• Sous

Hur många dagar fp är bra att spara?

Vi håller precis på att räkna lite kring föräldraledighet, och har kommit fram till att vi inte kommer att behöva ta ut särskilt många dagar i veckan innan barnet fyller ett. Vi har alltså möjlighet att spara ett ganska hyfsat antal dagar tills efter barnet börjat på dagis, men hur många dagar är rimligt att spara med tanke på att man ska hinna ta ut dem också?

Vi jobbar ju båda två och kommer inte att kunna ta ut hur mycket ledighet som helst i långa perioder, utan det blir mest för att fylla ut vid inskolning, planeringsdagar, och kring högtider. Längre semester än vi redan har på sommaren (vi har båda över 30 semesterdagar om året+ inarbetad komp) är inte realistiskt.

Hur har andra gjort? Det finns ju ingen poäng med att spara dagar "bara för att" som sedan aldrig går att ta ut. Hur många dagar sparad fp använder ni som har barn på förskola varje år? 

• Svar på tråden Hur många dagar fp är bra att spara?
  • CeeJay

Om jag vore er skulle jag helt enkelt sätta mig ner och räkna på just ERA förutsättningar. Vet ni redan NU vilka perioden ni kan ta ut FP så gå på den planen. Det är omöjligt att säga exakt hur många man kan, vill eller bör spara.

FP-ledighet går alltid före "vanlig" semester om man ansöker i tid men jag antar av det du skriver att ni inte tänker "nyttja" den rättigheten. Så räkna med ca 4 planeringsdagar per år, julhelger, långhelger osv. 

Annars kan ni ju spara hur många dagar det bara går, dagarna går ju att nyttja ända tills barnet är 8 år eller slutar första klass. Man kan också använda dagarna till att gå ner i tid och på så sätt skydda sin heltidsSGI inför kommande "vabbande"     

• Anne69

Vi ändrade våra prioriteringar radikalt när vi fick barn.......efter att ha jobbat 55-timmarsveckor, haft kort semester osv hela livet så la vi om helt. Så för oss har tiden med barn inneburit långa sommarlov, alltid julledigt, påskledigt, dessutom relativt "sen" förskolestart (de var 2 resp. 4 år).  Det enda vi inte har gjort var att gå ner i arbetstid.

Vem vet, kanske kommer ni också att ändra era liv? I så fall kommer ni att behöva era lediga dagar sen. Tro inte heller att ni kommer kunna inarbeta en massa tid när vardagen med lämna och hämta kommer.

En av poängerna med att ha föräldrapenningdagar kvar när barnet tas om hand av andra på dagarna är ju just att de ger rätt till lediget (för i ärlighetens namn ger de ju inte så jättemkt pengar). Så om ni vill så skapar ni er, genom att spara dagar, de långa ledigheterna.

Ja....fundera lite på detta. Vi har sparat så att vi kan vara lediga upp till 30 dagar per år (utöver semester) sammanlagt tills yngsta fyller 8 år.  Beroende på arbetssituation delas dagarna upp mellan oss. Tidigare föräldraledighet delade vi rakt av.

• CeeJay

Kan tillägga till Anne69:s ypperliga inlägg att VI sparade nästan alla sk lägstanivådagar enbart för att ha rätten att ha ledig tid med barnen (den ledigheten går ju före som sagt var) och för oss var det den lediga tiden som lockade och inte pengarna, precis som Anne69 skriver.

• Sous
    Anne69 skrev 2012-05-02 14:48:35 följande:
    Vi ändrade våra prioriteringar radikalt när vi fick barn.......efter att ha jobbat 55-timmarsveckor, haft kort semester osv hela livet så la vi om helt. Så för oss har tiden med barn inneburit långa sommarlov, alltid julledigt, påskledigt, dessutom relativt "sen" förskolestart (de var 2 resp. 4 år).  Det enda vi inte har gjort var att gå ner i arbetstid.

Vem vet, kanske kommer ni också att ändra era liv? I så fall kommer ni att behöva era lediga dagar sen. Tro inte heller att ni kommer kunna inarbeta en massa tid när vardagen med lämna och hämta kommer.

En av poängerna med att ha föräldrapenningdagar kvar när barnet tas om hand av andra på dagarna är ju just att de ger rätt till lediget (för i ärlighetens namn ger de ju inte så jättemkt pengar). Så om ni vill så skapar ni er, genom att spara dagar, de långa ledigheterna.

