• Nemi76

Hur får man bort bajsfläckar på kläder?

Jag är, som ni kanske förstår, inte den husmoderliga typen och nu har ett litet pyre kommit in i mitt liv och med det bebiskläder med bajsfläckar. Upptäckte att de inte riktigt går bort i tvätten och undrar nu vad sjutton som finns för husmorsknep att ta till? Jag gjorde väl misstaget att lägga pyjamasen i tvättkorgen och där fick den ligga en dag eller två innan den tvättades. Jag misstänker att blötläggning är en bra grej? Men räcker det, eller ska man ta till andra knep? Inte så jättefint när byxbenet eller rumpan har en svagt gul bajsfläck trots att kläderna är nytvättade.

• Svar på tråden Hur får man bort bajsfläckar på kläder?
  • Eber

Blötläggning är det som funkar bäst, och helst direkt in i maskinen...

• Vinxen

Jag brukar skölja upp det direkt å sedan tvätta i maskinen med en halv skopa vanish blandat i tvättmedlet. Det biter på det mesta i fläckväg. Men ja, blötlägga är bra :)

• Erica80

Jag blötlägger inte men jag sprayar med vanisch innan jag slänger in det i maskinen..

Har oxå märkt att det spelar roll vilket tvättmedel du använder. Jag använde Lidls tvättmedel innan och alla fläckar försvann inte trots vanisch. Nu använder jag Via och alla fläckar försvinner Skrattande

• Pickeli

Jag kör vanish och neutral tvättmedel. Det spelar ingen roll om de legat i tvättkorgen och gonat till sig innan. Vanish fixar det! Gärna spraya på fläcken innan och sedan pulver i maskinen.

Google it!
  • ChAlAn

Skölj av det värsta och skrubba sedan med flytande galltvål, låt verka några timmar och kör det sedan i maskin. Funkade mycket bättre på just bajs än typ vanish och liknande produkter. Snällare mot miljön också :)

• Nemi76

Tackar min lyckliga stjärna att jag flyttade till lägenhet med tvättmaskin! Blöttlägga, Vanish/Galltvål och sedan maskin är The Shit alltså?

Tack för alla tips, just nu ligger pyjamasen i blöt med lite tvättmedel eftersom jag inte äger Vanish/Galltvål men om jag bara kommit in i duschen och gjort mig presentabel så jag kan dra ner på stan så blir det nog inköp av det ena eller det andra  

• Jeff

Jag tvättar av så mycket som möjligt i handfatet och kör sedan direkt i tvättmaskin med vanliga Grumme Tvättsåpa.

Hur man än gör verkar det avgörande vara att inte låta det torka in.

• principessan

Jag hade kläderna i kallt vatten innan jag tvättade i 60 grader med via.

• voldis

Tvätta först i kallt vatten sedan varmt. Tar man varmt med en gång så gror bajset in ännu mer

• Skit i det du

"Ta bort"
    Har aldrig haft nån bajs som fastnat.. Och ibland vanish

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
Svar på tråden Hur får man bort bajsfläckar på kläder?