• Cinderella87

Växthus

Ska köpa mitt första växthus och har kikat på lite olika modeller.
    Jag undrar om man ska satsa på ett växthus med kanalplast eller med genomskinlig plast?
    Om man väljer genomskinligt, måste man då täcka glaset med bubbelplast för att minska brännrisken på plantorna? eller går de lika bra att ha ett genomskinligt som ett med kanalplast?  

• Svar på tråden Växthus
  • Diablo

Jag vill bara ge dig ett tips utöver vad du faktiskt frågar och det är: Köp inte ett förlitet växthus. Mitt är 7,2m2 och jag tycker det är i minsta laget. Hade gärna velat ha en mysig trädgårdsoffa eller en annan typ av sittplats, där man kan sitta och ficka på våren eller på hösten. Bara ett tips!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Cinderella87

Ja fast vi ska göra en mysig stenläggning utanför med fikaplats och blommor osv. Men törs man köpa ett hus som är genomskinligt? Dom är ju snyggare...

• Diablo
    Cinderella87 skrev 2012-05-02 17:27:20 följande:
    Ja fast vi ska göra en mysig stenläggning utanför med fikaplats och blommor osv. Men törs man köpa ett hus som är genomskinligt? Dom är ju snyggare...

Jag har glas, jag har hängt upp ljusa tygstycken i taket för att växterna inte ska bränna. Snyggt och praktiskt.
  • Diablo

Nej, jag har hängt tyget i taket, mycket trevligare att stå i skugga och arbeta och slippa stå och kisa med ögonen. Jag har hyllor längs med väggarna så där står mina växter. Jag har alltid vädringsluckorna öppna när det börjar bli varmt, annar blir det helt för varmt.

• Jojje08

Det är en del val man måste göra när man ska köpa växthus. Vad som passar bäst beror på vilka krav man har. Precis som du skriver: Ska det vara snyggt, eller optimalt att odla i. Lite mer resonemang om att välja växthus.

• Rigmor Mortis

Jag bytte ut mitt glas mot kanalplast, dels för att det ger bättre odlingsklimat och dels för att en del glasrutor var sönder och jag inte känner för att plocka mer glas ur gräsmattan.

• mystiskemannen

Investera i ett geodom-växthus med 3-4 lager polykarbonat och odla året runt. Enda vettiga alternativet.

Svar på tråden Växthus