• Anonym (avlastning?)

får man ha kontakt/avlastningsfamilj som är ens egen?

Hej. Jag har lite funderingar. jag och sambon ska bli särbos, och han klarar inte av att hjälpa till med våra gemensamma barn särskilt mycket.
    Vi har tre barn i åldrarna 7, 5 och 2 år. Alla tre är väldigt aktiva barn och har svårigheter och tar det i princip aldrig lugnt. När vi är hemma så springer dom omkring och leker och härjar o även bråkar mycket med varandra.
    Vi står i kö för att få göra utredning på barnen, då både dagis och vi själva misstänker att det kan röra sej om ADHD, då många i släkten på båda sidor, även barnens pappa har detta.   
    Det är väldigt krävande att ha så livliga barn och vi har ingen möjlighet till avlastning från någon. Har inte haft det på flera år, och det börjar bli riktigt jobbigt för oss båda, speciellt pappan som själv har svårigheter.

Så vad jag nu undrar är, kan man prata med soc, familjerätten om att man vill ha en avlastningsfamilj som kan ha barnen en helg i månaden (fredag-söndag)  
    Och får man välja familj själv? Alltså kan jag välja min egen mamma? Hon jobbar som det är nu på helger, och kan därför inte ställa upp annars. Och får man betalt för att vara avlastningsfamilj?
    Hon har inte råd att ta ledigt för att hjälpa till, och vi har inga pengar att betala henne med heller.
    Därför undrar jag om man kan göra på detta sätt?
    Jag vill ha en avlastningsfamilj, men det är endast om det är någon jag känner. Jag kommer aldrig att lämna mina barn till ngn okänd.. Vad tror ni?    

Svar på tråden får man ha kontakt/avlastningsfamilj som är ens egen?