• stresss

Vad händer om man inte lämnar in deklarationen?

Som frågan lyder, vad händer? Min sambo har haft flera företag, ingen av dom lönsamma och förväntas lämna NE blankett. Men han vet inte vad han ska fylla i. Han har varit sjuk, och är inte i sin bästa form, någon kunnig som har råd att ge?
    Vad händer?

• Svar på tråden Vad händer om man inte lämnar in deklarationen?
  • katalysator

Man får en påminnelse och en förseningsavgift på 1000 kr, som ökar med ytterligare 1000 kr om deklarationen inte är inne i augusti.

• stresss

Är det bättre att lämna in den i pappersform då och inte fylla i uppgifter, men skriva under övriga upplysningar att ingen av företagen har gett vinst?

• katalysator

Han har inte möjlighet att e-deklarera för företagen? Det är betydligt enklare än att försöka förstå pappersblanketterna, eftersom det mesta går automatiskt.

Har företagen haft stor omsättning men ingen vinst, eller har de i princip varit overksamma? Jag skulle ju rekommendera att ni fyller i blanketterna så korrekt som möjligt för att slippa krångel, men om din man fortfarande är sjuk så kanske momsredovisningsbilagor inte är det han helst kastar sig över... 

• stresss

Lyckades inte e-deklarera. Företagen har haft minimal omsättning. En har gått med förlust.

• katalysator

Okej, med minimal omsättning så tror jag ni hinner fylla i blanketterna så gott det går Glad Det mesta ska ni ju troligen bara nolla ändå? Lycka till!

• PerG

Han kan begära uppskov att lämna in deklarationen! Mycket bättre än att bara skita i att lämna in den!

Jag tror den här ska fyllas i:
    http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2600.4.39f16f103821c58f680006536.html

Men det bästa är nog att ringa och fråga så fort som möjligt (imorgon alltså)!

Det värsta som kan hända då är att han inte får uppskov och då är han ju i samma sits som om han struntar i att deklarera, dvs det är helt klart värt att försöka i alla fall! 

• Mandel

Fast som näringsidkare ska man fylla i vissa hjälpblanketter där det då framkommer ev vinst eller inte.
    Man kan inte bara strunta i att fylla i den och skriva ingen vinst som övrig upplysning.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • stresss

Han har ringt och fått uppskov, säger att han har tid till 16 januari, låter det inte som extra lång tid?

• 223

Inte Januari, det måste vara 16 maj.
    Kontakta en revisor som gör det åt er. För det verkar som ni inte vet vad ni sysslar med alls. 

• stresss

Ja, det var 16 maj, och jag vet vad jag sysslar med, däremot inte han. Jag hoppas att vi hittar en revisor som vill ta sig an detta innan 16 maj. Han har lämnat all bokföring till en revisor när företaget var aktivt, men dessvärre är den revisor sjukskriven nu.

Och sambon har inte heller mått bra...

• ruthen
    Olle i skogen skrev 2012-05-03 07:44:11 följande:
    Väntar man tillräckligt länge så blir man sköntaxerad.
    skönstaxerad heter det, då det inte är särskilt skönt att bli skönstaxerad.
Svar på tråden Vad händer om man inte lämnar in deklarationen?