• Ankungen

Magnetröntgen - någon som vet?

Min skrutta ska på magnetröntgen och då ska hon tydligen sövas oxå. Är det någon som har erfarenhet av magnetrönten på småttingar. Ska dom fasta? Hur länge isf och hur fastar man en sju-månaders bebis?? Hur lång tid tar MR? Hur länge är dom sövda? Hur länge blir man kvar på sjukhuset efteråt? Jag kommer säkert att få mera info. från sjukhuset såsmåningom, men jag tänkte iaf höra mig för här oxå.

• Svar på tråden Magnetröntgen - någon som vet?
  • Maggen

Vet inte hur det är med bäbisar, har bara erfarenhet av vuxna.
    Hon kommer väl att sövas, för att hon ska ligga alldeles stilla under rtg undersökningen. Får troligen ett sömnmedel som snabbt går ur kroppen, vuxna patienter brukar sova ca 10 min på detta och sedan är man pigg igen. Fastar gör hon troligen för att hon ska sövas. Ca 6 tim brukar räcka att fasta, men har ingen aning hur man gör med små bäbisar. Det måste ju vara svårt..finns säkert nån fiffig lösning...

Själva mr undersökningen går snabbt. Våra vuxna patienter som blivit sövda en kort stund, kan gå hem bara de vaknat och de brukar även få ngt att äta eftersom de varit fastande ett tag. Brukar handla om ca 1h efteråt.

Hoppas allt går bra!

• Mosaik

hejsan! vi var i november inne o gjorde magnetröntgen på vår då 1 årige son...jag var jättenervös och det var jättemånga frågor som vi ville ha besvarade...william fick inte äta efter kl 3 på natten, han skulle sövas kl 9 på morgonen, tror att det är 6 timmar som gäller för flytande föda. det är svårt det där med fastandet men har ni tur så ska ni in tidigt på morgonen så lillan har sovit innan. som sagt wille sövdes kl 9 och han vaknade nån gång vid 12 tror jag, det var jätte otäckt när de sövde honom, vi fick vara med de första sekunderna av narkosen, sen åkte de vidare för att söva honom djupare, då fick vi snällt vänta utanför i den ca timman det tog att magnetröntga. uch vilken jobbigt väntetid alltså, å sen när de kommer med denna stora säng och vår lille kille e han helt utlagen o bara ligger o darrar, ofta fryser de väldigt mycke när de väcker upp barnen, därför fick de söva honom lite lite i blodet igen så han vaknade långsammare.. han fick ha ett täcke på sig som pumpade värme, vi fick följa med william till uppvaket och dä fick han vakna i lugn och ro i min famn... han var som sagt orolig innan han vaknade till ordentligt men när klockan blev ca 13 så var han helt som vanligt igen och på bra humör, vi åkte från sjukhuset igen vid 16 tiden eftersom de vill ha kvar barnen för observation ett par timmar. ...det går bra ska du se men det är jobbigt medans det görs...berätta gärna när ni vet mer...kram

Ps: väntan på svaren var också väldigt jobbigt, tag ca 4 veckor tror jag, som tur var såg allt fint ut i williams hjärna

• Helly78

Min tös var 6 mån och 2 veckor gammal när hon tog magnetröngten. ska tillläga att hon var inlagt då.
    Man ska fasta 6 timmar innan. Hon låg på en säng och hade massa sladar på och jag satt brevid och vad med henne ända tills hon blev sövd.. Det var jobbigt att lämna henne. Det fanns en rum brevid, men jag satt i hennes rum där hon bodde. Det tog ca 2 timmar. Men då tog magnetröntgen, ryggmärgprov och ta mer blodprover.. Annars skulle det dröja 1 time.
    Väl uppvakningrum, där låg hon i sängen och hade tjock täcke och hon darrar. Satt där med henne i 1 timme och hon vaknar lugnt o fint, sen gick vi upp i hennes rum och fick mat..

Svaren tog 1- 2 dar, det beropå på vad de söker efter och om det var akut. Hennes var akut, men annats kulle jag tror det dröjer länge, som knubbis skrev...

Kram

• elliot1

Hej!
    Vet inget om magnetröntgen, men vår kille är sövd två gånger för operation. Det är fasta i 6 timmar och små barn opereras i alla fall på morgonen för att inte fastan ska bli onödigt jobbig. Sedan brukar de få dropp och då blir de inte lika hungriga. Ni får säkert vara men tills han är sövd. Det var inte kul att se illskrika och sedan när de sprutade in medlet så bara tystnade han o armar o ben föll ut. Jättejobbigt att lämna lilla han ensamen bland massa läkare och sköterskor. Lilla han på ett jättestort bord med en jättelampa över. Usch o fy. Men det gick bra!

