• Trinity78

Att tänka på vid kontraktskrivning för bostadsrätt

En vän till mig ska skriva kontrakt idag för en bostadsrätt och undrade lite vad man bör tänka på att ta med i kontraktet. Jag tyckte att hon skulle få med att lägenheter övertas i befintligt skick så att han som bor där nu inte gör nåt dumt med den innan hon hinner flytta in.

Nån som har några fler idéer?

• Svar på tråden Att tänka på vid kontraktskrivning för bostadsrätt
  • MissBeccis

Jag vet att när vi har skrivit kontrakt har det funnits en klausul där det står att om man inte blir godkänd av den nya brf föreningen så upphör kontraktet att gälla. Kan ju vara skönt att gardera sig, även om det nog hör till ovanligheten att man inte blir godkänd av föreningen.

• klocka

Det finns alltid med en standardklausul om medlemskap i föreningen, det går ju så att säga inte att flytta in om man inte blir godkänd som medlem.

Se till att det står att lägenheten skall vara välstädad ? den skall vara i toppskick och låt itne säljaren övertala henne att överta den utan städning. (finns detaljerade riktlinjer för städning på mäklarsamfundets hemsida ? själv använde jag nog 20 timmar på att städa min tvåa när jag sålde den, men då var den i toppskick också!)

Ang befintligt skick ? just den frasen hade jag aktat mig för, det skulle ju kunna tolkas som att städning inte ingår.

• brokig

Det är väldigt viktigt för köparen att veta att säljaren äger lägenheten, så det bör man visa papper och legitimation för.

Antalet nycklar/passerkort är också bra att få med, vilka utrymmen som ingår till bostadsrätten.

Lån och pantsättningar bör kollas upp

handpenning och köpeskillingen storlek.

Städning och lägenhetens skick.

Ett tips är ju att ta med för mycket hellre än för lite. Och kolla upp ett antal kontrakt för att se vad som kan finnas med. är du osäker kan du ju kontakta föreningens ordförande för att få lite råd.

• wellah

papprena måste ju skrivas med hjälp av typ bank eller brf:en.... kostar nån tusenlapp... för säljaren alltså

• Åsa Lund

Kolla om det ingår P-plats eller om det är separat kö, kolla framtida avgiftshöjningar i föreningen, be föreningens vicevärd att besiktiga lägenheten (han kollar det som är föreningens ansvar såsom fönster, kranar och element, inget annat). Kolla föreningens stadgar om vad som gäller beträffande medlemskap. Annars fick Brokig med det mesta...
    Ring inte ordföranden om det finns en vicevärd (jag är själv ordförande och vill inte ha den typen av samtal, allra minst från mäklare).

//Åsa

• brokig

I vår förening har vi ingen vicevärd, därav mitt ordförandetips
    Vår ordförande besvarar gärna frågor, men hans erfarenhet är att de flesta privata köp i fastigheten sker hals över huvud utan trygga kontrakt och kontakt med föreningen före medlemsansökan.

• snillis

Det brukar finnas färdiga kontrakt att köpa i bokhandeln.

• Åsa Lund

I vår förening är det över 200 lgh. Det blir lite strssigt att först jobba heltid och sen ha hand om överlåtelser. Det säljs mer än 30 lgh om året i föreningen.
    Tidigare lät föreningen göra kreditbedömning av köparna, men eftersom lgh är så dyra (över 500.000 för en etta t ex) ansåg vi att bankerna gör det i samband med lånetecknandet...

//Å

• brokig

Vi har valt att betala ett bostadsrättscentrum för att göra det administrativa (kreditupplysning etc., medan ordföranden kan besvara konkreta frågor om föreningens förordningar och viljor. Vi har drygt 100 bostadsrätter och säljer ca 15st /år, av dessa är det omkring 5 som väljer att kontakta föreningen innan köpet. Lite märkligt kan jag tycka.

• minibulan

Tänk på att en bostadsrätt är likvärdig ett hus vid köp, alltså du äger ytskicktet, kakel, våtrumstapeter osv... så kolla upp allt, är badrummet fuktskadat så äger du problemet..

Svar på tråden Att tänka på vid kontraktskrivning för bostadsrätt