• Kicki86girl

Finns det några bärbuskar/fruktträd/grönsaker som INTE Behöver så mycket sol?

Jag har börjat odla saker på min balkong, hittils har jag skaffat jordgubbar, tomater och amerikanska blåbär. Halva balkongen är solig från morgonen till ca 3-4 på eftermiddagen men resten är det skugga på hela dygnet. Finns det några grönsaker/fruktträd/bärbuskar som skulle trivas där? 

• Svar på tråden Finns det några bärbuskar/fruktträd/grönsaker som INTE Behöver så mycket sol?
  • Diablo

Krusbär tål skugga.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Diablo

Jag ska leta vidare för att se om jag kan hitta andra roligheter!

• Diablo

Aronia tror jag klarar ganska mycket skugga, på bären kan du göra sylt eller safta.

• Kicki86girl

Tack för tipset om pelarträd, det var kul att se vilka sorter som finns, blev sugen på att köpa körsbär och något mer, har inglasad balkong så det är rätt varmt där på dagarna nu 

• Kicki86girl
    Diablo skrev 2012-05-04 13:44:22 följande:
    Tänkte bara tipsa om att ha pelar träd, passar bra på balkongen, det finns äpplen, päron, plomon mm. De växer ju på en kvist rakt upp och tar lite plats. Man kan ha det i en kruka. 
    www.bakker.se/produkt/pelarapple-ballerina-fl...-/
    Vet du förresten hur mycket frukt/bär som man får på ett pelarträd?
    Var på plantagen igår och köpte en röd krusbär på stam igår, hoppas att det blir några bär på den =) 
  • Diablo
    Kicki86girl skrev 2012-05-06 10:26:23 följande:
    Vet du förresten hur mycket frukt/bär som man får på ett pelarträd?
    Var på plantagen igår och köpte en röd krusbär på stam igår, hoppas att det blir några bär på den =) 

Jag tror man kan få ganska mycket, beror dock på ålder och på hur lång sammen är.
Svar på tråden Finns det några bärbuskar/fruktträd/grönsaker som INTE Behöver så mycket sol?