• yca6pe91

Ludmila Ondrasek, erfarenheter?

Ska besöka Ludmila Ondrasek i Sundsvall nu i maj för att få reda på varför jag och min sambo inte blir gravida. Misstänker ägglossningsrubbningar så vi har sökt för detta, men har förstått att Ludmila även testar om man har bekteriell vaginos?

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av sina erfarenheter, om någon blivit hjälpt av denna kvinna eller vad som helst!!

• Svar på tråden Ludmila Ondrasek, erfarenheter?
  • Norrland

Ludmila är en mycket speciell och gullig gammal kvinna som, precis som du säger, behandlar bakteriell vaginos. Och många som har gått hos henne har blivit gravida efter många år av ofrivillig barnlöshet. Om man inte har någon utredning bakom sig, om man inte vet varför man inte lyckas bli gravid, så tycker jag att man kan prova att gå till Ludmila. Eller om man bara vill få sin bakteriella vaginos behandlad. Men det som gör att jag är lite skeptisk till henne är att hon är så superpositiv och försöker intala alla att de säkert kan bli gravida på egen hand, bara man går hem och tror på det riktigt mycket. Hon försöker få en att känna hopp. Och det är ju egentligen jättefint och bra. Men inte om man har en utredning och diagnos i bakgrunden, för då spelar det ingen roll hur mycket hon och jag hoppas, det kommer inte att lyckas ändå. Jag tycker att det finns en stor risk att hon skapar falska förhoppningar, som bara gör att man blir ännu mer ledsen och sårad efteråt, när man ändå inte lyckas. Dessutom skriver hon ut Pergotime till folk, trots att de har diagnoser som säger att man har supersvårt att lyckas på egen hand. Att skriva ut Pergotime och peppa för fullt, trots att man har Endometrios eller manlig faktor - det tycker jag är oansvarigt. 

Men det råder nog ganska olika uppfattningar om henne.  Hon hjälpte mig mot min bakteriella vaginos, som ingen annan (IVF-klinik eller läkare) tog på allvar. Men hon skrev också ut Pergotime och sa åt oss att gå hem och mysa ordentligt i tre månader så skulle vi se att vi säkert blev gravida. Men min man har dåliga spermier och jag har jättedåliga ägg. Vi införlivades med hopp och tyckte att det var jätteskönt att någon trodde på oss från början, men efter två månader började vi fundera på vad vi egentligen höll på med. Efter tre månader hade vi inte blivit gravida, vilket vi ju inte heller hade blivit på 8 år.

Men jag har kompisar som både har blivit otroligt hjälpta av henne och som har samma erfarenheter som jag. Så, berätta gärna din egen erfarenhet sen här.  

• Kia761

Jag och sambon har försökt att bli gravida i 3 år. Vi bor i Stockholm. Påbörjade utredning hösten 2010. I ärlighetens namn så tog vi aldrig tag i det ordentligt. Tog någon kur av pergotime vilket ju verkar vara någon typ av standard att ge när man inte hittar några större fel. Har dock förstått nu efteråt efter att ha sett provresultaten att jag har lite dåliga äggreserver men att det inte skulle ligga som hinder för att vi skulle bli gravida. Hur eller hur; vi hade bestämt oss för att vi borde klara det på egen hand. Jag kan även säga att jag under nästan 7 års tid dragits med besvär som jag nu förstår var bakteriell vaginos. Trots flera försök att få hjälp så avfärdades detta med att det var svampinfektion och till slut så accepterade jag att jag skulle leva med dessa problem. Jag hade konstant klåda och illaluktande flytningar vilket ackumulerade vid mens och ägglossning. . Några fina ägglossningflytningar var inte att tänka på.Det var i obalans helt enkelt
    Efter att kollat runt lite på nätet och då ramlat över lite forum här på familjeliv så började jag läsa detta om Ludmila och hennes dunderkur. I slutet på april för 1 år sen for jag och sambon till Sundsvall och blev mottagna på samma fina sätt som så många beskriver. Självklart hade jag BV. Både jag och sambon tog samma pencillinkur i kombination med massa vagiatorer och krämer för mig. Efter sommaren var jag som pånyttfödd. Allt var i balans igen; ingen klåda, inget illaluktande och massa fina ägglossningsflytningar. Då tänkte jag och sambon att nu blir det bebis. Tiden gick dock och i februari i år gav vi upp. Vi kontaktade CVL och hade vårt första möte i mitten av april. Vi fick remiss mot Huddinge men skulle i och med vårdgarantin få komma tillbaka till CVL i augusti. Lite nedslaget kändes det ju så klart men ändå kändes det en lättnad över att vi tog tag i det på allvar. En liten parentes i sammanhanget var att precis innan vi skulle gå från läkaren sa han lite finurligt. "vi kanske inte ses någon mer gång". Svarade något i stil med "det kan vi ju hoppas". Tänkte inte så mycket mer på det mer än att det var ett önsketänkande. Maj kom och min mens hade gått över några dagar; jaha tänkte jag nu ska man börja bli oregelbunden också som lök på laxen. Förseningen berodde dock på att jag var gravid!!! Är nu i vecka 7+1. Lycklig, lycklig! Jag tror att i och med behandlingen så blev det rätta förutsättningen och att jag och sambon innan det inte ens hade haft kanske en chans att få till en befruktning. Vi hade efter sommaren vår tid som alla andra att bli gravida när allt var i balans och jag var botad. Kollar man t ex inom veterinärmedicinen så behandlas alla ston som inte blir dräktiga med antibiotika för att utesluta infektioner och i 9 av 10 fall blir de sen dräktiga. Jag är inte en person som tror på mirakel men tror att i vårt fall berodde det på att flera faktorer föll på plats och att detta var en utav dem.
    Hoppas min historia gav lite svar på frågor om Ludmila iaf.
    Stor kram till er som försöker!

