• Matilda03

Har vi förstört vår syrenhäck?

Jag och min sambo har gjort en stor miss i vår trädgård, vi har mycket syren, hög häck och buskar. Igår fick vi för oss att vi vill ta av den lite så den är lite kortare och mer jämn så vi klippte bara rakt av och tog bort nån halvmeter på höjden och en del på sidorna som hängde ner. 

Men nu har jag för det första förstått att man ska beskära syren efter blomningen så nu får vi inte blommor i år, men får vi ens det nästa år? Och på höjden är det massa pinnar rakt upp nu, hur kommer det växa sen, kommer kanske bli skitfult?

Vad kan vi göra åt det nu?      

• Svar på tråden Har vi förstört vår syrenhäck?
  • Din mamma

Min pappa har gjort så i alla år med sin syrénhäck, men det har alltid kommit blommor på den ändå.

• Matilda03
    Din mamma skrev 2012-05-02 13:22:02 följande:
    Min pappa har gjort så i alla år med sin syrénhäck, men det har alltid kommit blommor på den ändå.

Jaha va bra men inte samma år väl? För nu har vi väl klippt bort det som skulle vuxit ut i maj-juni. Hur ser det ut på din pappas syren då med pinnarna?
  • Guld gossarnas Super Mamma

vet ju de som hugger ner hela syren busken och den kommer upp igen och blommar nästa vår,men er lär nog inte få så många blommor då den inte har några kvistar med knopp på kvar kanske? finns det,så kommer den nog att blomma lite ändå =)

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • J R

Det är ingen fara. Den kommer att komma igen med full kraft! Dock kommer blommorna inte förrän nästa år.

• Din mamma

Jag blev lite osäker och var tvungen att ringa och fråga. Han klipper alltid son häck EFTER att den blommat. Men han klipper den rakt av och trimmar även den på sidorna. Och han får alltid mycket blommor.

• Matilda03
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2012-05-02 13:27:53 följande:
    vet ju de som hugger ner hela syren busken och den kommer upp igen och blommar nästa vår,men er lär nog inte få så många blommor då den inte har några kvistar med knopp på kvar kanske? finns det,så kommer den nog att blomma lite ändå =)
    Den har en del knoppar kvar så lite blommor blir det nog men mycket är kala pinnar rakt upp o jag vet inte hur det kommer se ut nästa år... Jo jag har också läst om de som hugger ner hela vägen ner, det verkar liksom vara bättre att göra så med iaf delar av häcken än att göra så som vi gjort har jag förstått nu i efterhand.
  • Matilda03
    Din mamma skrev 2012-05-02 13:31:13 följande:
    Jag blev lite osäker och var tvungen att ringa och fråga. Han klipper alltid son häck EFTER att den blommat. Men han klipper den rakt av och trimmar även den på sidorna. Och han får alltid mycket blommor.

Okej ja det är ju efter att den blommat som man ska klippa så han verkar göra rätt. Men om jag får fråga en sak till, klipper han ner den nån meter eller så bara, alltså inte att han tar av hela vägen ner till marken?
  • Sweet life

Vi klipper alltid efter blomning, men kapar friskt! Vår syren växer som ogräs och det blir lätt 1-1,5 meter och bort med allt som sticker ut på sidorna. Vi vill ju ha den rak och jämn!

• Matilda03
    Sweet life skrev 2012-05-02 13:37:05 följande:
    Vi klipper alltid efter blomning, men kapar friskt! Vår syren växer som ogräs och det blir lätt 1-1,5 meter och bort med allt som sticker ut på sidorna. Vi vill ju ha den rak och jämn!

Okej, ja jag tror att gör man det efter blomning så går det nog bra att göra så. Jag hoppas bara att vi får en del blommor i år och framför allt inte har förstört den till kommande år..
  • Din mamma

Han klipper ungefär 30-50 cm varje gång eftersom han vill ha en jämn häck.

Svar på tråden Har vi förstört vår syrenhäck?