• mommy

VAB, ska det dras 1.4 ?

Hej!

När man vabbar drar mitt jobb 1.4.

Det betyder att om jag tjänar 500 kr/dag, drar jobbet 700 kr/dag.

Tilbaka av fk får jag 80% av 500 kr = 400kr. Alltså -300 kr/dag?

Om jag nu skulle behöva vabba en hel månad, betyder det att jag skulle få betala till mitt jobb?!

Stämmer detta verkligen?

Tack för svar! 

• Svar på tråden VAB, ska det dras 1.4 ?
  • mandelblomma

nja alltså det är en kvot de mycket riktigt drar och lite beroende på årsarbetstid och sånt blir den kvoten olika.
    Den sgi du har är också uträknad av sådana faktorer så det stämmer att det nog kan vara 1.4 i din kvot.

• mandelblomma

Exempelvis så drar de från min mans jobb 1700kr per dag hemma medan jag får ett avdrag på 1300kr om jag minns rätt. Dessutom har jag en högre lön än min man, men vår årsarbetstid ser olika ut.

• Gladskit

Jag har också 1,4 som kvot, jobbar inom kommunal verksamhet.
    Kvoten kommer sig av att man slår ut årets dagar på antalet arbetsdagar.
    Exakt hur och varför beräkningen ser ut som den gör finns i ditt kollektivavtal men den stämmer.

• Gladskit

Och nej, du kan aldrig hamna på skuld även om du skulle vab'a en hel månad eftersom vab-avdrag bara görs på vardagar (eller ja - arbetsdagar, och du arbetar inte varje dag i månaden). Du skulle kanske hamna på noll men aldrig på minus!

• Billabong

På samma sätt som du får en högre kvot vid VAB vad gäller löneavdrag så får du en högre kvot vad gäller ersättningen från FK. Du får alltså mer från FK vid VAB än vad du får vid vanlig F-ledighet.

Om du tar VAB en hel månad så hamnar du inte i löneskuld utan då blir lönen 0 kr. 

• Jenita659

Det som dras vid vab och vid sjukavdrag när man jobbar inom offentlig verksamhet är månadslönen / antal kalenderdagar aktuell månad x 1,4. Just för att du är avlönad med månadslön. Dvs du får avdrag för en del av dem lön som du får på helger. Är du sjuk en hel månad eller vabbar så får du självklart inte mer än en månadslön i avdrag.

• Billabong
    galindo skrev 2015-03-20 20:11:06 följande:

Yes, så är det :(

Jenita659 skrev 2015-03-22 21:32:08 följande:

Det som dras vid vab och vid sjukavdrag när man jobbar inom offentlig verksamhet är månadslönen / antal kalenderdagar aktuell månad x 1,4. Just för att du är avlönad med månadslön. Dvs du får avdrag för en del av dem lön som du får på helger. Är du sjuk en hel månad eller vabbar så får du självklart inte mer än en månadslön i avdrag.

Tråden är tre år gammal...

Svar på tråden VAB, ska det dras 1.4 ?