• Kia761

Som ett tillägg så kan jag säga att jag även boostat med d-vitamin och folsyra efter vi hade varit på CVL inför stundande ivf. Googla fertilitet och d-vitamin så ser man att det finns klara samband dem emellan. Jag är dessutom en person som med största sannolikhet lider av lite d-vitaminbrist med mitt asiatiska påbrå så jag tänkte att det kan ju inte skada att testa.
    Fråga mig om ni undrar något mer. Jag skriver gärna

• Lillstoran

Har också läst om D-vitamin. Just nu är jag med i en forskningsstudie på Huddinge om just D-vitamin och fertilitet. Men kan man inte testa BV här i Stockholm? Jag har haft det flera gånger och fått behandling här i Stockholm.

• Kia761

Säkerligen kan man kolla det här men det är ingen gängse praxis att man behandlar det i och med utredning iallafall. Dessutom tror jag inte man får den hästkur av antibiotikum av någon läkare här. Ludmila verkar har satt ihop denna kur själv får jag en känsla av. Oavsett om det var anledningen till att vi blev gravida så har jag ett mycket gladare underliv och känner mig som en ny människa. Jag har inte kliat en enda gång sedan behandlingen mot att ha haft klåda varje dag i 7 år.
    Läste någonstans innan om studien om d-vitamin som Karolinska påbörjat. Kunde dock inte om man redovisat något resultat dock. Vet du?

• Lillstoran
    Kia761 skrev 2012-06-04 17:52:13 följande:
    Säkerligen kan man kolla det här men det är ingen gängse praxis att man behandlar det i och med utredning iallafall. Dessutom tror jag inte man får den hästkur av antibiotikum av någon läkare här. Ludmila verkar har satt ihop denna kur själv får jag en känsla av. Oavsett om det var anledningen till att vi blev gravida så har jag ett mycket gladare underliv och känner mig som en ny människa. Jag har inte kliat en enda gång sedan behandlingen mot att ha haft klåda varje dag i 7 år. Läste någonstans innan om studien om d-vitamin som Karolinska påbörjat. Kunde dock inte om man redovisat något resultat dock. Vet du?

Kanske borde ta en tur till Ludmilla någongång i framtiden om det skulle behövas. Blir dock skeptisk när jag läser att i stort sett ALLA har BV. Är det svårt att få tid och går det på frikort? Jo, jag gjorde IVF på Huddinge och är därför med i studien. Men jag vet inget om resultat.
  • Kia761

Att just ALLA har BV kan jag också ställa mig frågande till. Att ingen märkt av det innan, liksom. Men det kanske är olika från fall till fall. Att jag hade BV var det ingen tvekan om och jag tror ändå på att det är vettigt att upprätta en optimal miljö för en befruktning. Kanske inte den enda faktorn men det är den enda behandling som vi gjort och vi är ju faktiskt gravida .

• Lillstoran

Intressant kvinna. Måste dock fråga om man inte har haft något av de besvär ni nämner. Kan man ha BV ändå? Har fått bejåhandling mot detta tidigare vid flera tillfällen. Efter behandlingen har jag alltid fått svamp direkt inpå.

• Kia761

I hennes behandling ingår även en engångsvagiator Pevaryl då ju antibiotikakurer ofta leder till svampinfektion. Jag hade inget besvär av svamp vad jag vet men det var kanske pga att Pevarylen togs i tid. Enligt henne, vad jag förstod , så kunde man ha BV utan symtom.

• Kia761

Btw: fick tid 2 veckor efter jag hade ringt. Mitt besök kostade som ett vanligt läkarbesök. Har dock läst om en del som fått betala mycket mer. Kolla upp det när du bokar tid. Jag är inte så insatt i det här med frikort men det borde ingå..?
    TS: hur gick det för dig?

Svar på tråden Ludmila Ondrasek, erfarenheter?