• Faith84

fosterrörelser

Behöver jack bli orolig om jag inte känt av min bebis på nästan två dygn i magen när jag har gått 20 veckor in i graviditeten? Tacksam för svar.

• Svar på tråden fosterrörelser
  • youpinalle

Det beror väl på  hur ofta du känner bebis annars? Jag känner min tös varje dag så hade jag inte kännt henne på 2 dygn hade jag nog ringt min bm ändå så att man får komma in och kolla

• StarStruck
    youpinalle skrev 2012-05-02 12:44:11 följande:
    Det beror väl på  hur ofta du känner bebis annars? Jag känner min tös varje dag så hade jag inte kännt henne på 2 dygn hade jag nog ringt min bm ändå så att man får komma in och kolla
    Nej, bm kommer säga att det är normalt att bara känna då och då, det är inte för ens efter v 25 man bör ringa om man inte känner något på länge.
  • Blomsteröga
    StarStruck skrev 2012-05-02 13:24:27 följande:
    Nej, bm kommer säga att det är normalt att bara känna då och då, det är inte för ens efter v 25 man bör ringa om man inte känner något på länge.
    Varför just vecka 25? Det går numera att rädda barn som föds i vecka 23. Det verkar väldigt korkat att ha v 25 som riktmärke då.
    För övrigt tyckte min barnmorska att jag borde ha hört av mig till förlossningen när jag inte hade känt bebisen under hela helgen i v 22. Jag tog kontakt med en barnmorska på måndagen och då var han tyvärr död. Det hade inte gått att göra något åt det, men hon tyckte inte att man ska gå och oroa sig en hel helg som jag gjorde.

Mitt råd är att om man börjar bli orolig ska man kontakta barnmorskan. Man känner själv när man börjar bli allt för orolig. Jag grät flera gånger under helgen, men tänkte ändå att det var bäst att vänta till måndagen eftersom alla sa att det var normalt att bebisen hade lugna perioder.
    Oftast är allt bra, men det är bättre att kolla om man är orolig. Speciellt för sin egen skull sa min barnmorska. Längre fram i graviditeten blir det även för barnets skull. 
  • StarStruck
    Blomsteröga skrev 2012-05-02 13:33:44 följande:
    Varför just vecka 25? Det går numera att rädda barn som föds i vecka 23. Det verkar väldigt korkat att ha v 25 som riktmärke då.
    För övrigt tyckte min barnmorska att jag borde ha hört av mig till förlossningen när jag inte hade känt bebisen under hela helgen i v 22. Jag tog kontakt med en barnmorska på måndagen och då var han tyvärr död. Det hade inte gått att göra något åt det, men hon tyckte inte att man ska gå och oroa sig en hel helg som jag gjorde.

Mitt råd är att om man börjar bli orolig ska man kontakta barnmorskan. Man känner själv när man börjar bli allt för orolig. Jag grät flera gånger under helgen, men tänkte ändå att det var bäst att vänta till måndagen eftersom alla sa att det var normalt att bebisen hade lugna perioder.
    Oftast är allt bra, men det är bättre att kolla om man är orolig. Speciellt för sin egen skull sa min barnmorska. Längre fram i graviditeten blir det även för barnets skull. 

Fosterrörelserna är som tydligast mellan vecka 20 till 32. Barnet utför i genomsnitt 200 rörelser om dagen i vecka 20 och 375 rörelser per dag i vecka 32. Efter vecka 32 får barnet betydligt mindre plats i livmodern eftersom det fyller ut hela livmodern med sin kropp. Många kvinnor blir då lite oroliga för de ändrade rörelserna men det finns alltså ingen anledning till oro. Det handlar om platsbrist!

Från vecka 26 bör alltså man känna någon fosterrörelse var dag. Känner man inte fosterrörelser så bör man kontakta förlossningen så man få komma in på en undersökning för säkerhets skull. Om du lägger märke till någon betydande skillnad i barnets rörelser när du början närma dig förlossningen bör du underrätta personalen på mödravårdscentralen eller förlossningsavdelningen. Det gäller även mycket tydligare rörelser som kan vara ett tecken på stress eller för lite fostervatten.

