• elinorlilja

När byta säng? 15 mån

Hej!. Jag undrar lite när ni bytte från spjälsäng till vanlig säng alt tog bort ena spjälsängsidan?

Min dotter är 15 månader och har egentligen inte visat några större tecken på att hon inte vill sova i sin spjälsäng men hon sover såå mycket bättre i vår säng, även om vi inte sover där så därför undrar jag om hon kanske tycker vår säng är skönare men både kuddarna och täcket?.  

Jag tänkte därför om man kunde ta bort spjälsängsidan och använda en vanlig kudde till henne eller tycker ni det är för tidigt? 

• Svar på tråden När byta säng? 15 mån
  • Zara10

Min äldsta bytte vi säng vid 1 år då han klättrade ur spjälsängen , vi hade då en resårmadrass utan ben på golvet i hans rum för det blev inte så hög fallhöjd då ! Funkade kanon o han sov bra !

• Natulcien

Vi har aldrig haft spjälsäng öht. Sonen har sovit på madrass på golvet sen dag ett. Funkar finfint. Glad

• Zara10

Oj aldrig haft ? Har bebisen sovit med er eller ensam på madrassen ?

• Coyote

Nej, det är verkligen inte för tidigt. Vi tog bort ena sidan på spjälsängen när sonen var runt 10 månader, då gick han obehindrat och vi ville inte att han ens skulle komma på tanken att klättra över kanten på sängen. Han sover också mycket bättre i vår säng, så han ska snarast få en juniorsäng (19 månader gammal).

• fru sjunfors

Vid drygt ett år bytte vi, det bästa vi har gjort.. Lättare att lägga, och sover bättre även fast det mestadels inte är hela nätter

• Dohgon

våra killar har kvar sina spjälsängar än snart 16 månader gamla. funderar på att plocka bort sidan på åena då ena killen börjar visa tendenser att klättra ur, men inte skett ännu så väntar lite till.
    Men funderar på hur jag skall göra när vi väl tar bort sidorna, ska man lägga en madrass bredvid ifall de ramlar ur? Hur har ni andra gjort?

• Coyote
    Dohgon skrev 2012-05-02 08:53:11 följande:
    våra killar har kvar sina spjälsängar än snart 16 månader gamla. funderar på att plocka bort sidan på åena då ena killen börjar visa tendenser att klättra ur, men inte skett ännu så väntar lite till.
    Men funderar på hur jag skall göra när vi väl tar bort sidorna, ska man lägga en madrass bredvid ifall de ramlar ur? Hur har ni andra gjort?
    I början hade vi ett ihopvikt vuxentäcke på golvet bredvid, det är tillräckligt tjockt för att dämpa ett eventuellt fall, men inte så svårt att gå över om han vill gå upp ur sängen. Vi hade det där i ett par veckor, tills vi såg att han kunde kliva ur utan att ramla. Det finns lösa stödbrädor att köpa på Ikea och skruva dit, då rullar de inte ur heller.
  • Dohgon
    Coyote skrev 2012-05-02 08:55:09 följande:
    I början hade vi ett ihopvikt vuxentäcke på golvet bredvid, det är tillräckligt tjockt för att dämpa ett eventuellt fall, men inte så svårt att gå över om han vill gå upp ur sängen. Vi hade det där i ett par veckor, tills vi såg att han kunde kliva ur utan att ramla. Det finns lösa stödbrädor att köpa på Ikea och skruva dit, då rullar de inte ur heller.
    Aha, tack så mycket för tipset =) Jag funderade ett tag på att skära sönder en gammal 90 madrass och lägga bredvid och in under, men täcke kanske är bättre =) vi har typ 5 gästtäcken så =)
  • Egendomligt

Vår son fick en juniorsäng vid 19,5 månad. Han hade inte visat några tendenser till att klättra ur spjälsängen, men vi bytte ändå av flera anledningar.

Dels ska han få syskon som behöver spjälsängen om några månader (och min stora mage gjorde att det började vara svårt att lyfta honom i och ur spjälsängen). Dels kändes det som att han var tillräckligt stor för att klara att ta sig ned från en juniorsäng på ett säkert sätt, vilket jag tycker är en förutsättning för att byta. Han har en stödbräda i huvudänden, och så har vi lagt en liten madrass på golvet som extra skydd, men han har inte ramlat ur ännu, och nu har han haft den två veckor.

• LillfisenE

min kille är också 19 månader men sover i sin spjälsäng, han ska få syskon om sisådär 7 veckor, men blev helt förstörd när jag skulle städa bakom hans säng och därför flyttade ut den i mitten av rummet.. så jag tror han får sova kvar i sin spjälsäng tills han är redo att byta. 
    Vi har en växasäng också. 

• Aaglars

Aldrig haft spjälsäng då barnen känt sig instängda i det. Börjat sova i växa-säng från 1,5års ålder - efter att ha samsovit med oss.

• Natulcien
    Zara10 skrev 2012-05-02 08:40:37 följande:
    Oj aldrig haft ? Har bebisen sovit med er eller ensam på madrassen ?
    Madrassen låg bredvid vår dubbelsäng, och jag samsov med honom på den tills han var 2 månader. Då började han sova hela nätter så då ammade jag honom bara på madrassen och la mig sen i dubbelsängen, medan sonen sov vidare på madrassen i ett litet "bo" som vi hade gjort av en filt.

Nu är han 1,5 år och sover fortfarande på samma madrass, fast nu i eget rum. Glad
  • Zara10

Underbart att det funkade , låter nästa lite mysigt :)

• Natulcien
    Zara10 skrev 2012-05-02 12:28:57 följande:
    Underbart att det funkade , låter nästa lite mysigt :)
    Supermysigt! Och så praktiskt. Om han är orolig någon natt, eller sjuk så kan man ju bara lägga sig bredvid och sova tillsammans med honom.
  • elinorlilja

Åh tack för era tips! Jättebra verkligen!. Ska nog börja med att ta bort spjälsängsidan först och se vad hon tycker om det och byta kudde till en vanlig.

Svar på tråden När byta säng? 15 mån