Ja....fundera lite på detta. Vi har sparat så att vi kan vara lediga upp till 30 dagar per år (utöver semester) sammanlagt tills yngsta fyller 8 år.  Beroende på arbetssituation delas dagarna upp mellan oss. Tidigare föräldraledighet delade vi rakt av.
    Ja, det är en rätt stor omställning på gång så jag håller absolut med om att prioriteringarna ändras, men det är eget företag med i bilden också för min man, så ärligt talat är vare sig pengarna från lägsta-nivå dagarna eller "rätten" till ledighet sådär väldigt relevanta för honom. Det blir väl i princip jag som får ta ut de flesta, och då blir det ju en viss gräns för hur länge man liksom kan lämna sina arbetsuppgifter.

Intressant att höra hur andra gjort, tack för tipset CeeJay, om att man kan använda dagarna för att skydda sin heltidsSGI, det ska jag titta närmare på!
  • Gladskit

Jag tycker absolut inte att ni kan spara FÖR många. Jag tog ut kanske 2 dagar per vecka under föräldraledigheten plus att jag varvade med jobb och distans-studier så när han började på förskola vid 18 mån hade vi massor av dagar kvar. Idag är min son en nybliven sexåring och vi har ca 100 dagar kvar.
    Planen var dels att vi skulle ha dagar kvar så att vi kunde vara långlediga tillsammans om vi fick fler barn. Och sen förlänga somrarna.

Vi brukar dessutom åka utomlands 2v tidigt på våren och då är det skönt att veta att man ändå kan ha en ordentlig ledighet ihop på sommaren sen.

Hittar du ingen annan användning för dem så kan du ju gå ner i tid och använda dem som utfyllnad. Du kan ju plocka ut så lite som 1/8 dag.

Jag har alltid tänkt att dagarna är värda mer i ledighet nu än vad de var i pengar då. Så länge jag har dem så kan inte arbetsgivaren neka mig ledigt, och det är mycket värt.

• LinasKvällsbok

Intressant att se hur andra har gjort. Vi väntar första barnet i oktober, och detta ger mig redan huvudbry =)

• pigglet

Vi har inte tagit några dagar alls första året (x 3 barn). Så vi har kunnat vara hemma läääänge med barnen.
    Sedan har de använts till att skydda heltids-sgi i flera år. Äldsta barnet fyller snart 10 år, och jag har fortfarande kvar min sgi, fast jag inte jobbat så värst mycket sedan hon föddes. Skönt att ha - man vet ju aldrig vad livet för med sig. 

Annars är det väl till jul- påsk-, sport, sommarlov. Dagarna finns ju kvar tills barnet gått ut 1:an, kan vara skönt med lite lov från skolan också.
    Inskolning på förskolan, ev ny inskolning om man flyttar/byter, inskolning förskoleklass och fritids. Hälsa på i förskola, skola, fritids någon dag ibland.  
    Förskolan (och fritids?) har stängt 4 dagar/år för planering. 

• Göteborgsmamman75

Vi var två som skulle dela på ledigheten och vi har 2 barn. Är man en behövs ju mindre sparat eftersom att man inte kan ta ut hur mycket som helst utan att arbetsgivaren börjar gnälla Vi sparade just för den här s k företrädesrätten framför semester samt att vi ville ha 10 veckors sommarlov för våra barn fram tills den yngsta fyller 8 år plus påsklov, sportlov, 3 veckors jullov, samt 1 veckas höstlov plus en del strödagar.

Så genom att vi först kom fram till vårt behov, så kunde vi räkna ut bakvägen så att säga hur mycket vi skulle spara. Så räknade vio bort vår årliga semesterveckor dvs - 5 (eller 6 v eller vad man nu har) Runt 9-10 veckors föräldraledighet om året kom vi fram till att vi ville ha i föräldraledigt i dessa år. 10 x 5 är 500 dagar. Då blir detta ju för en att vara ledig eller om man delar upp sig så man ej är ledig tillsammans. Så vi sparade 500 dagar.

Dessutom är det mer ekonomiskt fördelaktigt att vänta länge med att ta ut de inkomstbaserade dagarna.  Som många säkert glömmer bort så är ju de inkomstbestömda dagarna utefter den inkomsten man har när man tar ut dem. De allra flesta höjer sin lön under årens lopp. Så även fast jag fick barn 2007 så skulle jag har tagit ut dagarna då under det första året som förälder, hade jag fått ungefär 30 % lägre belopp alltsomallt än om jag sparat och tar ut dem senare under åresn efter diverse lönehöjningar. Så mitt uttag i rena pengar från FK blir så att säga högre ju längre du väntar med att ta ut dem, eftersom man inte är kvar på samma inkomst som man hade när man födde barnet.

Svar på tråden Hur många dagar fp är bra att spara?