• Anonym (öppna eget?!)

Förlora mitt höga SGI om jag startar eget?

Jag studerar på ett program, men är just nu ledig pga föräldraledighet med högsta SGI från mitt tidigare arbete ( vilande SGI). Jag funderar nu på att ta en termin ledigt från studierna och öppna eget med starta eget bidrag - vad händer då med mitt höga SGI som jag såklart är enormt rädd om? Hur kan jag undvika att förlora mitt SGI? Ta ut föräldrapenning fem dagar i veckan, hjälper det (och bara jobba 2 dagar i veckan)? Om jag inte tar starta eget bidrag, hjälper det? Min verksamhet lär ju liksom inte gå så bra första tiden då den tar dig att bygga upp... Min plan är sedan att fortsätta vara föräldraledig eller återgå till studier, men vill som sagt INTE äventyra mitt vilande höga SGI!
    Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Förlora mitt höga SGI om jag startar eget?
  • Försäkringskassan

Hej!

När du är ledig för vård av ett barn som inte har fyllt ett år är din sjukpenninggrundande inkomst, SGI, skyddad.
    För att få fortsatt skydd för din SGI när barnet har fyllt ett år behöver du ta föräldrapenning fem dagar i veckan
    om du är helt ledig. 

Om barnet är över ett år och om du studerar så är din SGI är vilande så länge som du har studiestöd. 
    Om du har fått stöd till start av näringsverksamhet så är din SGI vilande under den perioden och
    vi utreder  din SGI när stödet upphört.

Om du arbetar i det egna företaget 2 dagar per vecka behöver du ta ut föräldrapenning med 3 dagar per vecka
    för att skydda SGI.

Här kan du lösa om aktivitetsstöd vid start av eget företag:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/egen_foretagare/om_du_vill_starta_eget_foretag/aktivitetsstod,_start_av_egen_verksamhet/!

Hälsningar
    Vera, handläggare

• Anonym (öppna eget?!)

tack för svaret! Undrar om jag tar ut FP 5 dagar i veckan och sedan jobbar 2 dagar med mitt nya företag - är min gamla SGI skyddad ändå? Vill ju inte att mitt SGI ska räknas om till min nya mycket lägre inkomst... 

• Försäkringskassan

Hej!

Din sgi är skyddad så länge du tar ut föräldrapenning på minst 5 hela dagar/v om du inte arbetar alls. Du har samma skydd på din sgi även om du bara tar ut 3 dagar/v med föräldrapenning när du jobbar 2 dagar/v.

Du kan också, om du vill, ändå ta ut 5 dagar med föräldrapenning och jobba 2 dagar/v.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (öppna eget?!)

Finns det någon regel om hur mycket man får "extrajobba" som mammaledig utan att SGI:et påverkas?  Känns ju som att mitt höga SGI skulle ryka oavsett hur jag gör om jag öppnar eget under föräldraledigheten eller under studietiden?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Som föräldraledig kan du jobba hur mycket du vill/v om du inte samtidigt tar ut föräldrapenning.

.

Är ditt barn fyllda 1 år är din sgi skyddad så länge du har full sysselsättning 5 hela dagar/v.

Om detta finns det att läsa om i vårt faktablad om föräldrapenning sidan 4.

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Förlora mitt höga SGI om jag startar eget?