Från baby or not.
    De allra flesta bm säger att det inte är någon fara, det står på flera sidor. En del har inte ens börjat känna fosterrörelser.
  • Blomsteröga

Och? Ska man alltså vänta till v 26 bara för att det är då man "ska" känna rörelser varje dag? Om man har känt rörelser sen vecka 18 är det vanligt att man blir orolig om det plötsligt slutar. Det är ovanligt att något är har gått snett, men jag förstår inte varför det ska vara fel att kontakta barnmorskan i ett sånt här läge? De flesta barnmorskor säger säkert att det inte är någon fara, men de flesta erbjuder även någon slags kontroll. Förstår inte ditt behov av att säga till TS att hon inte bör ringa. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

• Mozzy

Jag blev skitnojjig när jag inte känt mitt barn på ett dygn, åkte till förlossningen (som ligger närmare där jag bor än att vänta ytterligare 12 timmar på bm, det var på kvällen) där mätte de hjärtljud och sa att det är bättre att komma in och lugna sig än at vara väldigt orolig. Dessutom om något varit fel hade de kunnat göra något.

Har fått tipset att dricka ISKALLT vatten och lägga sig på rygg. Barnet tycker att det är obehaglit att ligga mot det kalla och rör (i bästa fall) på sig. Min brydde sig dock inte nämnvärt om detta.  

• StarStruck
    Blomsteröga skrev 2012-05-02 14:10:34 följande:

Och? Ska man alltså vänta till v 26 bara för att det är då man "ska" känna rörelser varje dag? Om man har känt rörelser sen vecka 18 är det vanligt att man blir orolig om det plötsligt slutar. Det är ovanligt att något är har gått snett, men jag förstår inte varför det ska vara fel att kontakta barnmorskan i ett sånt här läge? De flesta barnmorskor säger säkert att det inte är någon fara, men de flesta erbjuder även någon slags kontroll. Förstår inte ditt behov av att säga till TS att hon inte bör ringa. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Jag har inte sagt något om att vänta, jag ger dig ren FAKTA, det är så det är.
    Det ÄR normalt att inte känna regelbundna rörelser för ens då.
    Jag har inte heller sagt att det är fel att inte kontakta bm om man är orolig heller.
    Jag har heller aldrig sagt åt TS att inte ringa! Det enda jag sa är att det är fullkomligt normalt, inget annat!
    Det beror inte på hur ofta man känner bebis just för att det är normalt att inte känna bebis varje dag. Det var det jag poängterade. Jag är själv i v 22 just nu. Chilla!!
  • Blomsteröga

Du skriver det i inlägg 3

• StarStruck
    Blomsteröga skrev 2012-05-02 15:57:58 följande:
    Du skriver det i inlägg 3
    Jag tror att du har uppfattat mig helt fel.
    Jag menade så att efter v 25 så SKA man ringa, innan det räknas det som normalt att inte känna varje dag och det är det man oftast får höra. Jag har aldrig sagt till TS att inte ringa.
  • Blomsteröga

Ja jag kanske misstolkade dig då StarStruck.
    Fast även om det anses som normalt så är det bara en själv som kan avgöra om rörelsemönstret har förändrats och jag vidhåller att man absolut ska ringa in efter v 23 eftersom det faktiskt kan gå att rädda bebisen då. Sen tycker jag att man ska ringa in om man är runt v 20 också för sin egen skull. Det är inte bra för någon att nästan gå upp i atomer av oro.

Hoppas allt är bra med dig och din bebis TS. 

• livetimagen

Jag har känt min bebis varje dag sedan v19. Är nu i v 22. Jag kommer definitivt ringa bm om jag inte känner bebis på två dygn!

• Helenasoch jörgens

hej... jag är  i vecka 21 (20+5) o känner fosterörelser var o varannan dag, men för nån dag sen kände jag inget på två dar, så tror inte du behöver va orolig.. men förstår dej o att du blir orolig..

• angelikaa

Om du är orolig så ring! Du ska självklart lita på din egen magkänsla, är du orolig är de väl bättre å kolla upp de :) 

Vincent 100824 <3
  • youpinalle

Hur gick det för dig ts?

• Skogsmamman

Gammalt inlägg men ville skriva ändå.

Man har börjat ta minskade fosterrörelser på större allvar än innan. Min bm sa åt mig att ringa förlossningen när jag bara känt små små puffar under 2 dagar i v.22. I och med att jag sedan v 16 känt henne varje dag och från v20 väldigt starka sparkar å kullerbyttor!

Så man ska inte gå efter v 25 "regeln" utan efter hur man känner sitt barns rörelse mönster. Bättre å kolla en gång för mycket än en gång för lite!!

Svar på tråden fosterrörelser