• nojjan

Största kattrasen?

Hej!

Vilken är den STÖRSTA kattrasen? Som finns och är godkänd i sverige dvs.
    Jag har kollar in Ragdoll lite, den verkar vara stor! Å den är fiiin!
    Är det någon som vet ifall den fäller mkt??

• Svar på tråden Största kattrasen?
  • Nisses lada brinner

Tror det är main coon, en långhårig jättestor katt, superfina!

• nr3

vissa skogskatter blir ENORMA! jag har 2, men de är *normalstora*. för övrigt är skogis en MYCKET underbar ras. tillgiven, pratig. nästan som en hund i *kattkostym * :O)
    en ras jag STARKT rekomenderar!

• Madeleonten

Maine coon räknas som den största, även om det har kommit en del hybridavel med ozelot o liknande t ex. på senare år.
    Jag tycker dock inte man ska köpa en maine coon (eller annan ras för den delen) bara för att den är stor, risken är att man blir besviken då alla maine cooner inte alls är särskilt stora. Det har blivit lite hysteri runt storleken på coonisar & det är tråkigt både för kattens hälsa & köpare som blir besvikna om de får en katt som kanske inte blir en jättekatt.
    Tycker du däremot att maine coonen har ett underbart sätt & är vackra även om de är av mindre storlek (& vem tycker inte det ;o)) så kan jag verkligen rekommendera dig att skaffa en maine coon. Fast jag måste erkänna att ragdoll är underbara de också :o))

• Tess S

Jag tycker att du ska köpa en raggdoll! Dom verkar sååå mysiga! och dom blir stora!!

• nojjan

Tack för era svar!

Har kollat lite på Main Coon oxå. Ville ga en sån förr. Men fäller inte de väldans mycket?

• Kenzie

Ragdollhanar kan bli väääldigt stora. Världens mysigaste kattras och de fäller nog inte mer än nån annan katt.

Svar på tråden Största kattrasen?