• Aquilon

En kommentar bara. Eftersom jag granskar MR-undersökningar på daglig basis så bekymrar det mig lite att man blandar ihop MR och röntgen. MR skall alltså _inte_ utläsas "magnetröntgen" (även om till och med en del läkare gör det). Magnetkamera är mer korrekt. Magnetresonanstomografi om man vill vara riktigt petig. Det är ingen som helst röntgenstrålning inblandad, utan bara radiovågor och magnetfält.

• ulricaa

Aquilon:
    kan du förklara skillnaden mer ingående? Jag fattar inte riktigt.... När görs MR och vad talar den om? Kan du mer om magnetröntgen så vill jag gärna veta mer om det också....
    /Ulrica

• ulricaa

Ankungen: hoppas det är ok att jag norpar lite av tråden!

• ulricaa

Kom på en sak ang fastan också... jag tror att man kan ge vatten, vätskerersättning eller något som heter Pre-op (finns på apoteket) så sent som två timmar innan, bröstmjölk 4 h. Kolla med personalen!

• syss

Nästa fredag ska vår lilla flicka (14mån) gå igenom samma sak. De som sägs ovan angående fasta stämmer med de papper vi har fått.

Tack för den information som du lämnade knubbisen det är precis sånt som jag har undrat. Här tror jag dock att väntan på svaret bara var en vecka hoppas att den informationen stämmer 4 v känns väldigt långt..

• Aquilon

Det finns två vanliga sätt att avbilda insidan av skallen, det ena är datortomografi (CT), det andra är magnetkamera (MR).

CT bygger på ett vanligt röntgenrör (dvs här handlar det om röntgenstrålning) som snurrar runt patienten. Den insamlade informationen bearbetas sedan av en dator i miljonklassen. Man får då inte en platt röntgenbild utan istället en "skiva" av patienten, ungefär som man skär upp en brödlimpa (lite makaber jämförelse). Man kan också rekonstruera bilden i 3D om så önskas.

MR är istället i grund och botten en kombination av en riktigt stark magnet (därav det strikta förbudet mot medhavda metallföremål) och en radiosändare/mottagare. När kroppens vävnader är påverkade av magnetfältet och samtidigt tar emot en radiovåg kommer de efter en kort stund att sända ut egna radiovågor som man sedan avläser för att så småningom få ut sin bildinformation (även här är ett gäng riktigt dyra datorer inblandade). Fördelen med MR är att man ser mjukdelar så väldigt mycket bättre än med CT, samt att det inte är någon farlig strålning inblandad.

CT används i regel på akuta frågeställningar (efter skallskador ex. vis) eftersom man lättare ser blödningar och skelettskador. En annan fördel är att undersökningen tar en minut, istället för en halvtimme som är fallet med MR.

MR är mer använt i utredningssammanhang när man letar tumörer, missbildningar etc.

• Mosaik

jag måste nog rätta mig lite, de fösta provsvaren som var MR fick vi efter 2 veckor, blandar ihop lite eftersom vi fick så många svar om massa olika saker med några veckors mellanrum..men som någon sa, de som de hade för syfte med willes undersökning skulle inte påvärkat hans behandling sådärför skickade de inte akutsvar..är det så att provsvaren kan ändra eller påvärka behnadlingen måste de skicka akutsvar som går mycke snabbare..
    kramar

• Alvi

Läser denna tråd med stort intresse då min tjeja (1,5 år) ska på MR den 30:e....

• Ankungen

Oj! Tack för alla svar!

Känns alltid bra att få veta lite från er som om varit med om samma eller liknande saker.

Aquilon - tack för klargörande ang. MR, CT mm.

Kurren - helt OK. Bra frågor! Skulle ju vara suveränt om man fick amma fram till fyra timmar innan. Hoppas verkligen att det stämmer.

• mulena

Vi gjorde CT-skalle (tack för din förklaring Aquilon, det fick mig att minnas) när min son bara var 8 veckor. De sövde inte, eftersom så små barn ofta sover endå. Jag nattade honom i famnen och la sen honom på britsen. Det gick bra och snabbt.

För oss var det akut för de ville se om det var en infarkt eller nått annat, vilket det inte var. Vi ska troligen göra en MR längre fram, då vi vill se tydligare bilder på de mindre skador som inte syns på CT.

• Alvi

Ankungen: Det Kurren skriver stämmer - vatten eller söta drycker (typ äppeljuice) två timmar innan, och tutte fyra timmar innan...

• Ankungen

Sisu: Vad bra! Då ska vi nog greja den delen iaf...

• Bobline

Jag tror att vi fick ge ersättning 4 timmar innan min tjej op, men är inte säker??
    Min dotter ska oxå genomgå MR men vi vet ej när, beror på när hon blir mindre skraj för vuxna. Tror att vi får vara kvar lite längre för de ska rätta till hennes shunt efter MR men det var skönt att veta att ni kommer hem samma dag som undersökningen, då kanske vi gör det med.
    Lycka till ni som har barn som ska göra undersökningen. Berätta gärna efteråt hur det har gått.

Svar på tråden Magnetröntgen - någon som vet?