gör det rent instinktivt :)
Äter gräs gör hundar för bättre matsmältning och skakar/ruskar på huvudet gör dom för att döda sitt byte (leksaken). Mina råtthundar skakade ihjäl möss/råttor och kompisens JRT dödar orm på samma sätt.
Min gamla schäferhanne bäddade alltid i bilen, men ingen annanstans! Märkligt eftersom det inte fanns något att ordna till liksom..
Äta gräs gör bara min hund när den ska rensa magen (kräkas). Så äta gräs verkar ju fylla en funktion i alla fall,.